1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Sharpsire ati Radeon 9800 PRO, maakt piep geluid?!?

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door enzowpablo, 8 aug 2004.

  1. enzowpablo

    enzowpablo Active Member

    Berichten:
    323
    Leuk Bevonden:
    0
    He

    Ik heb laast een Sharphire 9800 pro 128 gekocht ipv een GF4200 64, anyway ik deze kaart erin geplucht en gamen maar... tot na een paar dagen als je een game speelde mijn pc een raar piep geluid begon te maken? Toen kwam ik erachter dat dat alleen zo is wanneer ik een game speel. Niet als je bv op je browser zit.

    Mijn vraag is dan ook heeft iemand hetzelfde probleem met deze kaart? Verder preseteert hij volledig naar verwachtingen maar dat geluid... :confused:

    Ps iemand op dit forum heeft mij ooit verteld dat het aan de koeling zou liggen weet iemand hier iets van? Het rare is dat een maat van mij dezelfde kaart ook heeft en dit gezeik niet heeft!!! |:- Uhmmmm

    Please help ;)
     
  2. Hans NL

    Hans NL Active Member

    Berichten:
    200
    Leuk Bevonden:
    0
    ik denk dat je fan een beetje beroerd is aangezien dat gaat bewegen als je gaat gamen. andere fan erop en dan moet het over zijn. hoe je een andere fan erop zet moet je aan de experts hier vragen want dat weet ik ook niet :)

    ps. als je gezocht had op dit forum had je het ook al kunnen weten.
     
  3. enzowpablo

    enzowpablo Active Member

    Berichten:
    323
    Leuk Bevonden:
    0
    nu de expers nog... thnx anyway
     
  4. BounceMeister

    BounceMeister Active Member

    Berichten:
    1.443
    Leuk Bevonden:
    4
    Je bedoelt waarschijnlijk een Sapphire?

    Anyway, dat fannetje draait altijd als je pc aan staat. Ik zou even het zijpaneel van de behuizing afhalen en luisteren waar het precies vandaan komt. Als je het peipende geluid hoort, kun je heel even (voorzichtig!) met je vinger het fannetje tegenhouden. Als het piepen stopt, is het het fannetje. Zet dan je pc uit, haal de stekker eruit en druk even op de power of reset knop, de spanning is er dan af. Haal de kaart eruit en controleer op stof. Zit er geen stof in de fan en heb je nog garantie, ga er dan mee terug naar de winkel. Ook op het fannetje heb je gewoon garantie, als je er zelf maar niet aan hebt zitten klooien. Leg wel uit dat het probleem zich pas na een tijdje voordoet als je gaat gamen.

    Als je geen garantie hebt of gewoon een goed en cool fannetje wilt, kijk dan eens naar de Vantec ICEBERQ 4 / 4 Pro. (o.a. bij Informatique) Vraag wel eerst of deze wel op jouw VGA kaart past.
    http://www.vantecusa.com/product-cooling.html#

    Als je zelf de cooler vervangt, haal dan met een doekje met wat wasbenzine de oude koelpasta eraf en doe er bv wat arctic silver koelpasta op. Wees daar wel voorzichtig mee, want het vlekt nogal en het geleidt een beetje, doe dus alleen een dun laagje op de GPU en smeer dat uit met een oud bankpasje oid tot je een flinterdun laagje overhoudt. Koeler erop en gamen maar!
     
  5. enzowpablo

    enzowpablo Active Member

    Berichten:
    323
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb helaas geen garantie meer. Komt dit vaker voor bij een ATI kaarten? Hiervoor Nividea nooit zoiets gehad. Maar ja ik ben geen expert dus een vraag een maat van me ernaar te kijken.

    Tnx voor de tips!
     
  6. Alex V

    Alex V V RACING

    Berichten:
    1.399
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb dat ook gehad met die gare sapphire zooi. Heb al 3 verschillende keren een gaar geluid gehad( heb denk ik pech want andere mensen zijn er wel tevreden mee ). Het ligt vaak aan stof in de fan, dus zorg dat dat eruit gaat door bijv. zo'n dust off bus te gebruiken. ( lucht onder hoge druk )
     
  7. enzowpablo

    enzowpablo Active Member

    Berichten:
    323
    Leuk Bevonden:
    0
    is het dan wel altijd verholpen of komt het na een tijdje weer terug (omdat jij het al 3x hebt gehad...) kun je hem zelf ontstoffen dan en helpt dat?

    ps (2 maanden geleden gekocht!!! |:-
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2004
  8. BFalcon

    BFalcon Cupra power

    Berichten:
    1.041
    Leuk Bevonden:
    4
    2 maanden geleden gekocht en geen garantie meer?! Zeer vreemd... :{
     
  9. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    Misschien 2e hands denk ik dan :) Trouwens je hebt volgens de Europese wetgeving 3 jaar garantie op zulke spullen.
     
  10. super_elite

    super_elite Active Member

    Berichten:
    43
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat had zoiets met mijn Geforce 3 ik heb toen de kaart uit mijn pc gehaald en vervolgens met een compressor de stof verwijderd. Ik heb by the way ook een Sapphire Radeon 9800 pro, op deze kaart blaast nog een extra fan (zelf gemonteerd). Op die kaart zit natuurlijk ook een mini koelblok met een mini koeler dus daardoor zal er snel stof inkomen. Een Artic VGA cooler is ook een goede koeloplossing.
     
  11. enzowpablo

    enzowpablo Active Member

    Berichten:
    323
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben de bon kwijt geraakt vandaar (ja ik weet het t is dom :mad: ) Maarja niks aan te doen.
     
  12. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    Oei :eek: , dan houdt het op...
    Gewoon even de fan op stof controleren, mocht dat niet het geval zijn, en blijkt de fan zelf kaduuk te zijn, moet je toch een andere koeler kopen voor je videokaart.

    Piepen tijdens het gamen kan meerdere oorzaken hebben als alleen je videokaart. Had je het met je vorige videokaart ook? En wat was dat voor een videokaart? (GF4200 of zit ik er naast?).
    Het kan namelijk ook gewoon overhitting zijn van bijv. je processor. Sommige moederborden gaan piepen wanneer de processor een bepaalde temperatuur bereikt als waarschuwing. Stel dat je videokaart hiervoor een GF4200 was: Een 9800 Pro wordt tijdens het gamen gemakkelijk 65C รก 80C. Een GF4200 een flink stuk minder. Het kan zijn dat door een slechte luchtstroom in de behuizing (zonder casefans), de hitte van de 9800 Pro blijft hangen, en vervolgens de processor en ander onderdelen opwarmt.
     
  13. enzowpablo

    enzowpablo Active Member

    Berichten:
    323
    Leuk Bevonden:
    0
    ja het was een GF4 TI 4200 64MB, hoe kan ik controleren dat de Fan naar gort is?
     
  14. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    Door even de zijkant van de behuizing te halen, computer aan te zetten, en kijken of de fan gaat draaien. Als je de behuizing toch open hebt, probeer dan meteen even een game te draaien. Als ie dan niet gaat piepen is er toch een warmte probleem.
     
  15. enzowpablo

    enzowpablo Active Member

    Berichten:
    323
    Leuk Bevonden:
    0
    oke thnx a lot
     
  16. BounceMeister

    BounceMeister Active Member

    Berichten:
    1.443
    Leuk Bevonden:
    4
    Volgens mij is dat nog steeds 2 jaar...

    Aanlopende fans komen bij alle videokaarten veel voor, behalve de fan-loze natuurlijk, maar dat zijn meestal trage kaarten.

    Wanneer je systeem echt een electronisch piepgeluid geeft, dan is er iets anders aan de hand, maar ik neem aan dat je wel kunt horen wat het verschil tussen een en ander is.

    Zoals ik eerder zei, haal de kap eraf en luister waar het vandaan komt. Kan je gelijk met een kwastje alle stof uit je systeem halen (als ie uit staat).

    Hebben ze bij de winkel de bon niet meer in de database staan? Bij veel computerzaken kunnen ze het nog terugvinden, ook aan de hand van het serienummer bijvoorbeeld.
     

Deel Deze Pagina