Maarten is drie dagen naar Praag geweest. De eerste twee dagen Saints Row 2 spelen, en de derde dag zoveel alcohol naar binnen gieten dat hij de eerste twee dagen alweer vergeten is. Gelukkig heeft hij wel foto’s gemaakt... en aan de hand daarvan weer een deel van zijn ervaringen weer heeft kunnen achterhalen.
Free Your Inner Sinner, staat er op het briefgeld uit Saints Row 2. Nou, dat is wel gelukt. Maar laat ik maar bij het begin beginnen. In de hoofdstad van Tsjechië heb ik twee dagen fulltime Saints Row 2 zitten spelen. Het leuke daarvan is dat daar ongeveer 12 uur co-op bij zit. Naar mijn mening het leukste onderdeel van het spelletje.
De ontwikkelaar Volition heeft precies begrepen wat er nu zo leuk aan GTA is. Vanaf de eerste GTA speel ik dergelijke free-roaming games eigenlijk hetzelfde. Ik doe eerst een paar missies, tot ik er genoeg van krijg. Dan ga ik de politie jennen. En dan komen ze achter me aan. Zo’n veertien jaar geleden deed ik dit met een maat van me. Omstebeurt gingen we dan de politie achter ons aan laten komen. En als je af was, dan mocht de ander.
In Saints Row 2 kunnen we dat nu weer gaan doen, maar dan tegelijk! Niets omstebeurt, maar allebei tegelijk! Hoe leuk de missies ook zijn, uiteindelijk ga je toch altijd zitten kutten. Raketje tegen een autootje hier, granaatje naast een voetganger daar. Waarom? Omdat het kán!
En dat begrijpt Volition. Je kunt het hele spel instant drop in, drop out co-op spelen. Zelfs als je nog niet zover bent, dan kun je andere missies al doen. Je hebt er altijd wat aan, want je krijgt respect, geld en raakt verder in het spel door missies te unlocken.
Volition weet wat gamers gaan doen als ze naast elkaar lopen in dezelfde wereld die bol staat van over de top geweld en lompe actie: elkaar afknallen! “We know you’re gonna shoot eachother eventually!”, bevestigt Frank, de creative designer.
Als iemand je iemand afblaft, of zelf een nekschot krijgt, dan heb je de keuze om een soort minigame te spelen. Death Tag bijvoorbeeld. In een bepaald district van de stad kun je op elkaar gaan jagen en wraak nemen. Is het afgelopen, dan ga je weer verder waar je mee bezig was.
De fun van SR2 zit ‘m vooral in de humor, de dikke actie en de lompheid van de game. Binnen drie minuten was ik al met een strontwagen stront op winkels aan het spuiten, voor een missie. In GTA IV was ik de eerste drie uur taxichauffeur. Het is een andere aanpak. SR2 kun je tien minuten spelen, en er daarna mee kappen. GTA IV, daar moet je voor gaan zitten. SR2 is echt heel anders, veel laagdrempeliger, je moet ervan houden. Toevallig doe ik dat, en ik denk velen met mij.
Klik om te vergroten...