Ja he?
Mijn beste man, je kent me niet, ga dan ook geen assumpties lopen maken jegens mijn persoon. Voor de duidelijkheid, ik BEN van buitenlandse komaf, en heb de taalbarriere zelf al enkele keren moeten overbruggen met diverse nationaliteiten; het engels was hierbij mijn gereedschap en ik heb het dus wel degelijk aan de lijve mogen ondervinden.
Bovendien spreek je over de EU; niet de armste en slechts opgeleide mensen bevinden zich hier. Dat veel mensen misschien niet Engels spreken doet er niet zozeer aan toe daar zij in het begin niet tot het beoogde doelgroep behoren; de al bestaande gamers zijn toch echt je basis.
Allereerst moet je jezelf afvragen hoeveel gamers er tegenwoordig geen engels kunnen. We hebben het nog altijd over gamers en niet over 'iedereen'. Eerstgenoemde zal veel waarschijnlijker een redelijk technische achtergrond hebben en spelervaring. Deze zal dan ook waarschijnlijker een nieuwe console aanschaffen, dan laatstgenoemde en daar moet je het in het begin toch het meest van hebben; de discussie draait namelijk nog altijd om het eerder releasen van de consoles, niet zozeer de games.
Ook zullen ze waarschijnlijk al interface ervaring hebben opgedaan; dezelfde reden waarom ik nog prima uit de voeten kom bij een spel als ridgeracer waarbij een groot deel toch nog steeds japans is.
Mijn punt is, je kunt wellicht niet met iedere specifieke situatie rekening houden, maar als ik zo mijn EU 'mainstream' gamecollectie bekijk zie ik werkelijk nergens nog een frans danwel duitse optie (het betreft hier zelfs nog import ook dat ik over heel europa wel zo'n beetje heb gewonnen via veilingsites). Dit was wellicht in het begin noodzaak, maar nu mensen steeds meer gamen en vertrouwd raken met interface elementen zijn ze bij bepaalde spellen niet zozeer meer van noodzaak voor het spelen. Naar mijn weten was het meerdere talen hebben op consolespellen iets van de jaren 90, maar tegenwoordig kom ik het amper meer tegen. Deze hebben mijns inzien plaatsgemaakt voor terugkomende beeldmetaforen. Uiteraard gaat dit nogmaals niet voor alle games op, zoals zwaar verhalende spellen als RPG's, maar ik doelde meer op launchtitels die toch vaak meer onder druk snel zijn ontwikkeld voor snelle gameplay en om de launch mee te maken. Ik kan maar niet vaak genoeg benadrukken dat ik met de petitie vooral hoop te bereiken om consoles naar een specifieke launchdatum probeer te krijgen. Daar is met de PSP momenteel helemaal NIET over bekend, dat opzich begrijpelijk is, maar dat er nog niets bekend is over de prijzen vind ik apart.
Ik ben blij dat je medelijden met me hebt, maar dat is niet nodig. Volgens mij is het proces van experimenteren met genre's tov bevolkingsgroepen al onderhand tot een einde gekomen; naar mijn weten is nintendo nog een van de weinige bedrijven die zich hier echt 100% op toeleven en breit het grontendeel op 'veilige' sequals.
Ik mag toch echt hopen dat een developer onderhand wel weet welke games het goed doen in specifieke landen, en daar dan langzaam vernieuwinkjes in implementeert. Anders zou het een zeer dure en vooral inefficiente vorm van emperisch onderzoek verrichten zijn. Dat kan toch zeker nooit de bedoeling zijn
*Zucht*, ik heb nergens gezegd dat ik niet als eerste de games wil hebben, simpelweg niet als laatste (en dan bedoel ik veeeel later tov de rest zoals nu het geval is).
En over dat japans leren, daar kan je misschien over grappen, maar daar hou ik me serieus sindskort bezig mee (cursus die gegeven wordt hier aan de uni). Redenen: anime en games
Klik om te vergroten...