1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ricepuppet a.k.a. Bleedingviolin - Console Customizing

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door ricepuppet, 1 apr 2015.

  1. ricepuppet

    ricepuppet Active Member

    Berichten:
    120
    Leuk Bevonden:
    19
    Laat ik voorop stellen, dit is absoluut geen reclametopic. Voordat ik begin, wil ik daarnaast vermelden dat ik al een jaar ben gestopt met console customizing en het voorlopig ook niet van plan ben.

    Wellicht dat ik het ooit nog een keer op pak in de toekomst, maar daar laat ik mij niet over uit.


    In elk geval, ik wilde graag mijn werk laten zien die ik in de afgelopen drie jaar heb gemaakt voor mijzelf, vrienden, familie en (destijds) betalende klanten. Van 2008 t/m 2011 heb ik (blijkbaar) een naam gemaakt op internet wat betreft mijn paintjobs.

    Ik kan er nog steeds om lachen, gezien de publiciteit die ik in die drie jaar heb vergaard met artikelen van o.a. Joystiq, AkihabaraNews, Engadget, Geekologie, Smosh en alle andere sites.

    Het begon eigenlijk als een grote grap. Ik zag een paar Xbox'en op een rijtje staan op een beurs, waarvan alle wit. Eigenlijk irriteerde ik mij aan het feit dat alles zo standaard was. Van kleins af aan ben ik zeer creatief kunstenaar en wilde altijd van alles aanpassen naar 'mijn-liking'.

    Al dat wit irriteerde mij (hoewel ik wit ook best een mooie kleur vind) en ik had voor de grap mijn eigen Xbox als proefproject genomen in 2008,

    [​IMG]

    De werkwijze van deze Xbox was niet helemaal professioneel, zo spoot ik deze Xbox destijds in mijn woonkamer, wat een hoop zooi opleverde, overal dwarrelend verf :D

    Niettemin was ik tevreden over het resultaat en het kleurgebruik. Helaas is deze Xbox 360 een aantal jaar later overleden aan een RROD (en is zelfs op Tweakers hier verkocht volgens mij?)

    De grootste grap, however, moest nog komen.

    Uit verveling heb ik een kennis gevraagd om haar witte Xbox aan mij te geven voor een gratis paintjob. Aangezien deze persoon een liefhebber van anime was, moest ik iets verzinnen wat simpel, maar effectief was.

    [​IMG]

    Ik koos voor Domo Kun. Equivelant van Loekie de Leeuw in Japan, maar dan vele malen populairder. De reacties however, was ik niet op voorbereid. Ik kreeg 1 a 2 dagen later een mailtje met daarin de verwijzing dat Engadget een artikel had geschreven over mijn paintjob. Niet veel later daarop volgde andere populaire sites het artikel op met eigen teksten.

    Daaronder waren ook zeer leuke, maar ook negatieve reacties te lezen. Ik heb me er echt nooit druk om gemaakt, hoewel sommigen echt gemeen waren. Het gaf duidelijk aan dat mensen achter een toetsenbord zich konden schuilen en in het echte leven waarschijnlijk niet veel in te brengen hadden. Niettemin, ook door de negatieve reacties ben ik mijzelf gaan verbeteren en ben verder gegaan.

    [​IMG]

    Deze heb ik ooit gemaakt voor een member van een forum. Ook over deze Xbox 360 werden een hoop artikelen geschreven, waarbij de negatieve reacties niet van de lucht waren. Dit keer echter, waren de reacties meer lachwekkend dan pijnlijk :p

    Na een tal andere Xbox'en te hebben 'ge-paintjobb'ed', vond ik het tijd om mijn horizon te verruimen. De Xbox 360 is een makkelijk apparaat en in principe, met goed handelen, zou iedereen een Xbox 360 moeten customizen zoals ik dat deed. Uiteindelijk is het customizen van Xbox'en wel een tijdrovend onderdeel geweest. Niet alleen ben ik in de loop van tijd mijn aanpak gaan wijzigen, maar ook het materiaal wat ik gebruikte. Van goedkoper verf, naar duurdere, betere kwaliteit.

    Ik heb mijzelf van alles moeten aanleren om tot beter resultaat te komen. Hence, ik heb een eigen werkplaats toendertijd gebouwd waar ik voor 100% aan de slag kon, zonder compromissen. Aangezien mijn fanbase flink aan het groeien was, kwamen er steeds meer aanvragen binnen. Sommige zo generiek, anderen lieten mij gaan in mijn eigen fantasie.

    [​IMG]

    Ik had mij aan joysticks gewaagd, eerst de PS3 joysticks, toen de Xbox 360 joysticks. Velen vroegen zich ook op den duur af, of ik mijn werk niet met Photoshop er zo op had geplakt en iedereen in de maling nam. Hier werd ik een beetje geí¯rriteerd over, omdat vele mensen blijkbaar niet weten dat je niet ALLES met Photoshop kan doen. Photoshop is geen wonderprogramma :)

    [​IMG]

    Ik ben toen maar mijn eigen hand erbij gaan betrekken :p

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook kreeg ik ineens veel buitenlandse klanten, vanuit Amerika, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk - voornamelijk - kreeg ik veel lof en verzoeken. Vele waren het verzoek om exacte kopieí«n te maken van het werk wat ik al had gedaan.

    Ik heb deze verzoeken met ferme hand afgewezen. Al mijn werk was handgemaakt en ik deed niet aan kopieí«n. Vaak kreeg ik leuke verzoeken, zo ook van een klant uit Frankrijk,

    [​IMG]]

    Hier vond ik dat ik een hoop had geleerd, niet alleen het demonteren van de gehele Xbox, maar ook het schoonmaken, het behouden van de garantie (stickers) maar ook welke materialen beter werkte.

    [​IMG]

    Ik had zelf een tijdje, voor prive gebruik, een Xbox 360 afgezworen. Totdat Mass Effect 2 uit kwam. Toen heb ik maar weer een Xbox 360 gekocht en deze Keroro Gunso paintjob ervan gemaakt.

    Weer vond ik het nodig om mijn grenzen ergens anders te zoeken.

    Ik vond dat oude consoles als de SNES, NES & Genesis er saai uit zagen. De SNES was altijd mijn favoriete console geweest, en ook zo bij het customizen ervan. Ik ging altijd met een goed gevoel aan de slag met een SNES.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook de NES'jes kwam aan bod. Echter, de NES is een console die verschrikkelijk moeilijk te customizen is. Na een aantal ervan gedaan te hebben, kwam ik erachter waarom, de NES heeft een kubus vorm en vereist een andere aanpak tegenover gebold gevormde objecten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op den duur rook de Douane aan mijn internationale pakketjes en heb toen besloten dat internationale zelf hun consoles/joysticks uit elkaar moesten halen en opsturen. Ook zo van deze Amerikaanse klant,

    [​IMG]

    Voor een vriend van mij,

    [​IMG]

    Op den duur wilde ik geen directe opdrachten meer aannemen van klanten, maar heb gedeeltelijk besloten om zelf custom console paintjobs vanuit eigen visie te maken en te verkopen. Ik had nog nooit een Nintendo 64 gedaan, maar deze was binnen no-time (ik gok 1 dag?) verkocht,

    [​IMG]

    Na een aantal jaar kreeg ik geluiden uit de community te horen, 'je verkracht de consoles', 'ik heb ze liever origineel', 'wat is de meerwaarde hiervan? Je game'd er toch alleen maar op?'

    Mijn eigen mening is dat een ieder iets speciaals wilt. De een kiest voor een Fiat, de ander voor een Suzuki. De een is bereid er wat meer voor te betalen, de ander niet. Die wilt functioneel en praktisch in huis hebben. Ieder zijn ding, blijkbaar was/is er genoeg publiek voor, gezien de vele iPhone hoesjes die in de wereld rondslingeren van allerlei formaten en kleuren.

    Mijn eigen keuze om te stoppen was genomen op grond dat het allemaal 'te groot' werd. Ik heb in 2011 zelfs een interview afgelegd voor een Braziliaanse TV zender (link heb ik zo niet bij de hand..) en het voelde op een gegeven moment als lopende band werk.

    Ook waren de verzoeken steeds meer basic. Ik kon mijn ei niet meer kwijt en klanten werden steeds veeleisender in hun wensen, ik verloor mijn eigen inbreng ten koste van wat de klant wilde. Nou had ik natuurlijk altijd zelf de keuze of ik een opdracht wilde aannemen, maar heb in drie jaar tijd een hoop klanten de (fictieve) deur verwezen om deze reden.

    In 2012 vond ik het wel welletjes en heb de hele werkplaats opgeheven, mijn officiele website opgedoekt en mij terug getrokken van het customizen. Ik onderhoud nu alleen mijn Facebook pagina, waar ik vragen beantwoord van mensen, maar ook mijn andere werk laat zien.

    En hier een interview met Tweakers.net een tijd geleden al weer. Link naar interview!

    [​IMG]

    Mocht iemand nog geinteresseerd zijn of twijfelen, even een quote over mijn werkwijze,

     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2015
    Mallakai, Killamonkey, Tijmen! en 10 anderen vinden dit leuk.
  2. Stingray

    Stingray NcA Clan Member

    Berichten:
    907
    Leuk Bevonden:
    29
    In een woord... COOL!
     
  3. ricepuppet

    ricepuppet Active Member

    Berichten:
    120
    Leuk Bevonden:
    19
    Thanks :)
     
  4. Olijke Poffer

    Olijke Poffer PC VR fan.

    Berichten:
    3.963
    Leuk Bevonden:
    2.613
    Helemaal mee eens. Echt erg leuk gedaan allemaal.
     
  5. ricepuppet

    ricepuppet Active Member

    Berichten:
    120
    Leuk Bevonden:
    19
    Thanks. Inmiddels ben ik alweer bezig met andere customs. Deze OUYA heb ik b.v. vorige week afgerond:

    [​IMG]

    En nu ben ik bezig met een set Nintendo Wii Controllers;

    [​IMG]
     
  6. Olijke Poffer

    Olijke Poffer PC VR fan.

    Berichten:
    3.963
    Leuk Bevonden:
    2.613
    Petje af hoor.... Zie dit voor het eerst en ben meteen fan. :)
     
  7. assaultpr0

    assaultpr0 Active Member

    Berichten:
    862
    Leuk Bevonden:
    90
    Erg leuk om te lezen hoor, petje af. Genoten van heel het artikel en leuk dat je zoiets zo snel hebt opgebouwd. Terecht ook, want het is wel kwaliteit hoor, wat je maakt! Mocht je ooit een Xbox one controller in de Halo steekt en er vanaf wilt, laat maar weten :)
     
  8. Cookie

    Cookie #TaylorSwift XBW.nl VIP

    Berichten:
    9.247
    Leuk Bevonden:
    528

    Liegert :+

    - Tapatalk.
     
    Metal Mark vindt dit leuk.
  9. ricepuppet

    ricepuppet Active Member

    Berichten:
    120
    Leuk Bevonden:
    19
    Thanks!

    Ik heb zelf nog een X1 controller die ik volgende week ga customizen. Weet bij god nog niet wat ik er mee ga doen, maar ik verzin wel wat.

    Klein beetje :D

    Ben weer lichtjes aan begonnen, kon het niet laten!
     
  10. Tijmen!

    Tijmen! Love to code!

    Berichten:
    78
    Leuk Bevonden:
    0
    Wacht.. dit is geniaal!
     
  11. Killamonkey

    Killamonkey Niet zo aanstellen! XBW.nl VIP

    Berichten:
    3.657
    Leuk Bevonden:
    4.774
    Kan me die Tweaker special nog wel herinneren. Erg tof!
     
  12. ricepuppet

    ricepuppet Active Member

    Berichten:
    120
    Leuk Bevonden:
    19
    Is inderdaad alweer bijna twee jaar geleden, ik zie er nu zo anders uit haha.
     
  13. ricepuppet

    ricepuppet Active Member

    Berichten:
    120
    Leuk Bevonden:
    19
    Oja, en daarnaast onderhoud ik ook nog een eigen Youtube channel. Daar zit op het moment mijn meeste tijd in.

     
  14. ricepuppet

    ricepuppet Active Member

    Berichten:
    120
    Leuk Bevonden:
    19
  15. ricepuppet

    ricepuppet Active Member

    Berichten:
    120
    Leuk Bevonden:
    19
  16. Willem

    Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

    Berichten:
    13.173
    Leuk Bevonden:
    686
    Wooha nice dude! Erg goed werk.
     
  17. ricepuppet

    ricepuppet Active Member

    Berichten:
    120
    Leuk Bevonden:
    19
    :thumbs:
     
  18. Willem

    Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

    Berichten:
    13.173
    Leuk Bevonden:
    686
    Heb je eigenlijk ook kennis van Xbox 360 controllers repareren? Ik heb zo'n uber Tron controller, maar één van de thumbsticks is beschadigd. Zitten een paar scheurtjes/hapjes in... :'-(
     
  19. ricepuppet

    ricepuppet Active Member

    Berichten:
    120
    Leuk Bevonden:
    19
    Uit elkaar halen en vervangen?
     
  20. Willem

    Willem Obi-Willem XBW.nl Bestuur

    Berichten:
    13.173
    Leuk Bevonden:
    686
    Haha joh. :+ Maar weet jij of zo'n Tron controller een geval apart i.v.m. de lichtjes en transparante stukjes enzo? Geen zin om hem nog verder te slopen. Misschien weet je een goede guide?
     

Deel Deze Pagina