Beginpost geüpdate!
Op verzoek van Arie Bombarie heb ik er 'schakelen' tussen gezet.
Gears
Om te beginnen is het handig om te weten dat je tijdens het wisselen van een versnelling snelheid verliest. Wanneer je namelijk van versnelling veranderd, wordt er een koppeling in gedrukt, en die zorgt er voor dat de motor zijn verbinding met de wielen verliest. Hierdoor gaat wrijving een grote rol spelen, en remt de auto af, todat je weer de koppeling op hebt laten komen, en de motor weer aandrijving aan de wielen geeft.
Ratio
Een gear ratio betekend de lengte tussen de versnellingen. Zo kan het bijvoorbeeld heel lang duren voordat hij van de 3 naar de 4 gaat, of misschien duurt het wel heel kort. Elk heeft zijn voordelen en nadelen. Met een korte gear ratio (dit betekend dus dat je snel van versnelling wisselt) heeft je auto de snelste optrek. Dit gaat echter wel ten koste van je topsnelheid. Wanneer je topsnelheid belangrijk vind, moet je een lange gear ratio nemen. Dit gaat helaas wel te kosten van de acceleratie. De beste afstelling voor een auto is per circuit anders. Op een circuit met veel rechte stukken heb je een lange gear ratio nodig, en op een circuit met veel bochten heb je een korte gear ratio nodig. Zo schakelt een Formule 1 auto op Monaco al bij de 270km/h naar z'n 7, en doet hij ditzelfde op Monza pas bij 320km/h. De beste afstelling voor je auto, is dat hij aan het einde van het langste rechte stuk niet meer sneller wil. Dus dat hij stopt met accelereren zodra je gaat remmen. Zo maak je optimaal gebruik van zowel de optrek, als de topsnelheid.
Manual of Automatic
Bij zowat elke racegame heb je de mogelijkheid om te kiezen of je zelf wil schakelen (manual) of dat je de CPU dit laat doen (automatic). Welke moet je nou kiezen? Nou de beste keuze is Manual. Je hebt hier zelf de keuze in welke versnelling je rijdt, je hoeft aan het einde van een recht stuk niet op te schakelen waardoor je snelheid behoudt (in plaats van verliest door de koppeling in te drukken) je kan later opschakelen waardoor je een snellere acceleratie hebt, en je kan in een bocht één versnelling hoger zitten dan normaal, waardoor je bij het uikomen van de bocht niet meer hoeft op te schakelen. Mij tip is: Begin meteen met manual! Het lijkt moeilijk, maar na maximaal 10 races heb je het onder de knie. Het is net als fietsen: na een tijdje denk je er niet meer bij na. Ik zelf begin gewoon te schakelen terwijl hij op automatic staat, zo'n automatisme wordt het.
Dit is niet helemaal correct. De grondplaat zorgt bij een Formule wagen namelijk voor de meeste downforce. Verder heb je gelijk als je zegt dat de achterspoiler meer downforce geeft dan de voorspoiler, maar dit is maar een verschil van ongeveer 10%