Na een lange dag school, eindelijk mijn reactie op het evenement
Allereerst wil ik zeggen dat het een bijzonder gezellige dag was. Toch moet ik concluderen dat PGR2 mijn tegenvalt, maar daarover zal ik jullie straks meer vertellen. Eerst wil ik een verslagje doen over de competitie, want zoals jullie weten ben ik niet door naar de finales van morgen.
De competitie
Ik had meteen al een beetje pech dat ik in een poule van 3 personen zat, waarvan er maar 1 naar de dagfinale doorging. Echter ik pakte het spel snel op, de opwarmronde werd ik relaxed eerste en de race zelf werd ik eerste met een ruime voorsprong van maarliefst 12 secondes. Dus zat ik in de dagfinales.
Van de dagfinalisten werd er ook een opwarmronde gehouden. Dat was een spannende race en op het moment dat die race afgebroken werd (we moesten wegens tijdgebrek eerder stoppen) stond ik ook eerste. Ik had dus wel het gevoel dat ik de finales op vrijdag wel zou halen.
Elke finalist was dus erg aan elkaar gewaagd. Toen kwam de echte race, die ik aardig begon. Ik stond afwisselend 1e-2e-3e. Op een gegeven moment stond ik 2e bij de 2e ronde en ik wilde de bocht induiken waarmee ik vaak wat secondes terugpakte. Toen verscheen Gerbo aan mijn achterkant duwde mijn auto uit balans in een slip. Aanvankelijk dacht ik dat de slip wel meeviel aangezien ik hem snel weer onder controle had, maar het bleek wel dat ik 4-5 secondes achterstand opgelopen had. Met wat schoonheidsfoutjes en het beperkte tijdbestek was ik niet meer in staat mijn achterstand in te halen en zodoende eindigde ik op een tegenvallende derde plek.
Achteraf gezien kwam het toch door de beuk van Gerbo maar het was wel degelijk mijn eigen fout. Beuken hoort nu eenmaal bij racen en ik had simpelweg voor Gerbo moeten uitwijken.
Ik kan niet ontkennen dat ik er sterk van baalde. De man die erbij stond als begeleider zei ook:"Dit is echt de beste dag, als jij bijvoorbeeld op dinsdag had gekomen had je zeker weten in de finales gezeten" Nogmaals mijn felicitaties aan de winnaars en ach, ik kan er mee leven heur
Indruk van PGR2: Een topgame die ik links laat liggen
Er is geen twijfel over mogelijk dat PGR2 een toptitel gaat worden. De auto's gaaf, de graphics zijn erg mooi (ook al zijn de straten nog steeds zo dood als een pier) en de game raced gewoon lekker.
Maar ik vond de game niet leuker dan zijn voorganger. Op de X03 had ik al het vermoeden en dat bleek nu waar te zijn: PGR2 is te race-achtig, te snelheidsgeorienteerd. Dat zie je aan alles: de banen zijn breed met bochten die veelal in het niet vallen met de bochten uit deel 1 en de auto's slippen lang niet zo erg als dat ze deden, het lijkt namelijk alsof de bolide eerder 'rechtgetrokken' wordt. Wat houdt het in, dat de game snelheids-gorienteerd is? Slippen is dodelijk! Daar verlies je je snelheid op dus het is het beste om niet te draften...
Dat is misschien leuk voor anderen maar ik begon juist de slogen 'style matters' te koesteren. Met sommige banen in PGR1 kwam je er niet eens toe om naar je vierde versnelling te schakelen en je reed door alle nouwe straatjes, al driftend, veel risico nemend zodat je maar lekker veel Kudos kon halen. Het controleren, balanseren en juist expres uit balans brengen van je zwaar opgefokte bolide, dat gaf mij de kick aan het spel en dat was ook mijn motievatie om te blijven spelen. Nu lijken Kudos meer een bijrolletje te hebben, ergens rechtsboven klein in een hoekje gedrukt.
Ik dacht dat de game wel gaaf zou worden omdat je op de scoreboards ook een Kudos-scoreboards zou hebben ipv een bestlaps-scoreboard. Dat is volgens mij nog steeds het geval, maar zoals ik al zei, de banen zijn te breed, met te flauwe bochten om daar leuke Kudo-dingen mee te doen. Zo had ik onlangs een grote Kudos-combo over een race van drie rondes gedaan, wat ik erg gaaf vond. Dat kan je dus wel vergeten met deel2.
Vergis je niet: PGR2 is een toppertje, maar net als MGP2 laat ik deze game links liggen, ik wil meer uitdaging dan maar 'zo snel mogelijk rijden op een bepaalde baan', want uiteindelijk is zo snel mogelijk rijden gewoon een kwestie van tijd, niet van taktiek, adaptioneringsvermogen of communicatie.
Laatst bewerkt: 23 okt 2003