Dat mhz is gelul. Het aantal mhz is niet het enige dat de snelheid van een Processor bepaald. Dus Ik kijk een beetje met rare ogen naar die mhz hype die sony en IBM ons in de ogen willen strooien. Kijk maar naar de IBM pc cpu's die waren in mhz sneller dan amd en intel. (Zeker een hogere bus snelheid die lag op 75mhz bij hun terwijl de rest nog op 66 lag). Maar buiten de windows omgeving , presteerde hij niks. In games kon hij lang niet zo presteren als zijn tegenhangers. Dus MHZ alleen zegt niet zoveel. (Ook een voorbeeld AMD Athlon XP vs Intel P4 met hetzelfde mhz presteert de AMD beter, maar de Intel kan weer meer mhz halen dus op top modellen haalt hij dat weer in. (zie bijvoorbeeld een p4 2.4ghz vs een athlon xp 2200+).
De kracht van een xbox licht hem in de gfx chip die de hoofdprocessor heel wat berekeningen bespaard. De kracht bij de ps2 in dat hij veel dingen op de cpu versneld heeft (Bepaalde berekeningen. Zoals de beweging van haar in de wind of wielen op asfalt). Maar de GFX en Geluids chip zijn weer veel minder. (Boven bijvoorbeeld de 48 stemmen moet het software matig gebeuren.) Dit kost de ps2 processor kracht, omdat hij veel gfx en geluid software matig moet doen. Ook is de 4mb vram een bottleneck, zeker omdat hij geen texture compressie technieken bezit. Nou kan je hier wel weer omheen, maar dat kost de hoofdcpu weer kracht.
Met ps3 weet ik het nog niet, maar tegen die tijd heeft Nvidia of ATI wel weer een paar nieuwe shaders uitgevonden dus het cancelt mekaar wel weer.
Laatst bewerkt: 29 nov 2002