Ik heb het spel nu zelf dus ik zal zelf even de plus en minpunten uitlichten. Misschien hebben twijfelaars hier nog iets aan. OVERALL geef ik het spel een 7,5.
Grafisch 6,5: Het spel weet op grafisch gebied niet echt te overtuigen zoals pgr2, maar doordat je bij dit spel met het binnenaanzicht moet rijden (de buitenaanzichten zijn niet om aan te zien) is het snelheidsgevoel een stuk hoger! Bij sega gto is het binnenaanzicht het fijnst terwijl dat bij pgr2 zeker niet zo is. Grafisch vind ik er weinig veranderd, xbox kan beter dus dit is niet zo best.
Geluid 7+: De menu muziekjes, daar hou je helemaal van of totaal niet. Ze doen een beetje goedkoop aan maar daardoor krijg je wel weer die goede oude console sfeer. Ik vind de menu muziek wel ok. De nieuwe muziek van het online deel is zeer matig en de geïmplanteerde muziek net als bij pgr2 is slecht. De motorgeluiden zijn ook prima in orde. Als je gasgeeft heb je veel meer gevoel van tractie door het geluid dan bij pgr2 wat erg belangrijk is voor een racespel. Daardoor toch nog een 7+.
Gameplay 8: Ondanks het slechte gevoel van contact met het wegdek blijf je die auto's maar pushen en pushen om weer wat harder te rijden. Veel auto's, lekker tunen, circuitracen, kortom een heerlijk spel maar er zijn wat minpunten met name op het online vlak. Jammer vind ik dat er maar weinig banen zijn bijgekomen waardoor het totaal nog steeds erg schamel is. Zeker als je kijkt naar de tijd die ze gehad hebben om het te verbeteren is dit spel maar mager uitgebreid in al die tijd. En godzijdank: Zelf schakelen is sneller waardoor de gameplay meteen meer diepgang heeft dan PGR2(behalve contact met het wegdek zoals eerder gezegd).
Online 6,5: Sinds sega gt 2002 is er feitelijk alleen het online gedeelte bijgekomen en een paar banen en auto's. Ik kan heel kort zijn over het online stuk: Het is slecht. Je hebt veel last van lag. De netcode rammelt al aan alle kanten met 6 man dus 12 zal nog erger zijn.Ik heb dit niet getest doordat er geen potjes van te vinden zijn. Optimatch geeft vaak aan dat men niet aan het racen is terwijl dat wel zo is. Je kan niet wachten in een lobby waardoor je er steeds wordt uitgegooid. Dit maakt quickmatch helemaal onmogelijk aangezien je hier bijna altijd de "on the race" melding krijgt. Daarnaast heeft men een cheat uitgevonden die de trade optie die erg leuk is een beetje verziekt heeft. Je kunt auto's kopiëren door tijdens de trade snel eruit te gaan. Beide mensen houden dan de auto. Dit is natuurlijk niet de bedoeling en we hopen dan ook snel op een patch.
Jammer is de afwezigheid van drag racen, een groot tekort imo.
Er zitten wel een aantal gave modi in het spel. Team battle bijvoorbeeld waarbij je in teams van 2 om de beurt een ronde rijdt en het andere team probeert te verslaan.
OVERALL: Toch geef ik het spel overall een 7,5. Waarom?, zul je denken. De onderdelen scoren lager. Als ik pgr2 zou onderverdelen zou het grafisch een 9 krijgen, geluid een 9, gameplay een 8 en online een 9. Toch vind ik pgr niet zo heel erg leuk om te spelen en zou ik het persoonlijk maar een 8- waard vinden. Het gaat om het snelheidsgevoel, de sfeer van het spel, het plezier, de kick. En die is bij dit spel toch een stuk beter in mijn ogen. Het spel kan me langer boeien, levert spannendere matches op en de auto's trekken tenminste een beetje op. Ik ben echter wel bang dat dit spel eerder in de kast verdwijnt doordat het online gedeelte niet super is. De makers moeten zich schamen. Sega GT 2002 was goed. De aanvulling is te mager, maar opgeteld is het wel een aanrader.Leuk spel maar niet meer dan 30 euro waard.
Laatst bewerkt: 25 feb 2004