RoF heeft tot nu toe niet echt een meeslepend verhaal. Het zijn eigenlijk "snippits" die je worden gevoed; ik heb het gevoel dat het grote plot pas veel later uit de doeken wordt gedaan. De hunters, de drie hoofdkarakters waarmee je speelt, zijn mercenaries en nemen eigelijk allerlei banen aan. Die jobs hebben ogenschijnlijk weinig te maken met het hoofdverhaal. Maar dat zal langzaam veranderen vermoed ik.
De grafische stijl is in ieder geval uniek genoeg (het heeft weg van steampunk) om op te vallen. De ingame cutscenes zijn lelijk, maar wel grappig. Eigenlijk gaat het heel vaak nergens over, maar omdat de dialogen kort zijn stoort het niet. Ingame graphics zijn bij vlagen mooi en meestal functioneel.
Gameplay: apart. Het neerleggen van "grids" (hexagonnen) zie je zeker niet vaak. De battles zijn guns only voor je helden (aanvulling: je kunt ook granaten en molotov cocktails gooien). Andere items die je karakters kunnen dagen zijn ringen e.d. naast verschillende outfits die je karakter geen voordelen geven maar wel zichtbaar zijn in cutscenes. Er is een mogelijkheid om items te "scrappen" en van al het schroot weer nieuwe items te maken. Ook het upgraden van guns behoort tot de mogelijkheid, waarbij attachments van laser sight tot knaldempers tot extra magazijnen mogelijkheid (in een bouwtekening aan elkaar te leggen).
Combat: turn based, maar niet op de klassieke wijze. Voeren jouw karakters geen actie uit, dan doen de tegenstanders dat ook niet. Er zijn dus geen vaste rondes en het is mogelijk hetzelfde karakter steeds achter elkaar in te zetten. Combat is lastig; bij elke level up krijgen je karakters o.a. meer HPs, maar de tegenstanders doen ook steeds meer schade. Zoals ik al eerder zei: er zij geen traditionele harnassen in dit spel te vinden (wel ringen die je protection vs bepaalde damage geven). Let je niet goed op, dan leggen je karakters al snel het loodje. Persoonlijk vind ik het niet zo moeilijk als ik had gedacht (lees: gehoopt), maar dat ligt misschien aan mijzelf. Zolang je goed nadenkt over je moves zijn alle gevechten goed te doen. Nadeel van de combat is dat je meteen de diepte in wordt gegooid, maar het weinig evolueert... dat is mijn ervaring tot nu toe in ieder geval.
Laatst bewerkt: 2 mei 2010