Een game aanschaffen puur op cijfers is ook niet handig / niet de bedoeling. Een cijfer is een ultrakorte samenvatting van de mening van de recensent op dat moment, en valt ook eigenlijk met niks te vergelijken. Als ik Mario Kart een 92 geef omdat ik er een paar heerlijke avonden op de bank met vrienden mee gehad heb betekent dat niet automatisch dat dat een betere game is dan Dark Souls II die ik een 85 geef omdat het zo moeilijk is. En ja, misschien bedenk ik bij mezelf dan een half jaar later dat die 92 voor Mario Kart wel erg hoog is. Misschien geef ik wel geen klap om graphics en trek ik bij een 'lelijke' game daar maar 0,5 punten van het cijfer voor af. Maar misschien zijn graphics bij jou wel het belangrijkste aspect en kan jij er echt niet doorheen kijken, en zijn die voor jou wel 5 punten waard. Hierdoor kan je niet blind naar een cijfer kijken, maar zal je ook de actuele review moeten lezen / kijken.
Reviewcijfers zijn geen vaste wetenschap met een soort formule erachter, maar een momentopname van de mening van de schrijver.
Waarom bovenstaande systeem niet werkt (5 uit 5 kunnen geven) is omdat gevoelsmatig het verschil tussen 4/5 en 5/5 zo groot is. Stel dat je een examen terugkrijgt waar je een 8 op gehaald hebt, en je bent helemaal trots. Daarna krijgt je beste maat een 10. Dan voelt die 8 opeens niet zo geweldig meer right?
Daarom ben ik erg blij dat we met het nieuwe XBW overgaan naar het geven van cijfers
Laatst bewerkt: 29 mei 2014