Ik heb even in alle nieuwe auto's gereden:
BMW V12 LMR: LMP900 auto, zit dus in een aparte klasse. Paar rondjes op Sakitto mee gereden en is toch een interessante auto. Ik geloof dat die een iets hogere snelheid behaalt dan de moderne LMP1, maar het verschil in grip is enorm, dus met LMP1 ben je alsnog beter af. Mooie cockpitview wel met gewoon een rond stuur een twee gigantische spiegels vlak voor je hoofd. Bij practice start je bij deze ook op koude banden, en vooral in chase view komt er een heerlijk geluid uit. Maar vooralsnog een goede toevoeging.
Bentley Continental GT3: Deze auto miste ik wel in GT3. Als je de McLaren gewend bent is deze in het begin lastig. De Bentley is denk ik de GT3-auto die van nature het meest agressief is dus je moet er voorzichtig mee omgaan. Maar dat maakt hem heel leuk om mee te rijden. Waar de McLaren je een beetje in slaap sust, heeft de Bentley altijd je concentratie nodig. Eerste indruk is echter wel dat de Bentley niet de beste keuze is als je vooraan mee wil doen bij GT3 races.
Bentley Speed 8: Ook een LMP900 auto, hoewel deze 3 jaar na de BMW uitkwam. Ook met deze over Sakitto gereden om te kunnen vergelijken met de BMW. En al snel merk je dat de BMW absoluut geen match is voor de Speed 8. Deze heeft meer weg van een moderne LMP1, heeft dan ook een gesloten cockpit. En de grip van de Bentley is veel hoger dan bij de BMW. Ik denk dat dit na de Formule A de snelste auto in de game is.
McLaren F1 GTR Long Tail: Heeft ook een aparte klasse: de GT1. Wat een auto! Wat een acceleratie ook. Gaat snel genoeg om met vier wielen van de grond te komen bij de hobbel na de chicane op Zolder. In het begin lastig, zeker met koude banden natuurlijk. Maar als je hem begint te kennen wordt het je beste vriend. Hij gaat overigens zo snel dat die een beetje begint te zwabberen op een recht stuk.
Mercedes-Benz CLK-LM: De laatste. Ook een GT1, net zoals de McLaren. De verwachtingen zijn hoog, dit was één van mijn favoriete auto's toen ik nog klein was.
De Mercedes is duidelijk veel stabieler dan de McLaren en dat maakt hem een stuk makkelijker. Gelukkig heeft de McLaren een hogere acceleratie en een veel hogere topsnelheid, dus zeker op snellere circuits zal de McLaren koning zijn. Net zoals de McLaren zijn de remmen in deze auto's niet al te best, wat op zich wel jammer is, daardoor kan je nooit echt lang volgas rijden. Desalniettemin is ook de Mercedes een prima wagen, maar de McLaren gaf me meer een wow-gevoel.
Alles bij elkaar een prima carpack, zeker zijn 3 euro waard. Misschien niet voor iedereen, de Bentley GT3, BMW en McLaren F1 zijn uitdagende bakken, ik hoor al best veel geluiden dat bijvoorbeeld de Merc GT3 te instabiel is. Als je die niet echt onder controle kan houden, kan je deze auto's misschien beter overslaan.
Edit: Ik zie overigens dat op de GT leaderboards op Brno al een Merc CLK-LM de tweede tijd bezit. Het lijkt er dus op dat de GT1 auto's sneller zijn dan de GT1X auto's die al in de game zaten.
Klik om te vergroten...