Een shiftglitch (SG) gebruik je vlak voordat je opschakelt. Het makkelijkste is dit te doen met MT gear shifting, omdat je met AT heel veel timing nodig hebt. Door vlak voordat je opschakeld de handrem indrukt, verlies je heel weinig snelheid bij het opschakelen. Normaal valt een auto namelijk terug in snelheid, omdat de motor niet in verbinding is met de wielen, en wrijving een rol gaat spelen. Je krijgt door de SG geen boost, maar je verliest alleen minder snelheid. Niet bij iedere auto heeft dit winst. Sommige auto hebben een hele snelle koppeling, en daar verlies je alleen snelheid mee als je de handrem indrukt. Een auto waarbij dit heel veel zin heeft, is de Nissan GT-R Concept uit klasse E. Die valt normaal namelijk heel ver terug. De handrem dien je te gebruiken vlak voordat je opschakeld. Echt een halve tiende ervoor. Tegelijk met schakelen kan ook, maar dat is niet zo effectief. Het is wel veel moeite, voor een kleine winst. Met de Ferrari F50 GT win je misschien een tiende per ronde, met de Nissan GT-R Concept ongeveer 7 tienden.
Laatst bewerkt door een moderator: 23 feb 2006