Helaas heb ik de beste man nooit in het echt mogen ontmoeten (enkele ander IG-redactieleden wel, in naburige Duitsland nog wel!). Deze man, die in 1968 in Japan geboren werd, heeft de gamesbusiness al een aantal maal op zijn kop gezet. Zo heeft hij onder andere de gamespers verrast met fantastische trailers op de E3, en bleek een spel uit zijn hand eigenlijk een heel andere hoofdpersoon te hebben dan dat iedereen dacht. Ook liet hij enkele maanden terug menig gamehart sneller kloppen met een trailer van zijn eerste PlayStation 3-spel. Ik heb het hier natuurlijk over niemand minder dan Hideo Kojima.
Wie Hideo Kojima zegt, zegt Metal Gear. Toch duurde het even voordat Hideo Kojima echt als een ‘goeroe’ en BVM-er (bekende videogame maker) gezien werd. Kojima begon zijn carrière in 1986 als een ontwerper bij de Japanse ontwikkelaar Konami, hij viel daar onder de MSX-divisie. Het eerste spel waar hij aan werkte was Penguin Adventure, volgens velen één van de beste actieplatform-games voor de MSX ooit verschenen. Hierin moest je met de pinguïn Pentarou een gouden appel vinden om zo het pinguïnprinsesje te redden. Het eerste spel dat écht door hem zelf bedacht werd was een obscure platform-game met een vrouwelijke worstelaar in de hoofdrol. Konami zag het project niet zitten en annuleerde het spel. In 1987 werd eindelijk Kojima’s eerste eigen echte spel voor de MSX uitgebracht: Metal Gear.
Toen Metal Gear in 1987 voor de MSX uitkwam, was het in eerste instantie geen groot succes te noemen. Velen kwamen pas voor het eerst in aanraking met het spel toen deze in een iets ander jasje op Nintendo’s eerste console, de NES, werd uitgebracht. Kojima liet met Metal Gear zien dan een game niet alleen spannend hoefde te zijn door er zoveel mogelijk actie in te stoppen, maar dat sluipend en zo min mogelijk schieten net zo spannend kon zijn. Daarnaast bevatte Metal Gear een intrigerende en spannende verhaallijn, iets dat we in bijna al zijn games tegenkomen. Kojima heeft het in zijn games ook vaak over verschillende aspecten van het menselijk leven, en er wordt veel in gefilosofeerd. Dit kwam ook erg naar voren in het text-based spel Snatcher (198
en de adventure Policenauts (1994).
In 1990 kwam Kojima met de officiële opvolger van Metal Gear, Metal Gear 2: Solid Snake. Toch werd de serie pas echt een groot succes toen hij Metal Gear Solid in 1998 voor de originele PlayStation uitbracht (de PAL versie verscheen in 1999). Het spel was een wereldwijd succes en ging miljoenen keren over de toonbank. De prachtige graphics, de pakkende soundtrack, de filmische stijl van presentatie en overweldigende gameplay maakte van Metal Gear Solid een absolute klassieker. Met de PlayStation-hardware had Kojima nu eindelijk de mogelijkheid om fantastische tussenscènes tot leven te wekken. Zoals je misschien al weet houdt Kojima erg van films en was hij eigenlijk voor hij bij Konami ging werken van plan filmregisseur te worden. Na het prachtige Metal Gear Solid keek iedereen uit naar een vervolg, dat er ook kwam. Helaas was niet iedereen zo te spreken over dit vervolg.
Het vervolg op Metal Gear Solid, Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty verscheen eind 2001 (de PAL versie verscheen in 2002) voor de PlayStation 2. Op grafisch gebied was Sons of Liberty het neusje van de zalm, alleen klaagden de fans over de vele lange tussenfilmpjes en het personage Raiden. Uit de trailers en screenshots leek het of Snake de hoofdrol zou hebben, maar daar bleek niets van waar te zijn. Gelukkig maakte het in 2004 (2005 PAL versie) uitgebrachte Metal Gear Solid 3: Snake Eater veel goed. Kojima liet zien dat hij het kunstje zeker nog niet verleerd was. En op dit moment kijkt iedereen natuurlijk uit naar de PlayStation 3-game Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots. De trailer die niet zolang geleden uitkwam zag er in ieder geval uitstekend uit. Hopelijk horen en zien we hier binnenkort meer van.
Metal Gear mag dan wel aan de naam Hideo Kojima verbonden zijn, de beste man maakte ook nog andere succesvolle games. Zo bracht hij voor het uitbrengen van Metal Gear Solid 2, het eerste Zone of the Enders-deel uit. Deze mecha-actie game werd voornamelijk een succes omdat je bij aankoop van deze game een speelbare demo van Metal Gear Solid 2 kreeg meegeleverd. Het Zone of the Enders-universum werd verder uitgebreid met een eigen animeserie een vervolg onder de naam Zone of the Enders: The 2nd Runner, ook voor de PlayStation 2. Dat het ook wat minder geweldadig kan liet Kojima zien met de Boktai-games voor de GameBoy Advance.
Op dit moment heeft Kojima zijn eigen studio onder de Konami-vlag, Kojima Productions. Eerder werkte hij dus voor de MSX-divisie van Konami en later voor Konami Computer Entertainment Japan. Het zal ons niets verbazen als Kojima ons op de aankomende E3 beurs weer versteld zal doen staan met enkele verrassingen. Uiteraard is hij druk bezig met Metal Gear Solid 4, maar misschien blijkt hij ook met een gloednieuw deel voor de PSP bezig te zijn. Kortom, we zullen nog veel van deze man horen!
Klik om te vergroten...