Ik…? Maar dit inderdaad. Het is een Rockstar game, dus het ademt 100% sfeer uit. En dat maakt veel goed. Hoeveel sideactivities ik ga clearen hangt af van hoe lekker het wegspeelt en wat ermee valt te verdienen. De quests met verhaal elementen zijn meestal wel goed/leuk gedaan in Rockstar games.
Vond Strangers and Freaks zeker niet fetch quests. En ook die bizarre missions met Michael, door de woestijn lopen etc. dat vind ik typisch Rockstar. En de rampage side missions met Trevor vond ik ook wel een leuke throwback naar Killing Ffenzy van vroeger.
Wel eens met Fiasco. Game ziet er goddelijk uit. Day one purchase. Maar gezien de gametijd die ik tegenwoordig heb met drukke baan en kids, zie ik mezelf ook echt geen dieren hunten en vissen e.d. Merk dat ik ook steeds meer nijg naar de wat lineaire singleplayer games (ga van A naar B) Games met een heeeele grote openworld, "this game is 101820x times bigger than the last game!! " schrikken me een beetje af ook. Daarom laat ik games zoals farcry of assassins creed ook links liggen. Gewoon geen tijd en zin meer in. Zeker als je dan op je map drukt en je ziet al die 628 missies en objectives die je nog moet doen. Of worden we gewoon ouder en zijn we te verwend geraakt?
Kom op gasten: We zijn 8 jaar verder, denken we niet een beetje dat er nu misschien wel veel meer is veranderd en kan gebeuren dan in RDR 1?
GTA en RDR (en Fallout & The Elder Scrolls) speel ik met name voor de sfeer, om even helemaal op te gaan in die wereld. Rockstar Games doet dat heel goed vind ik. Daarvoor ga ik RDR2 ook weer spelen. Maar er worden hier wel goede punten gemaakt. Ik ben tegenwoordig 'volwassen' te noemen (ik moet helaas werken voor mijn geld), dus helaas niet zoveel tijd meer om ingame plantjes te gaan verzamelen (boeite me ook niet meer). Het verhaal en de side missies blijven echter tof vind ik hoor. Ik ben wel benieuwd hoe de speelsneldheid voelt. Want die was bij RDR wel heel anders dan GTAV. RDR kwam echt heel langzaam op gang vond ik en voelde als geheel ook heel lang (volgens mij heb ik er 60 uur over gedaan ofzo).
Het is en blijft een open world sandbox game. Hoe divers en leuk dat is, hangt zowel van het design alswel van de speler af. Als jij geen reet aan Open World games inclusief al die missies die daarbij horen vindt, dan zul je RDR2 waarschijnlijk ook niet veel aan vinden. Hou je er wel van, dan zal dit wellicht een van de betere games in het genre worden. Zelf mis ik in GTA5 en daarvoor RDR een beetje de diepgang die je in games als Skyrim en Fallout wel vindt. Dat je opeens in een situatie komt wat een compleet nieuwe branch aan missies opent, waar je je uren mee vermaakt. In GTA en RDR is het vaak gewoon een stranger ontmoeten, dan 2-3 simpele escort of fetch missions doen, en that's it. Hopelijk is dat in RDR2 een stuk beter. Al verwacht ik dat niet. Neemt niet weg dat een een goede Open World western game verwacht. Hype-level staat op 'whatever'. Ik zie het wel. Stond al in de pre-order, dus komt sowieso op dag 1. Ik hoop eigenlijk op een bullet/kill cam, net als in Sniper Elite, maar zal wel niet...
Ik vind juist dat in Elder Scrolls en bv. AC Origins ten minste nog wat bieden voor het exploren. Je levelt, je vindt gear. Dat RPG elementje ontbrak nogal in RDR. 10 vogels uit de lucht schieten voor 5 dollar zette geen zoden aan de dijk. Dan ga ik die shit niet doen. Een willekeurige piramide of grot uitkammen in Skyrim of Origines, dat leverde skillpoints op en als je gelukt had wat leuke loot. Dan wil ik wel een kijkje nemen. Dus ben benieuwd hoe dat gaat werken. Die beloning is voor mij wat een open world game maakt of kraakt.
Merk wel dat het (micromanagement, interactie met dingen wat een keer leuk is, fetch stuff/quests) veel word aangekaart hier, maar zie het bijvoorbeeld ook op ResetEra. Denk dat deze generatie best wel sandbox/open world enorm heeft verzadigd, elke lineaire game is tegenwoordig (semi) sandbox. En hier op XBW zit al helemaal een generatie dat juist ten tijden van X360/PS3 het meeste aan het gamen was en nu wat ouder is geworden = minder tijd of interesse in uren bullshit. Benieuwd of Rockstar dat op een of andere manier kan heruitvinden of leuker kan maken. Rockstar was en is altijd meester van de kleine details en toevoegingen, maar sommige dingen boeien echt geen fuck meer. We old.
Ik weet dat je dit goed bedoelt, maar ik vind het te gemakkelijk en zelfs een beetje neerbuigend om het af te doen met "we old". Ja, we zijn ouder en ja onze verantwoordelijkheden zijn toegenomen, dus minder tijd voor gamen. Maar eerlijk gezegd is het ook een kwestie van verzadiging. Ga je al langer in de gaming wereld mee, dan heb je het allemaal al eens gezien. Je bent ook niet zo snel meer onder de indruk van een mooie trailer en graphics van een game. Inhoud telt. Context telt. Mijn 39-jarige zelf zegt min of meer hetzelfde als mijn 25-jarige zelf: game, respecteer mijn tijd. Die statement heeft in mijn geval niets met mijn leeftijd te maken.
Naja, een ander ding, ik zie mensen helemaal loco gaan om details als dit: Ik word hier dus niet warm of koud van. Ik vond games eind jaren '90 er al ziek uit zien, dit soort details doen me weinig. En ik ben niet eens oud.
Wederom: wat ben je gewend en hoeveel geef je er om. Ik vind die details mooi en kan er zeker warm van worden. Maar een mooie wereld maakt nog geen interactieve wereld. Hoe mooi de zonsondergang ook is, is de gameplay *fun* van moment tot moment? Een rockstar game roept natuurlijk wel verwachtingen op. Over smaakt valt niet te twisten, maar rockstar levert wel meer dan competente games af. Of het allemaal GOTY is, is een ander verhaal.
Ik keek als kind met mijn vader altijd duitse nagesynchroniseerde western films en voor mij is de western setting echt het allerbelangrijkste. Daarbij zijn Rockstar games letterlijk de enige singleplayer games die ik koop. Voor mij is het echt pure pure hype, hier ga ik zo van genieten.