Uncharted: Drake's Fortune
Terwijl Microsoft met Gears of War, Forza Motorsport 2 en Halo 3 allerlei exclusieve, eigen titels lanceerde, bleven Nintendo en Sony op dat gebied een beetje achter. Voor zowel de Wii als de PlayStation 3 geldt eigenlijk dat na de launchgames weinig exclusief topmateriaal is uitgekomen. Daar komt deze weken een abrupt einde aan. Metroid Prime 3 Corruption voor de Wii scoorde een 9, Ratchet & Clank: Tools of Destruction voor de PS3 een 9+ en Lauran heeft zich al vastgebeten in Mario Galaxy, waar je later meer over zult horen. Wij werden ondertussen op de redactie compleet verrast door een pakketje met daarin niets minder dan de previewcode van het veelbelovende Uncharted: Drake’s Fortune.
We werden verrast omdat het de laatste tijd een beetje stil is rondom Uncharted: Drake’s Fortune. Deze avonturengame verdient meer. Het doet sterk denken aan een lekkere combinatie tussen Tomb Raider, Prince of Persia, Indiana Jones en qua actie zelfs een beetje Gears of War. Eigenlijk is dat ook de kracht van de game; het combineert allerlei games en films tot iets magisch. Naughty Dog en Sony hebben vorige week aangekondigd dat de game naar de fabriek is verstuurd, maar daarvoor heersten twijfels of de makers van onder andere Jak & Daxter de game wel op tijd zouden afkrijgen. Onze previewcode had nog wat lelijk vuur, een paar bugs, maar voor de rest is de game verder dan we hadden durven dromen.
De previewcode liet ons ongeveer de eerste twee tot drie uur van de game doorkruisen. Eindelijk hebben we dus kunnen kijken hoe het begin van de game gaat. Tot voor kort werden we op beurzen en tijdens persconferenties namelijk alleen voorzien van demo’s met meerdere levels die diverse gameplay-elementen toonden. Daaruit konden we al concluderen dat Uncharted niet alleen verbazingwekkend mooi is, we werden ook met onze neus op het feit gedrukt dat de variatiemogelijkheden ongekend zijn. In de jungle is namelijk niet alleen klimmen, klauteren en springen belangrijk, maar ook het verkennen van gebieden, oplossen van puzzels en vechten tegen huurlingen.
Als al deze elementen in de uiteindelijke game goed worden gecombineerd, hebben we te maken met een zeer lekkere actietrip die je niet snel zult vergeten. Omdat we natuurlijk nog niet de hele game hebben kunnen spelen, durven we dat nog niet met 100% zekerheid te zeggen. Wel verwachten we dat het goed gaat komen met Uncharted. Ook omdat de game na spelen van de previewcode enkele verrassingen heeft vertoond. Zo is de game veel meer gebaseerd op een verhaallijn dan we hadden durven hopen. Al in de eerste twee uur word je regelmatig verwend door prachtig in elkaar gezette tussenfilmpjes, waarin lipsynchronisatie en gezichtsanimaties uitmuntend zijn.
Het meest opvallende is echter de grote hoeveelheid aan ingesproken tekst. Niet alleen tijdens de filmpjes, maar ook tijdens het spelen zelf worden hele verhalen door personages verteld. De stemmen zijn daarbij zo ontzettend hoogwaardig neergezet, dat je bij Uncharted eigenlijk maar één gevoel hebt; dit is één van de meest filmische games die je ooit hebt gezien. Uncharted haalt overigens niet alleen op gebied van geluid alles uit de PlayStation 3, maar ook qua graphics. Sinds de laatste keer dat we Uncharted zagen, is de game wederom mooier geworden. De dynamische belichting in combinatie met de flora en fauna in de jungle is indrukwekkend. Vroeger twijfelde je in Tomb Raider of een richel nou een grafische fout was of echt een richel. In Uncharted is elke richel die je ziet ook echt een richel.
Dit komt de gameplay ook ten goede. De makers hoeven lianen of richels niet extra te belichten om duidelijk te maken dat je erheen kunt springen. Hierdoor word je gedwongen toch wat meer om je heen te kijken en daardoor krijg je echt zo’n avontuurlijk gevoel. Het platformgedeelte geeft erg veel voldoening, omdat het een beetje zoals in Prince of Persia een soort puzzels aan het worden zijn. Nathan Drake is daarnaast erg lenig en de animaties waarmee hij zich langs versperringen wurmt zijn prachtig. Misschien dat sommige mensen zullen moeten wennen aan de besturing, maar die is zo gemaakt omdat anders bepaalde bewegingen nooit gemaakt konden worden.
Sowieso zal voor sommigen de besturing wat zweverig aanvoelen in het begin. Dat is ook het geval in het actiegedeelte, dat qua dekking zoeken en mikken een beetje te vergelijken is met Gears of War. De gevechten zijn daarnaast best wel pittig, met zeker op de hogere moeilijkheidsgraden veel vijanden die je tegelijk aanvallen en erg weinig kogels tot je beschikking. Het draagt allemaal bij aan een prettige, uitdagende ervaring en aan ons gescheld toen de previewcode ermee stopte. We hopen snel verder te kunnen met dit avontuur, om te kunnen beoordelen of de game net zo fantastisch blijft als in de eerste twee uur.
Klik om te vergroten...