Om eerlijk te zijn vind ik het PS2 online verhaal toch behoorlijk tegenvallen. Vooral dat je ook perse een breedband verbinding moet hebben om er gebruik van te kunnen maken. Het is volkomen logisch dat dit nu besloten is, maar eerst werd er iets anders verteld. Wel mooi dat de PS2ers die allemaal zo stoer waren dat het ook met 56K zou kunnen nu de mond gesnoerd is.
DNAS is goed geregeld, maar ook een absolute vereiste voor Sony natuurlijk. Dat er moderators worden aangesteld is leuk, maar ik heb geen idee of de invulling ervan ook goed zal verlopen. Zulke PR-praat klinkt leuk vantevoren, maar Sony gaat dus bergen met moderators aanstellen die 24/7 alle geregistreerde rooms in de gaten houden, terwijl het de gamer niks kost. Yeah right.. en de userbase voor PS2 online is 700.000+ and counting. Lijkt me vrijwel onmogelijk. Want elke serieuse gamer gaat zich voor zo'n room registreren natuurlijk.
Dat er geen uniforme aanpak is zoals bij Live met een friendslist die in elke game hetzelfde werkt, een optimatch, een quickmatch, dat niet iedereen een voicecommunicator heeft, dat niet iedereen een harddisk heeft (oftewel, de 1 kan wel updates downloaden, de ander niet => de 1 kan wel met nieuwere auto's enz rijden, de ander niet) is een groot gemis.
Leuk dat je je gamertag kunt veranderen, maar dit werkt voor cheaters en lamers erg in het voordeel. Het handige van 1 unieke gamertag in elk spel is dat je credibility opbouwt, ofwel positief ofwel negatief. Mensen herkennen je iig in 1 oogopslag als ze je kennen en in hun room komt. Dit fenomeen heet community vorming en is al ontzetten waardevol gebleken op Xbox Live.
Hmmm, deze providers werken ookal samen met Xbox Live. Zo wereldschokkend is dit dus niet..
En het grootste probleem voorzie ik nog wel in het feit dat de publisher van een game zelf kan bepalen wat er met zijn game gebeurt online. Wel of geen kosten? EA voelt zich natuurlijk als een vis in het water bij PS2 online, want nu kunnen ze gamers naaien wanneer ze willen. Bij elke nieuwe versie van een online game, worden de servers voor de oude versie platgegooid waardoor mensen genoodzaakt worden om de nieuwe te kopen willen ze online blijven spelen.
Ik sta open voor het PS2 online gebeuren. GT4 online kan zelfs een reden worden waarvoor ik een PS2 ga halen. Maar op dit moment ben ik erg sceptisch. Het lijkt mij dat in dit systeem cheaten en grof gedrag moeilijk uit te bannen zijn. Er zit totaal geen uniformiteit in en het netwerk is schijnbaar ook helemaal niet zo snel als men doet denken (lees amerikaanse forums er eens op na).
Voorlopig houdt ik het wel bij MotoGP2, af en toe Ghost Recon, Midtown Madness 3 en Top Spin binnenkort en later True Fantasy Live online, Halo2 en PGR2
Laatst bewerkt: 17 jun 2003