Ik heb reeds veel uren Risen gespeeld en nu ben ik level 11 (ik denk bijna level 12). Nog stees in hoofdstuk 1 (zover ik weet). Ik ben nog steeds een "recruit". Heb quests gedaan voor de farm, de bandits en enkele algemene "world" quests ook. Ben dan gepakt en naar de Monastry gebracht. Heb daar heel wat quests gedaan en kon ook daar toelating krijgen om uit de Monastry te wandelen ... Ben nu in Harbor Town geweest en daar quests aangenomen (maar nog geen opgelost tot dusver) en kon zomaar Harbor Town verlaten (kreeg toestemming van de guard aan de poort!).
Op deze manier kan ik alles rustig bekijken en hoef ik nog niets te beslissen (welke faction ik zal joinen zeg maar).
En op deze manier wens ik ook Risen verder te spelen zolang ik kan. Veel verkennen en monsters doden ... sommige kan ik nog niet aan, zoals schorpions en Donderhagedissen bijv. ...en een volgende speelronde wil ik dan wél sneller een keuze maken.
Ik heb ondervonden dat het opbouwen van de skill in een bepaalde wapensoort (vb sword) zeer de moeite loont! Als ik NU zou beslissen opnieuw te beginnen dan zou ik minder leerpunten in dexerity of strength investeren en méér in sword expertise! Ook in Alchemy dan om zo potions te kunnen maken die mijn dexerity en strength enz ... permanent kunnen laten stijgen!
Ik ben nu op zoek naar een trainer die me "Prospect Ore" kan aanleren ...
Alles bij elkaar vind ik deze game werkelijk machtig!! Ik ben heel blij dat ik Risen een extra kans heb gegeven!!
Pluspunten :
* in Risen is het dragen van een "schild" écht zinvol! Ook al kan ik ook met mijn zwaard afblokken, als bijv Gnomes met spullen naar me gooien en ik blok af met m'n wapen heeft dat geen enkel effect, wél met een schild !
* de sfeer is heel goed en de grafische aspecten bevallen me prima. In Risen heeft het ook écht zin om af en toe een fakel aan te steken! In Oblivion gebruikte ik die amper omdat ik genoeg kon waarnemen in dungeons zonder fakkel. Maar ik vind het een gedoe met fakkels, dus gebruik ik ze weinig.
* De Gameplay is heel goed en begin het systeem van Trainers gewoon te worden. Is inderdaad een realistischer systeem dan in Ego Draconis en andere RPG's, al mag een RPG best fantasievol zijn en dus zijn trainers géén must in elke RPG.
* Hardcore: erg lastig te verslagen monsters etc .. dat waardeer ik ook wel enorm, zo'n stevige uitdaging ! Ik save vaak en dan is het helemaal niet zo erg om stuk(je) opnieuw te moeten doen!
* Realistisch is ook de "damage" die je opdoet als je valt! En hoog vallen is werkelijk dodelijk hahaha ... heb er zelfs een archievement mee gewonnen LOL !
* Ik speel op de Xbox en vind alles heel duidelijk (menu's, interface) ...
* Veel en leuke quests! Love it!
* Mooie wereld en heel veel variatie op dit eiland! Goede sfeer en geluiden en muziek !
* ... en ik vergeet vast nog heel wat dingen te vermelden ... !
Minpuntjes:
* TE gevoelige camera, vooral lastig tijdens de combat
* De Manual kan écht wel beter, iets uitgebreidere uitleg ! Men had tenminste mogen vermelden "hoe" je kan pauzeren! (enkel als ik mijn "knapzak/inventory" open gaat de game in pauzestand, niet als ik een map of mijn stats bekijk!)
* RPG element ontbreekt om ZELF bepaalde statistieken per level te kunnen aanpassen, zoals dexerity, strength, wisdom, mana en health ... OF je moet er véél leerpunten aan spenderen ten koste van skills die zeer zeker nodig zijn zoals sword training bvb (of een ander soort wapen). Dit is niet echt een MINpuntje, maar ja, ik ben andere RPG's gewoon en mis dit een beetje. Het Risen systeem bied in dit opzicht wat minder vrijheid. Mits de overige RPG-elementen me wél goed bevallen maken die het helemaal goed !
Conclusie: Risen wil ik (voor op m'n Xbox) minstens een 8/10 geven! Maar heb Risen nog niet uitgespeeld en dus kan deze score nog dalen of stijgen.
Laatst bewerkt: 3 nov 2010