Het lijkt wel de trend van dit moment. Van filmklassiekers een game maken. Het voelt een beetje als heiligschennis en met argusogen wordt er gekeken wat een game developer ervan gaat bakken. Het publiek heeft al een bepaald gevoel bij de film en het liefst willen we dat ook terugvinden in de game.
Radical Entertainment nam de moedige stap om de cultfilm Scarface in een game-jasje te gieten. Het concept leent zich prima voor een game, dat voorop gesteld. Grand Theft Auto: Vice City is dan ook geinspireerd door deze film en scoorde bij gamers zeer goed. Een logische stap dus van Radical om Scarface als project te nemen, maar ook een hele enge. Laten we kijken hoe de game het er vanaf brengt in deze preview.
Tony "fucking" Montana
Tony is back. En hoe! In de game kun je echt in Tony's huid kruipen, in tegenstelling tot een game als de Godfather waarin je slechts de sfeer van de film mag proeven. Al Pacino heeft groen licht gegeven aan de ontwikkelstudio om zijn uiterlijk tot in detail te gebruiken en daar hebben ze gretig gehoor aan gegeven. De verwrongen gezichtsuitdrukkingen zijn zeer gedetailleerd weergegeven en de agressie spat van Tony's gezicht. En dat voelt goed! Maar niet alleen het gezicht van Pacino is overgenomen. Ook zijn lichaamshouding, loopjes en hand- en hoofdgebaren zijn identiek.
Voor de stem van Al Pacino is echter een stand-in gebruikt. Pacino kon, naar eigen zeggen, na 20 jaar het accent uit Scarface niet meer nadoen. Pacino heeft echter persoonlijk de casting voor de stem uitgekozen en is daar zeer goed in geslaagd. De stem is niet van echt te onderscheiden. Goed, je kunt dus lopen, bewegen en praten als Tony. Daar hoort dan natuurlijk ook het vocabulair bij, want wat is Scarface zonder de goede dosis "fuck" die te pas en te onpas gebruikt wordt? De game doet in dat opzicht niet onder voor de film, de "fucks" vliegen je om je oren.
Small Talk
De game is natuurlijk niet alleen maar een grote scheldpartij. Radical heeft veel tijd en moeite gestoken in de dialogen die Tony met meer dan 200 personages in de game kan voeren. Elk dialoog bestaat uit 8 verschillende zinnen die zeer scherp en grappig zijn. Hier een voorbeeldje van een gesprek tussen Tony Montana en een beach babe:
Tony: "You look lovely today!"
Babe: "Fuck off."
Tony: "But you probably forgot about the fucking shit between your teeth."
De dialogen zorgen ervoor dat je je nog meer Tony voelt dan dat je er al uitziet. Hoewel dialogen vaak lang zijn in games en je het liefst alles snel wil doorklikken, zorgen de spitsvondige gesprekken in Scarface ervoor dat je dit toch niet doet en wil horen wat Tony er nu weer uitgooit. Eigenlijk kun je via Tony alles zeggen wat je altijd al wel hebt willen zeggen maar niet durft. En het "fuck" sausje waarmee het overgoten is doet natuurlijk ook wonderen.
Je ziet eruit als Tony, je praat als Tony, time you start to behave like Tony! Echter er is een klein probleempje. Eens was je zo machtig, maar nu is heel je cocaine imperium verwoest. Als Tony Montana verlaat je Florida en verschuil je je enige tijd op een fictief eilandje. Daarna keer je terug naar Miami en daar start het avontuur. Je imperium bestaat niet meer en ook je hele reputatie is met de grond gelijk gemaakt. Je hebt geen geld, geen vrouwen, geen cocaine en geen vrienden, je zus is dood...you are fucking alone. Maar Tony laat zich uiteraard niet kennen en besluit zijn zaken weer op te bouwen.
Cocaine is de sleutel van je succes. Jack Thompson zal al wel handenwrijvend klaar zitten om hier weer eens flink tegen te schoppen. Feit is echter, het is cool! Zoals gezegd heb je niets als je begint, dus ook geen coke. Eerst ga je vrienden maken door klusjes voor andere mensen op te knappen. Wanneer zij je wel ok vinden zul je figuren tegenkomen die het witte spul op zak hebben en het jou wel toevertrouwen. Als echte dealer ga je aan de slag. In achteraf steegjes vinden ontmoetingen plaats waar het witte goedje wordt verhandeld. Dit is op een zeer goede manier gedaan. Wanneer je gaat dealen verschijnt er een balk onderin beeld. Door op het juiste moment op de knop te drukken -je moet net zoals bij de meeste golfgames binnen een bepaald gebied drukken, kun je een deal verzegelen. Druk je echter op het verkeerde moment de knop in, dan heb je kans dat de deal mislukt en moet je heel snel maken dat je wegkomt. Of je knalt iedereen overhoop, alleen zorgt dat ervoor dat je reputatie daar naar de knoppen is en je die gebieden niet veilig kunt doorkruisen. Hoe groter de partij coke die je verhandelt, des te moeilijker het timen met de knop wordt. Een goed uitgewerkt element in de game.
Langzaam aan krijg je meer geld en bouw je je reputatie op. Uiteraard ligt de politie altijd op de loer. Vaak genoeg zul je rennend of rijdend in de meeste coole wagens aan de juten moeten ontsnappen. Wanneer de politie je op de hielen zit verschijnt er op de map linksonder een blauwe cirkel. Probeer daar zo snel mogelijk uit te komen want anders ben je de sigaar.
In Miami Beach zijn vier verschillende machten of zogenaamde "turfs". Tony zal moeten proberen om deze te veroveren door te handelen en vrienden te maken. De subtitel van de game, The World is Yours, komt bij dit aspect helemaal tot zijn recht. Op de map kun je zien welke turfs je al hebt binnengehaald en tot hoeverre je macht zich uitstrekt. Langzaam wordt The World Yours.
Tony riep het in 1982 riep Tony het al: "You gotta make the money first...then, when you get the money you get the power...then when you get the power you get the women..." Wanneer je cocaine imperium zich langzaam uitrolt komt ook het geld binnen, en geld moet uiteraard rollen. Nu kun je je mansion gaan inrichten met de meest waanzinnige accesoires: pimp your mansion! Marmeren badkamers, beelden, schilderijen en ach, een gouden limousine kan er ook wel bij.
Montana bouwt natuurlijk niet voor niets zijn imperium op. Sosa is zijn aartsvijand en Tony zal er alles aan doen om hem ten val te brengen. Als Tony genoeg money en power heeft vergaard, reist hij naar Bolivia om daar oog in oog te komen staan met Sosa. Wat er dan volgt....
You wanna play rough?!
"Where are the fucking guns" moet je je nu onderhand wel afvragen. Don't worry, als er wel iets is dat deze game bevat dan is het wel geweld en heerlijke schietpartijen. Weet je nog in de film, dat Tony iedereen aan gort schiet met zijn lippen bijna wit van verbeten woede, yep, ook in de game kan het. Je kunt vijanden uitdagen tot een gevecht. Deze uitdagingen zijn regelrechte clips uit de film en je zal het heerlijk vinden om een lulletje uit te kunnen maken voor fucking cockroache. Als je ze dan eenmaal zover hebt dat ze met je op de vuist gaan begint het lekkere werk. Trek je pistool of shotgun tevoorschijn en all hell breaks loose. Kleine noot voor Thompson: Scarface is wel een game die veel geweld bevat, maar je zult geen onschuldige mensen kunnen neerslaan of kapotschieten. Gelukkig lopen er voldoende bad guys rond die je wel met lood kunt volpompen.
Het aiming systeem in Scarface is zeker een verbetering op soortgelijke games. Wanneer je een vijand in je zicht krijgt kun je met de L1 knop of linker trekker je target locken. Vervolgens kun je precies richten. Heel precies, want je kunt zelfs mikken op de rechter- of linkerbal van je tegenstander. Tony Montana had dus niet helemaal gelijk met zijn citaat: "All I have in this world is my balls and my word. And I don't break 'm for no one." Het schieten voelt heerlijk, vooral omdat Tony met zijn arrogante loopje elke vijand afgaat en na elk schot al fuck en cocksucker roepend verder loopt naar het volgende slachtoffer. Je voelt je als Tony op een flinke lijn coke, the world is yours! Dit betekent echter niet dat je vijanden domweg overhoop geschoten willen worden. De AI zit netjes in elkaar voor zover we dit hebben kunnen zien en testen.
Tony is een driftig mannetje en Radical heeft dit mooi verwerkt in de game. Wanneer je veel mensen overhoop schiet zal je Blind Rage meter langzaam vollopen. Als deze uiteindelijk helemaal vol zit barst de bom en komt de duivel in Tony los en kun je alles en iedereen aan flarden schieten terwijl je zelf even onschadelijk bent. Wat een rush!
De game Scarface stond eigenlijk gepland om eind vorig jaar uit te komen. Op de E3 2005 werd al een en ander getoond, maar de game werd niet al te best ontvangen. Vooral grafisch viel er nog heel veel aan te sleutelen. Uiteindelijk hebben Radical Entertainment en uitgever Vivendi besloten om de game nog een jaar langer in productie te nemen en het grafisch ook te optimaliseren. Door gebruik te maken van vernieuwde rendertechnieken wisten de developers zeer realistische schaduwen te creeren.
De game speelt zich af in Florida en Bolivia. Niet bepaald landen waarbij je denkt aan grijs en grauw. Toch oogden de graphics uit de eerste versie erg somber en saai. In de verbeterde versie is veel meer kleur aangebracht en wordt met de zon gespeeld waardoor je bijna voelt dat je in het zonnige Miami bent. Om nou te zeggen dat Scarface grafisch gezien een pareltje is, nee. Zo ver wil ik niet gaan. Maar zoals bij zoveel games geldt bij Scarface ook: play over pixel.
Pompende beats en golden oldies
Een goede game kan tegenwoordig niet zonder goede muziek. Steeds meer artiesten maken soundtracks voor games of er verschijnt een game over de betreffende popster zelf. In Scarface is ook weer de hiphopkast opengetrokken en artiesten als Snoop Dogg en Ludacris verleenden maar al te graag hun hulp voor de game. Als je ooit wel eens Cribs hebt gekeken op Mtv, dan kan het je niet zijn ontgaan dat al die rappers een poster, schilderij of wat dan ook van de film Scarface aan hun muur hebben hangen. En als je hun lyrics beluistert dan is bijna elke song een ode aan de Tony "fucking" Montana van deze wereld. Scarface speelt zich echter begin jaren 80 af dus ook hippe hits uit die tijd zijn te horen. Je kunt zelfs je eigen mix samenstellen die je op elk moment kunt afspelen, ook als je met je geweer in de weer bent.
Feiten en geruchten
Tijdens het persevenement van Scarface werden een aantal zaken genoemd die wij het vermelden waard vinden.
Zo zul je in de game met meerdere personages kunnen spelen naast de hoofdpersoon Tony. Dit zullen, voor zover we weten, geen bekenden uit de film zijn. Er werd gesproken over een vrouwelijke huurmoordenaar.
Het is nog niet bekend of de game een multiplayer modus bevat. Het zou uiteraard een erg toffe feature zijn, maar tot nu toe dus nog geen geluiden hierover.
Hoewel het niet is bevestigd werd het ook niet ontkend. Het zou namelijk niet ondenkbaar zijn dat Scarface ook op (een van de) next-gen verschijnt. Voorlopig staat de game echter alleen gepland voor de PlayStation 2, Xbox, PC en PSP.
De PSP versie van Scarface zal compleet verschillen van de console en PC versies. De PSP versie zal veel meer een strategie game worden.
Gezien het feit er veel gehamerd wordt op de "heilige drie-eenheid" van money, power en women, zijn we erg benieuwd op welke manier de dames een rol in de game zullen spelen. Elvira Hancock (Michelle Pfeiffer in de film) komt niet in de game voor, maar er is wel een scene waarin je erachter komt waar ze nu zit.
Het script voor de game is geschreven door David McKenna, scriptschrijver van American History X en Blow. McKenna heeft zich in zijn carriere verdiept in de cocaine handel en weet dus waar hij het over heeft.
Hoewel de kettingzaag scene niet in de game zit, kun je het wel in je eigen stijl over doen wanneer je de kettingzaag in handen krijgt.
Conclusie
Scarface komt in september van dit jaar uit. Met meer dan 60 uur aan gameplay belooft Scarface bijzonder diepgaand te worden. Vivendi heeft de pers al veel informatie over de game gegeven maar we hebben nog niet echt goed de game kunnen spelen. Wat we echter aan materiaal gezien en gehoord hebben belooft veel goeds. Vooral de sfeer doet niet onder voor de film. De game bevat zeer veel potentie om een groot succes te worden. We zullen echter nog moeten wachten op de E3 om te zien of het begoogde resultaat ook verwezenlijkt wordt. Voor nu kan ik echter dit over de game zeggen, Tony Montana style: "This game is like a great big pussy, just waiting to get fucked."