Recentelijk kreeg FOK! van Take 2 een uitnodiging om langs te komen om Rockstars nieuwste game te testen. Dus gingen we een paar dagen later in alle vroegte naar Breda, naar het hoofdkwartier van Take 2 voor een presentatie en om vervolgens zelf rustig de game te testen. De game in kwestie is Rockstar Games Presents Table Tennis; Rockstars eerste game voor de next-generation consoles. Na een korte presentatie en een demo rondje waarin ons de besturing van de game werd uitgelegd was het tijd om te kijken of Rockstar meer kan dan controversiële games maken.
Rockstar Games Presents Table Tennis kent een aantal speelmodi voor singleplayer en een simpele multiplayer via Xbox Live of met meer mensen op één console. Je kunt in de game kiezen uit elf fictionele spelers met ieder hun eigen sterke en zwakke punten. Zo zal de een beter zijn in hard slaan en de ander beter in spin. Voor de spelers is ook gelet op hun nationaliteit; zo gebruiken de Aziatische spelers de bekende Penhold techniek terwijl Westerse spelers de zogeheten Shakehand zullen gebruiken.
Het eerste dat opvalt als je de game begint zijn de graphics. De game ziet er werkelijk prachtig uit. De spelers zijn erg gedetailleerd. Als je een HD-TV hebt zul je tot aan de poriën van de spelers toe alles scherp kunnen zien. Ook de kleding reageert zoals verwacht mag worden bij de bewegingen die de spelers maken. Aan de maarliefst negentien arena's is duidelijk veel zorg besteed want ze zien er prachtig uit. Het publiek in de arena's ziet er verder goed uit; het is duidelijk niet een massa mensen die gecopy-paste zijn. Nu wilde Rockstar met deze game zien waar next-generation consoles toe in staat zouden zijn en dat is echt te zien.
Zodra het spel daadwerkelijk begint voelt de game ook goed. De besturing is erg eenvoudig, maar kent toch de nodige diepgang. Zo heb je in de game vier verschillende slagen die mogelijk zijn. Spinballen naar buiten, hard slaan of kort afkappen. Met deze basisslagen kun je eigenlijk al gelijk goed aan de slag. Deze zijn namelijk erg snel onder controle te krijgen en zo zul je al snel een leuk potje kunnen tafeltennissen. Om de game ook wat uitdaging te geven voor de meer ervaren spelers is er ook een soort risc-slag. Deze werkt met elk type slag waardoor je de bal harder kunt slaan of echt dood achter het net kunt laten vallen.
Take 2 had voor ons een toernooi klaar gezet, maar aangezien we maar met twee man waren werd dat dus één potje om de winnaar bekend te maken. Het mooie aan de besturing is dat we er beiden snel mee om konden gaan en ook wat leuk tafeltennis lieten zien. De ballen vlogen van links naar rechts, sneaky terug naar dezelfde hoek, of kort achter het net. Rallies van meer dan twintig slagen waren geen zeldzaamheid. Het is Rockstar duidelijk gelukt om tafeltennis om te zetten naar een game die erg toegankelijk is, maar tegelijk ook diepgang kent.
Conclusie
Notorious_Roy:
Ik was vrij sceptisch over dit pingpong spelletje aangezien ik tennisgames niet zo heel leuk vind en ik niet had gedacht dat Rockstar het stuiteren van een pingpong-balletje goed kon simuleren. Na het spelen met de game ben ik echter overtuigd van het potentieel, tafeltennis kan ook op een console erg leuk zijn! Het is best even wennen aangezien je, in tegenstelling tot in tennisgames, nauwelijks hoeft te lopen en de actie een stuk sneller gaat. Grafisch ziet het er allemaal tip top uit (vooral de charactermodellen zijn geweldig) en ook het geluid is fantastisch (stemmen uit het publiek moedigen je in je eigen taal aan en de muziek gaat harder bij lange rallys). Er moeten nog wat dingetjes afgemaakt worden aangezien het nog maar een previewversie was en of de singleplayer lang houdbaar is weet ik niet, maar combineer het uiterlijk met de goede besturing en de fun die je in de multiplayer hebt en je hebt een topgame.
Morthill:
Ik zat al een tijdje uit te kijken naar Table Tennis, het enige waar ik nog aan twijfelde was of Rockstar de besturing goed voor elkaar zou krijgen. Tafeltennis is tenslotte een snelle sport, en ik vroeg me af of dat goed overgezet kon worden. Gelukkig waren mijn twijfels volledig ongegrond, de besturing van de game is werkelijk een genot. Elke kneus kan een controller oppakken en een leuk balletje slaan. Grafisch was ik al overtuigd van de game, maar toch zat ik in het begin nog mijn ogen uit te kijken; de charactermodels zijn zo mooi. Ook het geluid is dik in orde, als je te lang wacht met serveren komt er boegeroep en na spannende rally'ss staat het publiek op de banken. Of de singleplayer echt leuk blijft is nog even afwachten, maar de multiplayer is dik in orde en zal denk ik gaan zorgen voor vele uren speelplezier.
De geflateerde uitslag van het mini toernooi
Pluspunten:
+ Heel toegankelijk
+ Grafisch zeer indrukwekkend
Minpunten:
- Misschien te beperkt
Klik om te vergroten...