Kleine inleiding: Sinds de begin van de vakantie heeft smam een Canon Powershot Pro 1 gekocht (een high end compact camera, 8 megapixels en een zoombereik van 28-200mm). De laatste tijd ben ik me steeds meer gaan verdiepen in digitale fotografie. Ik heb altijd geweten dat fotografie meer is dan alleen een knopje indrukken. Maar nu heb ik de mogelijkheden, een goede camera en een mede amateurfotograaf (m'n moeder) dus we kunnen elkaar helpen. Mijn foto's zijn altijd JPG op hoogste kwaliteit en resolutie. Waarom kies ik voor JPG ipv RAW? Het kwalitietsverlies is in mijn ogen te verwaardelozen. Dan gebruik ik liever bestanden die ik direct kan zien, zonder ze om te zetten. Ook zijn vrienden niet blij met RAW-afbeeldingen. Het opslaan is voor mij geen probleem, als ik RAW schiet dan kunnen er oneveer 150 op de 1 gb kaart. Met JPG 250. Over het algemeen maak ik fotoshoots van ongeveer 50 foto's van 1 onderwerp. Zoombrowser openen (met geel geselecteerd zie je een fotoshoot van ganzen): http://www.boomspeed.com/snijdie/zoombrowser1.jpg Dubbelklik op bestandsnaam 'Ganzen' Knop rechtsboven 'select all' aanvinken Willekeurige image met rechtmuis aanklikken. Er staat ergens tussen het optie menutje van die rechtmuis klik 'Process RAW images' Tab-blad 2 selecteren, dat 'safe' heet Zorg dat je 'all images' heb aangevinkt Zorg dat de compression ratio op 4 staat bestand map selecteren dan rechtonder op safe klikken ff wachten klaar is Kees Hierna kan je de JPG's nog wat bewerken zoals je altijd doet. Als je veel megapixels heb dan kan je nog wat uitsnijden enzo. Voor deze foto heb ik best veel uitgesneden: http://www.boomspeed.com/snijdie/Gans-kopstudie.jpg
Over het algemeen geldt dat als je foto's laat afdrukken op 10*15 kwaliteit, het overbodig is om op raw te schieten omdat je het verschil dat niet ziet. Mocht je groter willen laten afdrukken of je wil de foto's in high res op internet/pc zetten om te laten zien is het misschien wel aantrekkelijker om ze op raw te schieten omdat je op die manier minimale kwaliteits verlies hebt.
RAW heeft met afdrukkwaliteit niet veel te maken. Met een standaard BMP heb je op zich geen kwaliteitsverlies. Het mooie aan RAW is dat het inderdaad exact opslaat wat de camera opvangt, zonder het door belichtings-algoritmes te halen. Dit geeft je dus de mogelijkheid om ná het fotograferen nog in te stellen hoe sterk je je foto belicht wilt hebben. Het heeft dus niets met afdrukgrootte te maken. Voor afdrukgrootte moet je op het aantal pixels letten.
Als ik het groot wil afdrukken krijg je met raw geen kleur kwaliteits verlies dat bedoelde ik. Ik doelde niet op de pixels.
Das zeker waar, maar ik ben iemand die foto's het liefste niet bewerkt . Van de andere kant, het beste bewijs dat er niet aan een foto geknutseld is, is een RAW afbeelding. Ik hoorde dat ze bij kruitvat.nl een actie hebben lopen voor afdrukken op 30x45 ofzo.
Nog steeds werkt het niet. Ik heb Photoshop elements 4.0, als ik hiermee foto's van de EOS 350D open, ziet ie alleen foto's gemaakt met JPG, als ik op de camera RAW instel, staan er bestanden van 0 byte, met extensie van bmp. Ik kan niets met deze foto's, en ze linken naar 'mijn afbeeldingen'.
Als ik RAW-foto's maak met mijn Canon 300D. Sluit ik vervolgens de camara aan op de pc , dan start XP het programma op ZoomBrowser EX op. Krijg dan de ( CameraWindow ) in beeld met een aantal opties. Download Image > Print > View as Slideshow > Connect to Internet. Met (Download Image) kan ik de RAW-bestand van Canon naar PC kopieeren. Dit is het standaard software pakket die bij de Camera is meegeleverd.
Inderdaad, maar als jij via windows naar je camera gaat, via deze computer, hoe zien jouw RAW bestanden er dan uit? Kan je ze bekijken via windows? Want ik heb bestanden van 0 byte(!), en ik kan de naam niet wijzigen ofzo, als ik dubbelklik linkt ie naar mijn afbeeldingen! Geef daar nou even antwoord op plz...
Als ik via (Deze Computer) naar mijn Canon 300D. Dan krijg ik alle foto's in beeld die op mijn IBM 1GB Microdrive staan. Ga ik dan naar de RAW-foto en dubbelklik , dan gebeurd er het volgende bij mij. De foto wordt van de Canon naar de pc kopieerd. XP maakt er volgens een CRW-stand (6,58Mb) van , deze kan dan dan weer openen met het programma Paint Shop Pro 9.
Oke, en als je eigenschappen doet op het RAW bestand? Hier zijn ze 0 byte , dat geeft al aan dat het niet klopt.
Als ik de eigenschappen van de RAW-foto opvraag dan staan er 2 waarders. CRW_1162.CRW 6,58MB. Bijlagen CRW_1162.THM 11,1KB. THM= Openoffice.org 1.1.4 Kan alleen met het programma PSP de RAW foto's van Flashkaart naar Hardeschijf kopieeren.
Windows herkend dus het RAW-bestand niet. Heb je al een keer geprobeerd door (Microsoft RAW Image Thumbnailer and Viewer voor Windows XP) te installeren. http://www.microsoft.com/netherlands/windowsxp/digitalefotografie/raw.aspx
Dat gaat niet met m'n illegale versie van windows, heb wel windows ME legaal, maar mn broer wou zo nodig over op xp een paar jaar terug, vandaar