Rendement Zonnepanelen

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door dahouseman, 17 feb 2004.

1. dahouseman

dahouseman The cake is a lie!

Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben nou met mijn Profielwerkstuk voor Natuurkunde bezig. Het gaat over de ISS (International Space Station) en nu moet ik uitreken hoeveel energie die zonnepanelen kunnen opwekken. Maar dan moet ik wel het Rendement van die zonnepanelen weten...

Heeft iemand een idee wat het rendement van die zonnepanelen kunne zijn? Verder moet ik ook nog ff uitzoeke hoe ik dat presies kan uitreken, maar da zou wel lukke, maar hulp is altijd welkom :cool:

Thanks anyway,

(staat deze thread trouwens wel goed??)

Laatst bewerkt: 17 feb 2004
  2. Cole Trickle

Cole Trickle Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    Prima plek voor deze draad.

Zonnepanelen hebben een vrij laag rendement <40% dacht ik. SHELL is een grote in zonnecellen. Al op de site gekeken?

3. dahouseman

Leuk Bevonden:
    0
    volgens mij is >40 % nog hoog gegrepen. Volgens mij kun je al zeer blij zijn als je 20 % haalt, maar aan de andere kant weet ik het eiglijk ook helemaal niet zeker. En omdat Nasa denk ik zonnepanelen van zeer hoge kwaliteit gebruikt kan het getal ook hoger liggen.
    but then again, dat is wat ik denk, ik weet het totaal niet zeker :confused:

Bij SHELL kan ik weinig vinde en bij Nasa ook niet echt. De afmetinge zijn wel te vinde, maar geen woord over het rendement :'-(

4. the Outblast

the Outblast hoi

Leuk Bevonden:
    0
    ik dacht eerst iets in de richting van 30%, maar zeker ben ik niet

5. mr.ed

mr.ed ^^XboX k!ck$ @@r$^^

Leuk Bevonden:
    2
    je kunt proberen shell of ander bedrijf in de bedrijfstak hierover een mailtje te sturen. Werkt vaak erg goed.

6. Cole Trickle

Leuk Bevonden:
    6
    > 17% is het :cool:. Errug weinig dus.

pdf file -> ECN

Heb de site niet bekeken, maar volgens mij struikel je over de bruikbare info.

7. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    Is niet erg weinig, als je beseft dat de zon deze energie gratis erin stopt..

Het is btw ook makkelijk te berekenen.. In BINAS staan alle gegevens die je nodig hebt..

8. Cole Trickle

Leuk Bevonden:
    6
    Het belabberde rendement tezamen met de hoge produktie kosten en kosten voor het onderhoud (en dat al enkele decenia lang) zorgt ervoor dat zonnecellen maar zeer summier voor energieopwekking worden gebruikt.

Zoals ik al zei, SHELL is een grote in deze dingen. Maar ze gaan ermee stoppen cq ze zetten de ontwikkeling op een laag peiltje. En dat enkel omdat het nog niet commercieel attractief is.

Oftewel het rendement is te laag :). Daarbij is elke vorm van energie op deze aardkloot direkt te koppelen aan de zon. Of dit nu organische of groene stroom is maakt niet uit.

9. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    ALs je idd de factoren er bij betrekt die nu van toepassing zijn op de directe winst van energie uit zonenergie, dan heb je idd een laag rendenent qua winst in geld :)

Maar shell is meer en meer bezig een alternatieve energie bron te zoeken, en zet dat onderzoek zeker niet op een laag pitje, maar is het juist al aan het introduceren.. Maar als ze de ontwikkeling van zonnenergie op een laag pitje zetten, dan vermoedt ik idd dat het geld gezien, een laag rendement heeft..

10. Eckie

Eckie Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    Hmmm dan wordt het een heel andere discussie. Het ging hier volgens mij puur om het natuurkundige begrip 'rendement'. In de ruimte is een zonnecel ook veel praktischer omdat zonnestraling daar vele malen sterker is.

11. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    *neuzel*

rendement ligt hoger als je in een baan rond de aarde draait en je dus in de ruimte begeeft .... deze ligt nog hoger als je de zon volgt ... dus continu zonlicht op vangt....

en zoals je kan zien blijft deze in het licht

http://www.heavens-above.com/

.... en het antwoord

12. dahouseman

Leuk Bevonden:
    0

maar dan heb je het wel over een andersoort rendement. Het rendement dat ik bedoel is gewoon de hoeveelheid licht (energie) die er op valt tegenover de hoeveelheid energie hij opwekt. Dan zou het verder niet moetten uitmaken waar de zonnecel zich bevindt.

Natuurlijk is een zonnecel in de ruimte veel praktischer omdat de atmosfeer daar niet het zonlicht 'viltert' en omdat je dichter bij de zon bent (zo'n 400 km in dit geval dan)

Maar volgens mij kan ik het rendement met de rest van de gegevens die je mij gaf wel uitreken :)

Thanks everybody :D

hoe ga ik dit trouwens in mijn bronvermelding zette ;)

13. Gerbo

Gerbo Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    Je kan Xboxworld.nl noemen. En zet het dan ook maar op de voorkant, heel groot, en hang flyers op door de hele school! ;)

Offeuh je kopieert de links even :D

14. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    jeb je hebt gelijk het rendement van de panelenen zijn +/- 25% (ze hebben namelijk de beste panelen gebruikt) ... en je kan er vanuit gaan dat deze bijna continu zonlicht opvangen

Deel Deze Pagina