Maar nu haal je in mijn ogen wel 2 dingen door elkaar. Gcshop importeert niet vanuit een vreemd land waardoor hun inkoop lager is. Waarschijnlijk hebben ze dezelfde europese of nederlandse distributeur als jullie. Op die lagere inkoop is het concurrentiebeding inderdaad wel van toepassing.
Ander voorbeeld: schoenenwinkel Bristol en van Woensel halen hun schoenen uit dezelfde opslag. Echter zijn de schoenen bij Bristol goedkoper met name door het verschil in winkelconcept. Hier onderscheid van Woensel zich door zich meer op service te richten.
Dat is ook het hele probleem tussen de reguliere winkels en webwinkels. Dit zijn 2 verschillende concepten waarbij eenieder zijn best moet doen om iets unieks te bieden in deze consumptiemaatschappij. Een webwinkel kan zich alleen maar onderscheiden in prijs en kwaliteit (door nette afhadelin en snelle leverin) terwijl gameshops zich zullen moeten onderscheiden vanuit hun serviceprincipe. De mediamarkt doet toch principe hetzelfde? Dit is juist het principe van marktwerking waarbij ondernemers tot een beaaplde mate vrijeheid hebben om hun eigen concept te kiezen en prijs/kwaliteitsniveau op af te stemmen.
Ik vind dit eerlijk gezegd het standaard geklaag van een kleine ondernemer. Doe dan je best om je te onderscheiden want de consument maakt zelf zijn keuzes (zo ga ik bijvoorbeeld ook bij voorkeur naar de kleinere HUBO hier om de hoek ipv de Gamma of Praxis met hun nitwits). Natuurlijk zie ik ook wel met pijn in mijn hart alle kleine kruideniers verdwijnen omdat ze de concurrentie niet aankunnen met de grote winkelketens. Maar dit betekent dus dat de maatschappij en de consument andere belangen heeft tegenwoordig. Je kan hiervoor je kop in het zand steken en je blijven afzetten door te mopperen op de andere aanbieders maar de consument maakt zijn keuze, niet jij of gcshop.
Microsoft begeeft zich op glad ijs door ondernemers iets op te leggen maar nog veel belangrijker, ik denk dat ze onderschatten wat voor negatieve PR dit met zich meebrengt. Tot op heden had ik een erg hoge pet op van de service van microsoft. Zowel zakelijk heb ik met ze te maken (grote enterprise contracten) maar dus ook prive (afhandeling defecte controller) en in beide situaties niets minder dan hulde voor MS voor hun service (niet hun prijzen btw ). Deze actie met gcshop komt nu echter bij mij op de negatieve kant van de weegschaal.
Laatst bewerkt: 28 okt 2004