Protestbrief tegen Werkgever

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door killaz, 3 mrt 2007.

1. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Ik zit met een irritant probleem (athans vind ik)
    Het zit zo, ik werk in een supermarkt als hulpkracht. Nu is het zo dat onze supermarkt een speciale internetservice heeft, de Drive-In service.
    Dit houdt in dat klanten voor een kleine bijdrage meer producten op internet kunnen bestellen welke medewerkers (meestal collega's) halen en afrekenen wanneer de klant zich in de parkeergarage meld bij onze Drive-in terminal.
    Bij boodschappen horen vaak ook diepvriesproducten, welke achter in de diepvriezer bewaard worden totdat de klant ze komt halen, net zoals dat vers in de koelcel gaat etc.
    Op de bon die wij krijgen gaat een sticker met daarop "diepvriestas"

Genoeg uitgelegd, het gebeurde ,voordat ik ook als nevenactiviteit deels op de Drive-In kwam te werken, nogal vaak dat een diepvriestas werd vergeten. Veel weken zo'n 3 a 4 keer in de week.
    Er zijn toen maatregelen genomen, en je raadt het al. Ik vergat bij een bestelling een diepvriestas (waar 1 product inzat) een diepvriestas.
    Meteen een officiele waarschuwing gekregen, 3 van die dingen en je bent ontslagen.
    Omdat ik nog nooit een waarschuwing uberhaupt heb gekregen, vond ik dit natuurlijk belachelijk. De klant vond het niet eens erg, "kan gebeuren" was zijn reactie. Maar ondertussen hield de hoofd van de drive-in zijn poot stijf.

Ik maakte een brief met daarin deze inhoud:

Nu een mondeling gesprek gehad naar aanleiding van deze brief. Daarin zei de chef drive-in dat, als het nog een keer zou gebeuren, ik niet een OW zou krijgen, maar omdat ik toch zo'n ding vergat hij me een OW gaf omdat je anders scheve gezichten zou krijgen. Mijn reactie (uiteraard) was daarop dat als ik de 2e keer niet eentje zou krijgen je dan geen scheve gezichten zou krijgen?

Dan nog hield hij zijn standpunt en zei hij gesteund te zijn door leden van het kader. Mijn vraag is of ik een OW kan laten schrappen, middels een brief of een protestbrief bij mijn directeur/bedrijfsleider. En of mensen daar ervaring mee hebben, ik wil me baan namelijk niet kwijt (ivm een vakantie die ik moet betalen ;) )

zo heel verhaal :) hopen dat mensen er wat op weten.

2. basovich

basovich Guest

Je zet een kruis op je voorhoofd als je gaat werken, wanneer er een klant aankomt vraagt ie: 'waarom heb je een kruis op je hoofd'. en dan weet je van:'ohja, een diepvriestas:)'.
    Nee geintje joh;)..Wij hebben ook zo'n soort systeem, 3 OW's en je mag vertrekken. Maar ik denk dat je het antwoord eerder bij hun zult vinden dan bij ons.

3. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    @Killaz, als je zoiets moet ondertekenen moet je erbij schrijven voor niet akkoord.
    Dan moet jouw directeur van die vestiging jou wel eerst horen over jouw versie van de feiten alvorens hij die waarschuwing officieel kan doordrukken,en kan je die klant nog vragen om voor jou te pleiten aangezien die het niet erg vond, de klant is immers koning weet je...
    En niet te véél van aantrekken ,als je je werk goed doet blijft het bij eentje en zien ze het de volgende keer heus wel door de vingers....Goede werkers lopen heus niet dikgezaaid...
    Ze gebruiken die eerste waarschuwing gewoon als een presmiddel.

Laatst bewerkt: 4 mrt 2007
  4. SoulFighter

SoulFighter XBW Zeur

Leuk Bevonden:
    0
    Wij hebben eenzelfde systeem (OW's dan), ik ben regelmatig onterecht gekort op arbeidsuren, en ik heb ook bijna een keer een OW gehad.
    Mijn ervaring met deze dingen is dat je in de praktijk weinig kunt verichten. Hoeveel je het gelijk ook aan je kant hebt, als ze je willen vervangen is dat geen enkel probleem. Je kunt je poot dus wel stijf houden, maar als je standvastig blijft wordt je er hoogstwaarschijnlijk zo uitgewerkt. Het is oneerlijk, maar naar mijn ervaring wel hoe het werkt op de vloer van de supermarkt. m.a.w. als je baantje je lief is dan ga je er niet verder over door. (is natuurlijk een vrij subjectief advies, maar dat is denk ik wel het verstandigst. Het ligt natuurlijk ook een beetje aan je bedrijfsleider, als dat geen totale mongool is kun je het wel proberen.)

5. Pascal

Pascal ༼ つ ◕_◕ ༽つ

Leuk Bevonden:
    57
    De Food Factory stopt er toch binnenkort mee, of wordt iig overgenomen door een ander bedrijf? Altans, dat heb ik vernomen van een van je collega's. ;)

Maar even inhoudelijk, ik heb werkelijk waar geen idee. Heb gekeken in m'n wettenbundel maar kan zo snel ook niets vinden erover. Over loon inhouden gesproken, dat mag niet. Dit staat o.a. omschreven in art. 7: 631 BW. Nu ik dit lees ga ik denk ik maar ff wat geld vorderen bij de TNT, ik heb daar een aantal maanden gewerkt, en ze hadden daar iets wat ze inverdienen noemen. Wel werken, maar niet uitbetalen. Grapjanussen.

6. Angelus

Angelus Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Als ik jou was zou ik je er niet al te druk overmaken, 1 waarschuwing kan toch zolang jij je werk goed blijft doen zullen zij ook meer dingen door de vingers zien. Als je de vorige keer aan die diepvriestassen denkt dan zul toch geen waarschuwingen meer krijgen en blijf jij je werk houden :D

7. Spinner

Spinner So it begins....

Leuk Bevonden:
    0
    OW,s horen helemaal niet om deze redenen gegeven te worden.
    Ow,s zijn voor disiplinaire zaken zoals verslapen, onbeschoftheid enz.
    Wat een onzin. Schrijf dat maar aan het kader

8. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    Nee we worden Plus ;) maar alles wordt overgenomen, ook de contracten etc.

Dat heb ik ook in de brief gezet, dat ik niet akkoord ga met bovengenoemde veronderstellingen.
    Ik vind het gewoon zonde van me dossier. Als er straks wel wat gebeurd (tijdens diefstal ofzo sla ik een klant o.i.d.) en ik krijg dan wel een terechte, moet ik meteen op me tellen passen omdat ik anders me baan kwijt ben.

9. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    Ten eerste: nette brief! Zo hoort het.
    Ten tweede: raar om voor zo'n foutje (iedereen vergeet wel eens wat) een OW te krijgen.. OW's zijn imo idd voor (overmatig) te laat komen e.d.

Persoonlijk denk ik dat wanneer je ook zo'n nette brief naar de bedrijfsleider zal sturen er wel wat geregeld kan worden, dat je gewoon een "mondelinge" waarschuwing krijgt ofzo, off the record.

Nogmaals foutjes zijn menselijk, en dit is geen grote fout/groot probleem geworden.
    Klant had er geen problemen mee, werd verder niet benadeeld en je hebt uiteraard je excuses aangeboden.

En als het niet lukt gewoon bij jezelf denken, fuck it ik ben een goede werknemer en dit gebeurd me niet nog een keer.

Deel Deze Pagina