Playstation 3 spendeert 20% rekenkracht aan OS?
Gepost door Jimmy van der Have - donderdag 13 april 2006 - Bron: PS3Portal
Dat de Playstation 3 een krachtige console zal worden, mag iedereen ondertussen duidelijk zijn. Zo zijn we tot vervelens toe overladen met info over de nieuwe Cell processor en alle andere fantastische chipjes en transistors die in het apparaat zijn geplakt.
Net als de Xbox 360 zal de Playstation 3 ook een dashboard/besturingsysteem bevatten die tijdens het spelen van een game oproepbaar is. Zo kan er met meerdere mensen worden ge-voice-chat, video-chat en berichten worden gestuurd tijdens het spelen. Dit alles komt wel tegen een prijs in de vorm van processorpower. Deze is dus niet beschikbaar voor de games zelf.
- 32mb of the 256mb of available GDDR3 memory off the RSX chip
- 64mb of the 256mb of available XDR memory off the Cell CPU
- 1 SPE of 7 constantly reserved
- 1 SPE of 7 able to be "taken" by the OS at a moments notice (games have to give it up if requested)
Nu is bovenstaande voor singleplayer games niet problematisch aangezien die op pauze gezet kunnen worden tijdens het gebruik van het dashboard. Zo heeft de game volle beschikking over minstens 6 van de 7 CPU's. Voor multiplayer games zou dit kunnen betekenen dat deze 2 processors af moeten staan aan het OS. Dit klinkt dus als een aardige uitdaging voor game developers.
bron:
http://www.gamer.nl/nieuws/30050 Klik om te vergroten...