1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[PC] PSP eerder laten komen!!!

Discussie in 'Games' gestart door The Fonz, 6 mrt 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. The Fonz

The Fonz Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    @ iedereen met negatieve post: Ik vind het vreselijk zielig dat spellen hier gewoon dik 3 maanden later uitkomen. Tien jaar geleden was Europa niet zo'n grote markt voor games, maar dat is de laatste jaren zeker niet meer het geval. Ik vind dat hier dan best een beetje rekening mee gehouden kan worden.

PS. het is nou niet erg ontopic wat jullie zeggen, maar toch bedankt voor jullie reacties...

Voor degene die wel normaal kunnen reageren: BEDANKT :9

Sorry nog dat het in ut verkeerde subforum stond :eek:

Laatst bewerkt: 6 mrt 2005
  2. Ninh

Ninh Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Zo, als initiatiefnemer van de petitie wil ik ook even m'n zegje doen, maar dat kan heel kort.
    Van alle mensen hier ben je waarschijnlijk de enige die de ware intentie door heeft. Het is jammer dat mensen niet eerst de moeite nemen om de petitie daadwerkelijk te lezen en deze meteen beoordelen op haar inleiding. Voor die mensen de korte doch krachtige versie:

De uitgebreidere versie:
    - Ja, Ik ben ervan op de hoogte dat er niet genoeg units zijn en de reden ervan (zie m'n petitie), maar waarom moest uitgerekend Amerika eerst aan de beurt zijn tov Europa. Dit wordt zowat traditie. Waarom niet tegelijk blijft voor mij de vraag. De markt is even groot dunkt me, en daarbovenop betalen wij nog meer ook!
    De PSP is het schoolvoorbeeld van iets dat al jarenlang gaande is. Alles komt eerst uit in Japan en dan in Amerika en dan pas veel later in Europa. Ik weet niet wat jullie ervan vinden, maar ik begin dit strontirritant te vinden en probeer er dan ook een stokje voor te steken voor eventueel de launch van de PS3 en toekomstige consoles in 't algemeen.
    - Kleine triviale dingen als de prijs zijn niet eens bekend! Welnu is het ontbreken van een launchdatum niet geheel verwijtelijk ivm stockproblemen, maar de prijs zou op z'n minst toch bekend moeten zijn. Het resultaat is dat importeurs nu gewoon feestelijk hun gang kunnen gaan en de prijs kunstmatig enorm hoog kunnen houden; dan praat ik niet meer over winst van enkele procenten, maar eerder 200% winst. Who needs adviesprijs anyways niet? :p
    - De manier waarop nu gehandeld wordt is buitengewoon stom, als je kijkt naar hoe Nintendo het aanpakt. Ook zij had te kampen met stockproblemen, maar heeft daarna via goede logistiek toch nog een goede launchdatum op tijd kunnen geven.
    - Sony werkt iets ongewenst in de hand. Nu er veel gamers de console importeren worden de verkoopcijfers niet accuraat. Daar is geen 'FOR JAPAN ONLY' stempel tegen bestendig. Nu lijkt het alsof er heel veel units in Japan zitten, maar in realiteit zal een groot percentage van deze unit al in het buitenland etc.. zitten. Wanneer de PSP eenmaal hier gereleased wordt, lijkt het alsof hier minder units verkocht worden, maar realiteit is dat de meesten al een hebben geimporteerd. Zo krijg je een vicieuze cirkel waarbij Sony denkt dat Europa niet interessant genoeg is tov Japan en Amerika door niet correcte demografie van de PSP's.

Al met al lijkt het alsof Europese gamers derderanks consumenten zijn. De actie wel of niet steunen is je goed recht, maar hou ongepaste commentaar dan ook voor je, DAAR heeft pas niemand wat aan.

Bij deze wil ik iig iedereen even bedanken die de actie steunt, en in 't speciaal dan in dit geval de TS :)

Laatst bewerkt: 6 mrt 2005
  3. Ruben

Ruben GreenLizzard NL

Leuk Bevonden:
    0
    De VS is een belangrijkere markt voor Sony dan Europa.
    Wat betreft games die in Europa later uitkomen. Dat komt doordat landen als Duitsland, Spanje, etc. vertikken de games in het Engels te spelen, die willen allemaal weer zo nodig de games in hun taal. Dat vertalen kost tijd.

4. Ninh

Ninh Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ben ik de enige hier die dat onrechtvaardig vind? Hiermee worden europese gamers bestempeld als 3e ranksconsumenten, iets waar ik het niet eens mee kan zijn.

Dat is een typisch geval van de pot verwijt de ketel. Alle games tot nu toe zijn allemaal mijns inzien onnodig (gedeeltelijk) in het japans, en niet volledig in het engels. Dit is al meteen een hele grote oorzaak van het vertragen van games in het algemeen. En daarna moet het nog naar duits, frans etc... omdat zekere chauvinistische gasten weigeren om zich het engels meester te maken. Wat is uberhaupt nog het nut van een wereldtaal hebben vraag ik dan aan Sony. Heck, als ze toch bezig zijn, wil ik ook een l33t taal functie en een breEZeR taal functie.
    Het is eerder een luxeprobleem, namelijk dat de mogelijkheid geboden wordt om een rimboetaal te kiezen boven het engels. Ik zie niet in waarom een dergelijke 'luxe' innemen de sales in 't algemeen zouden kunnen schaden, aangezien Engels wel op elke school praktisch gegeven wordt niet? Of leven we nog stiekem in de steentijdperk?
    Als ik zo even rondkijk en zie dat praktisch iedere PSP eigenaar hier een japanse game heeft en kan spelen vind ik dat nog een veel knappere prestatie!

Laatst bewerkt: 7 mrt 2005
  5. Freddy Xbox

Freddy Xbox It's Pink!

Leuk Bevonden:
    0
    Eens met Ninh ;) Wat is het voor moeite om ff te tekenen? Juist, niks! Doe daarom niet moeilijk en sign the petition!

6. Conquistador

Conquistador XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    5
    Jongen wat loop je allemaal voor onzin te verkondigen.

Jij komt blijkbaar echt nooit buiten de grenzen van Nederland. De mensen daar kunnen geen engels ookal krijgen ze het nog zo lang op school, de nieuwste generatie en ik zie die vaak zat in landen als spanje, frankrijk en italie kunnen het niet lezen. Het enigste wat zij doen is woorden in hun kop stampen. Begrijpend lezen kunnen ze niet. Een game volledig in het engels snappen ze dan ook niet.

Ik vind het een beetje zielig wat je doet. Het is een feit dat hier veel minder games worden verkocht dan in de VS en al helemaal in Japan. Accepteer gewoon dit feit. Trouwens weet je ook wat het kost om games te maken die niet verkopen en ze overal wereld wijd uit te laten komen? Ze willen ook eerst zien of bepaalde games ergens aanslaan.

Wil je als eerst die games hebben, verhuis dan naar japan en leer japans geen gezeik over het engels. Leer maar gewoon japans..

7. Ruben

Ruben GreenLizzard NL

Leuk Bevonden:
    0
    Veel Gamestudio's zijn ook Japans, dus vind je het gek dat ze daar eerst uitgeven? Ook is de Japanse afzetmarkt qua games ed. erg groot en dus belangrijk, waarom denkt je dat Microsoft zo graag in Japan wil slagen?

8. Ninh

Ninh Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ja he? ;)

Mijn beste man, je kent me niet, ga dan ook geen assumpties lopen maken jegens mijn persoon. Voor de duidelijkheid, ik BEN van buitenlandse komaf, en heb de taalbarriere zelf al enkele keren moeten overbruggen met diverse nationaliteiten; het engels was hierbij mijn gereedschap en ik heb het dus wel degelijk aan de lijve mogen ondervinden.
    Bovendien spreek je over de EU; niet de armste en slechts opgeleide mensen bevinden zich hier. Dat veel mensen misschien niet Engels spreken doet er niet zozeer aan toe daar zij in het begin niet tot het beoogde doelgroep behoren; de al bestaande gamers zijn toch echt je basis.
    Allereerst moet je jezelf afvragen hoeveel gamers er tegenwoordig geen engels kunnen. We hebben het nog altijd over gamers en niet over 'iedereen'. Eerstgenoemde zal veel waarschijnlijker een redelijk technische achtergrond hebben en spelervaring. Deze zal dan ook waarschijnlijker een nieuwe console aanschaffen, dan laatstgenoemde en daar moet je het in het begin toch het meest van hebben; de discussie draait namelijk nog altijd om het eerder releasen van de consoles, niet zozeer de games.
    Ook zullen ze waarschijnlijk al interface ervaring hebben opgedaan; dezelfde reden waarom ik nog prima uit de voeten kom bij een spel als ridgeracer waarbij een groot deel toch nog steeds japans is.
    Mijn punt is, je kunt wellicht niet met iedere specifieke situatie rekening houden, maar als ik zo mijn EU 'mainstream' gamecollectie bekijk zie ik werkelijk nergens nog een frans danwel duitse optie (het betreft hier zelfs nog import ook dat ik over heel europa wel zo'n beetje heb gewonnen via veilingsites). Dit was wellicht in het begin noodzaak, maar nu mensen steeds meer gamen en vertrouwd raken met interface elementen zijn ze bij bepaalde spellen niet zozeer meer van noodzaak voor het spelen. Naar mijn weten was het meerdere talen hebben op consolespellen iets van de jaren 90, maar tegenwoordig kom ik het amper meer tegen. Deze hebben mijns inzien plaatsgemaakt voor terugkomende beeldmetaforen. Uiteraard gaat dit nogmaals niet voor alle games op, zoals zwaar verhalende spellen als RPG's, maar ik doelde meer op launchtitels die toch vaak meer onder druk snel zijn ontwikkeld voor snelle gameplay en om de launch mee te maken. Ik kan maar niet vaak genoeg benadrukken dat ik met de petitie vooral hoop te bereiken om consoles naar een specifieke launchdatum probeer te krijgen. Daar is met de PSP momenteel helemaal NIET over bekend, dat opzich begrijpelijk is, maar dat er nog niets bekend is over de prijzen vind ik apart.
    En oh ja, de mensen die nu allemaal een PSP hebben geimporteerd, hoeveel daarvan kunnen er japans? En toch kan men verassend genoeg zich toch nog uit de voeten maken met de meeste launchtitels die er zijn, op de zwaar verhalende na (metal gear solid) zoals al tig keer eerder gezegd. Dit vind ik het voorbeeld bij uitstek.

Ik ben blij dat je medelijden met me hebt, maar dat is niet nodig. Volgens mij is het proces van experimenteren met genre's tov bevolkingsgroepen al onderhand tot een einde gekomen; naar mijn weten is nintendo nog een van de weinige bedrijven die zich hier echt 100% op toeleven en breit het grontendeel op 'veilige' sequals.
    Ik mag toch echt hopen dat een developer onderhand wel weet welke games het goed doen in specifieke landen, en daar dan langzaam vernieuwinkjes in implementeert. Anders zou het een zeer dure en vooral inefficiente vorm van emperisch onderzoek verrichten zijn. Dat kan toch zeker nooit de bedoeling zijn ;)

*Zucht*, ik heb nergens gezegd dat ik niet als eerste de games wil hebben, simpelweg niet als laatste (en dan bedoel ik veeeel later tov de rest zoals nu het geval is).
    En over dat japans leren, daar kan je misschien over grappen, maar daar hou ik me serieus sindskort bezig mee (cursus die gegeven wordt hier aan de uni). Redenen: anime en games ;)

9. Ninh

Ninh Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Nee, ik vind het niet gek dat het daar eerst uitgegeven word. Het is niets anders dan logisch, maar de afzetmarkt moet je jezelf afvragen wordt nu gedeeltelijk beinvloed doordat mensen spellen importeren voor hun psp vanuit japan. Resultaat: verknipte demografie over welke games en waar ze het beste verkopen, hetgeen onnodig een vicieuze cirkel oplevert.

Ik stel het harstikke op prijs iig dat er een discussie gestart is omtrent dit onderwerp, en dat het dus goed onder de aandacht is gekomen. Maar het is vrij nutteloos en vermoeiend om hier veel woorden aan vuil te maken.
    We praten hier misschien allemaal wel als doorgewinterde experts die werkzaam zijn bij gamebedrijven/onderzoeksbureaus maar eerlijk gezegd is jouw gissing even goed als de mijne. Dat maakt het opzich nog nuttelozer om hier een discussie over proberen te voeren :)
    Ik heb gekozen om een petitie te starten, omdat ik iig iets eraan wil proberen te doen; niet geschoten is altijd mis toch? Daar mag je over denken hoe je ook wil, het steunen of niet steunen, wat jij wil! ... maar ga iig niet op de man aanvallen. :) Dat heb ik niet gedaan en ik verwacht ook niets anders van jullie. Tot zover heb ik het nog allemaal netjes gehouden, en niemand hier voor zielig of wat dan ook uitgemaakt. Doe ik jullie er dermate onverdragelijke pijn mee dat ik een andere mening heb en daar ook naar handel? Wordt er iemand slechter op? Nou dan!

@TS: Het is overigens redelijk kort door de bocht en niet reeel om te bedenken dat door deze actie oppeens de PSP zomaar verschuift van launchdate. Dat is ook nooit echt mijn intentie geweest, eerder ongenoegen uiten over dat de EU altijd als laatste aan de beurt zijn en misschien uitsluitsel krijgen wanneer de EU launchdate is, maar nog belangrijker hoeveel hij zal gaan kosten. Dit mag misschien als gezeur overkomen (dat het ook in zekere zin eigenlijk ook is) en in de verkeerde keelgat schieten bij sommige. Het is dan ook aangeraden om eerst de petitie te lezen voordat je het gaat ondertekenen, zo zie je tenminste of je er wel achter staat of niet. Ga dus niet inschrijven simpelweg omdat iemand je het gevraagd heeft te doen, kijk of je het er zelf mee eens bent; hetzelfde geldt voor het spammen op fora. Ik stel voor dat je de link gewoon in prive sferen doorgeeft, zo laat je iedereen in z'n waarde.

Ik denk dat het hiermee wel afdoende moet zijn en de topic kan voor wat mij betreft ook gewoon dicht. Redenen genoeg gegeven dunkt me zo :)

10. Conquistador

Conquistador XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    5
    Ohw nou moet ik uiteraard reageren, ten eerste ik ben ook van buitenlandse afkom en kom zowieso in de 3 landen die ik heb opgenoemd, maak zelf dus ook mee dat mensen spellen niet kopen of spelen omdat ze in het engels zijn. Dit kan later misschien wel opgelost worden maar nu niet, dit o.a. doordat films en al deze onzin ook worden omgezet in hun moedertaal. Daarnaast is bij de game RR zoweinig japans dat dit makkelijk te begrijpen is voor ons mensen die ter verhouding van andere landen zeer goed engels kunnen.

Het experimenteren van genres is niet perse nodig, maar ik bedoelde dan ook met het aanslaan van bepaalde games ook echt de games zelf. Er zijn meer dan genoeg voorbeelden van games die in japan helemaal het einde zijn maar in de VS en de EU niks zijn, neem nou een space channel 5 van Sega toen. Stel je voor dat die game overal word uitgebracht. Weet je het verlies dat ze lijden met deze games. Dus steeds minder creativiteit en meer naar de veilige oplossing gaan.

Japans leren... Tof ik zou het ook geweldig vinden om het te kunnen en dan om dezelfde redenen die jij opnoemt.

11. Binh

Binh asiannerd

Leuk Bevonden:
    0
    Europeanen hebben van nature al niet zo'n drang naar japanse games...De Amerikaanse smaak voor games, is ook veel gevarieerder, daar leven nog arcade hallen en japanse games zijn nog steeds onder de grote publiek erg populair. Meest verkochte spellen per seizoen in Europa, zijn vaak altijd de (typische westerse) spellen die gedeveloped of uitgegeven worden door westerse bedrijven zoals EA of Ubisoft. Dus er is wel degelijk een reden voor desinteresse bij japanse gamestudios/uitgevers (konami, capcom, etc). En het lijkt mij ook een logische stap, om van daaruit de PSP als laatste continent voor Europa te kiezen. Aangezien Sony in Europa vooral leunt op third party support van westerse bedrijven, en hier (Nederland) niet behoefte is aan spellen zoals, Lumines, Ridge Racer, Metal Gear Solid, Dynasty Warriors, Darkstalkers, etc. (launchgames). En iedereen wel degelijk zit te wachten op spellen zoals, Fifa Soccer, GTA, NFSU Rivals, Thug 2. Is het gewoon logisch om langer te wachten met de release van de PSP, zodat er mogelijkerwijs meer ''westerse'' games toegevoegd worden kunnen aan de lijst. Dat boost de verkoop van de PSP.
    Maar zelf sta ik hier helemaal erbuiten, ik prefer liever japanse spellen als een van de weinigen in dit land.

Ik wist niet dat er nog een Ninh bestond, ik ken nog een Dinh, Linh en een Minh. En mezelf natuurlijk, Binh :9

12. Ninh

Ninh Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Mjah, westerse games worden veelal volgens mij ook door westerse ontwikkelstudio's ontwikkelt in het westen. Deze staan mijns inzien los van de japanse studio's en developpen gewoon parallel dus aan de titels. Ik zie niet in waarom daar langer op gewacht zou hoeven te worden, je noemt nu ook een titel als NFSU Rivals die 2 weekjes geleden ofzo ook al in japan was gelanceerd :). Nu vraag ik me toch stiekem af waar die game was ontwikkeld aangezien de japanse versie ook echt in het japans is :D (en dat is verdomde lastig met spelmodi, maar overkomelijk :))

Haha, ik ken wel een Binh, toevallig ook vietnamees ? :D Bovendien deel ik je interesse in Japanse games :)

13. Ninh

Ninh Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Mjah, 'tis dan af te vragen wat de ratio is van deze mensen tov de gamers waar je nog niet kennis mee hebt gemaakt daar :)

Mjah, stoorlijk dat synchroniseren ;), maar iemand met enige game ervaring moet zich toch wel redelijk moeten redden. Ik vind het soms ook lastig bij RR, maar na een tijdje raak je eraan gewend. Uit andere spellen en interfaces heb je onthouden dat de OK knop vaak bovenaan staat en dat de cancel eronder staat etc... en door deze kennis kan je je vaak toch er doorheen slaan bij eenvoudige games, maar daar was 't onderscheid al tussen gemaakt tov bv RPG's. En veelal zijn de launchtitels toch redelijk betrekkelijk rechttoe rechtaan spellen, en daar ging het me juist om ivm de launch. Bovendien leven we in de internettijdperk waarbij de meeste gamesites toch echt engelstalig zijn, maar dat is een discussie apart. Blaat dus ;)
    Trouwens, een maat van me heeft FFVI volledig in het japans uitgespeeld, hij heeft welliswaar weinig van het verhaal meegekregen, maar dat mocht de pret niet drukken schijnbaar. Hij pocht er tot op de dag van vandaag nog steeds over :D Erg humoristisch hoe je ziet dat sommigen puur voor de liefde van het spelgenre tot het uiterste gaan :)

Dat bedoelde ik dus ook enigzins, maar 'k doelde meer op de launchtitels die toch vaak iedereen wel aanspreken (lekker veilig dunkt me zo ;)). Racegames als ridgeracers waren te voorzien, evenals puzzlegames als Lumines.
    Waar ik denk dat jij meer op doelt is meer de wat de boer niet kent eet hij niet mentaliteit.

Haha, mjah, 'k vind het ook gewoon echt een vreselijk gaaf klinkende taal en cultuur :), ben van plan net als kiddyl m'n master daar te gaan doen ooit :)

14. Aphrodite

Aphrodite MacBook en iPod

Leuk Bevonden:
    0
    Zoveelste loze topic van een kind. :mad:

Gewoon importeren vanuit Japan en klaar.
    Heb ik 1,5 maand terug ook gedaan en hoef je ook niet meer te wachten.

15. Azumanga

Azumanga Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ja jij bent echt een bikkel |:-

16. Lars

Lars StarFucker!®

Leuk Bevonden:
    1
    kom we tekenen gewoon allemaal dan denken ze,, goh er zijn wel veel mensen die hem willen LATEN WE ER MEE PRODUCEREN DAN WE KUNNEN...

er zijn altijd dat soort dingen, waar je lekker je naam mag invullen maar verder niemand mee helpt

17. Ja ik heb ook gestemd, zij hebben altijd alles eerder!

18. The Fonz

The Fonz Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Fijn dat Ninh mijn gedachte even wat beter heeft kunnen omschrijven. Zelf had ik het niet zo gekunt.

Het gaat bij mij ook niet zozeer alleen om de PSP, maar om alles dat nog komen moet.

*Zelf heb ik de petitie voor een groot deel gelezen en sta er volledig achter _O_

19. Azumanga

Azumanga Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Nee stupid, daar gaat het niet alleen om,..op zoveel punten stellen uitgevers Europa achter.Bijv. wat Europa biedt aan games (dergelijk shops, zoals intertoys, dixons, gameshops) is maar een klein aandeel van de wereldwijd library van spellen. Ik denk een spel zoals Tales of Eternia PSP, niet eens in Europa wordt uitgebracht. |:-

Als ik op een dag een nieuw spel wil kopen dan wil ik naar de winkel kunnen en het spel kunnen kiezen die ik wil hebben. Maar in die rekken zie ik alleen spellen zoals Splintercell, Killzone, Gta San Andreas etc. Dan kijk ik even naar de accesoires, dan heb je alleen stuurtjes en wat draadloze controllers.

Ik zou graag willen zien, dat ik Arcade Sticks, DDRTx2000, Beatmania IDx controller, Pop n music controller, Drum Expert,Guitar, Drummannia,etc. kon kopen.
    Nee daarvoor moet je naar Amerika, China of Japan wezen. Omdat de uitgevers geen zin hadden om het in Nederland/Europa uit te brengen.

20. jeroen kroes

jeroen kroes hertog jan ownage

Leuk Bevonden:
    0
    sneuj!!!

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina