1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Router 5G verbinding

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Surreallistic, 29 dec 2013.

  1. Surreallistic

    Surreallistic Forza!

    Berichten:
    2.096
    Leuk Bevonden:
    378
    Je switch gaat neem ik aan naar je router? En je router naar je modem? Ik snap dat je dan meer apparaten kan aansluiten, maar komt dat ten goede aan je totale snelheid per apparaat? Lijkt mij van niet. Je provider bepaalt immers je downloadsnelheid.

    Verder lees ik in de handleiding van mn home cinema dat ik het beste Cat5 kan gebruiken voor dat apparaat. Zou een Cat6 niet werken???
     
  2. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Een Switch kan je vergelijken met een verdeeldoos.
    Van de router gaat er 1 kabel naar de Switch en vanaf de Switch gaan er dan weer kabels naar de verschillende apparaten.
    Het verdelen van de ip-adressen wordt gedaan door de router !

    De meeste apparaten in mijn meubel TV en BD-speler heeft ook een Cat5 nodig maar werkt perfect via Cat6e.
    Ik heb Cat6e gekozen omdat zowel mijn Mac als NAS een 1Gbps poort heeft.

    Ik merk helemaal niets een verlies in snelheid bij Ziggo want ik heb een 150/15 verbinding.
    Ook bij de oude 60/6 had ik nooit problemen en hier in huis wordt er op verschillende apparaten tegelijk gegamed en naar digitale tv via de iPad gekeken.
    Onze nieuwe interactieve decoder van Ziggo werkt ook via UTP.
     
  3. Surreallistic

    Surreallistic Forza!

    Berichten:
    2.096
    Leuk Bevonden:
    378
    Ik heb nog geen NAS of apparatuur die op een andere verdieping aangesloten moet worden. Mn dochter is pas 2 ;-)

    Maar ik denk dat ik het beste gewoon mn huidige router (Netgear WNDR3800) behoud, de One bedraad aansluit en ook de Home Cinema bedraad aansluit, beiden Cat6(e). Rest gewoon wifi. Zodra ik voor die kleine smurf apparatuur moet gaan aansluiten gebruik ik wss pas een switch.

    Of adviseer je het anders te doen?
     
  4. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Ik heb bij de MM getwijfeld tussen een cat5 en cat6e.
    De kwalitatief was de cat6e kabel veel beter en dikker dan de cat5.
    De oude cat5 kabel was na 8 jaar aan vervanging toe en wilde het meteen goed aanpakken.
    Geloof dat de cat6e €5 duurder was maar dat is het wel waard.

    Na jaren gebruik te hebben gemaakt van Wifi is nu alles weer aangesloten via utp.
    Het downloaden via mijn PS4 gaat via utp veel sneller en stabieler.

    Als ik nu een scan uitvoer dan vindt het programma tientallen wifi netwerken die elkaar lekker aan het tegenwerken zijn.
    Ik werk alleen nog draadloos met de iPhone , iPad en notebook.
    Ben gelukkig de enigste met een 5Ghz in de buurt.
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2014
  5. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Nou ja, op CAT5e en op CAT6(e) haal je beide 1Gbit/s. Dus wat je kiest maakt geen klap uit. Ook de lengte is het probleem niet, 15m is maar kort in netwerkkabel land. Zolang de kabel maar 100% koper is en niet van dat koper omhulsde aluminium :emo:
     
  6. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    De MM verkocht alleen Cat5 (10/100) en Cat6e.

    Bij mijn oude Cat5 kwam de snelheidtest met moeite over de 100Mbps terwijl ik zonder problemen draadloos 150/15 haalde.

    Heb meteen alle kabels die naar boven gaat vervangen omdat de digitale tv via de coax-kabel soms ook storingen gaf.
    Achteraf is 6e toch een goede keuze geweest omdat de interactieve televisie bij de nieuwe decoder nu ook via utp loopt.
    Meteen ook de goedkope TP-Link switch vervangen door een Netgear.
    Ik hier alle registers optrekken maar de verbinding blijft stabiel.
     
  7. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Nou ja, ik heb ook alles CAT6 bekabeld hoor. Wifi is voor mobiele apparaten, alles wat op hun plek blijft staan heeft een kabel :).

    [​IMG]
     
  8. Surreallistic

    Surreallistic Forza!

    Berichten:
    2.096
    Leuk Bevonden:
    378
    Bestaan er trouwens apps/programmas die in beeld brengen welk apparaat van wel netwerk gebruik maakt? Ik kan natuurlijk alle apparaten aflopen, maar dat moet makkelijker kunnen. Stel, ik heb 2.4ghz, 5ghz en een gastnetwerk. Ik wil graag zien welk apparaat van welk netwerk gebruik maakt.

    De bij mn router behorende genie app laat dit namelijk niet zien. Heb nu 2 apple producten op 5ghz staan, de rest op 2,4ghz, maar ik zie geen verschillen in de genie app.

    Trouwens, waarom cat 6 en geen 5e? 5e zou toch ruimschoots moeten voldoen?
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2014
  9. MAD 1976

    MAD 1976 Useless info here...

    Berichten:
    9.044
    Leuk Bevonden:
    1.285
    En levert 20-25 meter minder op?
    Ik wil mijn PS4 ook graag bekabelt aansluiten, zeker met al dat andere draadloze spul hier (laptop, tablet, telefoon, Vita).

    Ik zou dan via de plinten de kabel willen leggen, en ja dat is een omweg.
    Via kruipruimte zou ook kunnen, maar boren in me vloer (tegels) zie ik niet zo zitten....
     
  10. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Nope, je kan 100 meter met een CAT 5e kabel halen zonder snelheidsverlies maar zoveel zal je niet nodig hebben mag ik hopen :9

    CAT6 kan 10gbit/s aan (tot een lengte van 55m) dus mocht het zover komen dat dat de standaard wordt, ben ik in ieder geval voorbereid. Daarnaast is het verschil in prijs nihil.
     
  11. MAD 1976

    MAD 1976 Useless info here...

    Berichten:
    9.044
    Leuk Bevonden:
    1.285
    Zit er ook nog verschil in CAT6 kabels? Of is de goedkoopste ook net zo goed als de wat duurdere?
     
  12. xboxlol

    xboxlol Active Member

    Berichten:
    1.651
    Leuk Bevonden:
    40
    Nee, gewoon de goedkoopste nemen. Tenzij je de kabel langs een magnetron legt en je dus shielded kabels nodig hebt.

    Overigens, mocht een CAT5e een stuk goedkoper zijn dan gewoon die nemen. Tegen de tijd dat 10Gbit standaard wordt kosten CAT6 kabels geen drol meer en eerst zullen ze toch SSD's die met 1Gbit kan schrijven betaalbaar moeten maken en routers een Quad core CPU geven willen ze dit standaard maken.
     
  13. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Er zit wel degelijk verschil in, je moet opletten dat je 100% koperen kabels koopt anders ga je over langere afstanden geheid problemen krijgen. Check voor de gein maar eens dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1491393
     
  14. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Heb gisteren een nieuwe goedkope utp kabel aangelegd tussen PS3 en Netgear Switch.
    Lijkt wel dat er elastiek in verwerkt is want de kabel draait alle kanten op :mad:

    Vroeger was het Wifi voor en Wifi na hier in huis.
    Nu draaien alleen nog de draagbare apparaten op Wifi en de rest heeft een kabel.
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2014
  15. Surreallistic

    Surreallistic Forza!

    Berichten:
    2.096
    Leuk Bevonden:
    378
    Gaat cat6a eigenlijk goed met de xone? Boekjes zeggen namelijk 5e. Vermoedelijk omdat dat standaard is...
     
  16. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Cat6 is backwards complatible met Cat5 ;)

    Met Cat5e moet helaas goed uitkijken.
    Er zijn namelijk merkloze kabels in omloop daarvan de aders niet zijn koper zijn maar van aluminium.
    Veel kabels verliezen al na een paar meter hun snelheid.
     
  17. Surreallistic

    Surreallistic Forza!

    Berichten:
    2.096
    Leuk Bevonden:
    378
    Ok. Ga ik een aantal cat6a bestellen.
     

Deel Deze Pagina