Persoonlijk viel Sony's presentatie mij ook tegen, ik had er meer van verwacht. Tenminste die indruk had ik gekregen nadat ik had gelezen dat Sony hard terug zou slaan deze E3. Sony heeft vorig jaar de fout gemaakt om teveel te leunen op pre-rendered demomateriaal, wat ze uiteindelijk duur is komen te staan. En zo'n fout is alleen maar te herstellen door keihard terug te slaan.
Als ik nu even terugkijk naar de reacties van de afgelopen paar dagen in deze thread, wordt Sony's PS3 flink gebashed, en dat is in een zekere mate zowel terecht als onterecht.
Sony heeft met dat hele True HD gebeuren flink uitgehaald naar Microsoft vorig jaar. In de ogen van Sony zou de Xbox 360 geen echte next-gen HD ervaring kunnen bieden aan de gamers omdat deze console niet over een HDMI uitgang beschikte en geen 1080p ondersteunde. Sony beweerde vervolgens dat hun console wel de echte True HD ervaring zou kunnen bieden, omdat de PS3 instaat zou zijn om games en films in 1080p weer te geven. De PS3 zou namelijk zowel games als films tegelijkertijd kunnen uitsturen via de twee HDMI uitgangen.
Verder becommentarieerde Sony, Microsoft's keuze om de Xbox 360 in twee uitvoeringen op de markt te brengen.
Nu, inmiddels één jaar verder maakt Sony haar definitieve product(en) bekent. Wat blijkt nu? Er zullen twee uitvoeringen van de PS3 op de markt komen, en er is het één en ander geschrapt uit de features die vorig jaar waren opgegeven. De verschillen zijn inmiddels een ieder wel bekent, maar om even het beeld te schetsen waarom Sony nu voor een groot deel wordt uitgejouwd: 1x HDMI i.p.v. 2x, 4 controllers i.p.v. 7, 4x USB i.p.v. 6x, 1x LAN i.p.v. 3x. De 'Core' versie moet het doen zonder HDMI, wifi, media-card sloten en een kleinere harde schijf.
Bovenstaande punten waren vorig jaar allemaal de overtreffende trap van de Xbox 360, en nu is het één en ander vervallen of aangepast. De controller was vorig jaar slechts nog een studiemodel, maar de zogenaamde 'guide-knop' was toen ook al aanwezig op de controller.
Maar word ik nu tekort gedaan door Sony als ik straks een PS3 koop? Ga ik die tweede HDMI aansluiting missen? Of ga ik nu drie mensen teleurstellen omdat we maar met z'n vieren kunnen gamen? Kom ik nu in de problemen omdat er maar vier USB-aansluitingen opzitten? Nee......
Iedereen heeft het recht om teleurgesteld te zijn in Sony omdat een aantal features en specs zijn vervallen en of gewijzigd, maar op zich zit er niet veel schokkends tussen. Ik vond het ook jammer, maar ben daar allang weer overheen.
De Dreamcast is kapot gemaakt door de zeer slechte marketing, het was verder een uitstekend platform. En als de marketing wel in orde was geweest hadden ze het nog niet gered tegen Sony's PS2. Met de PS3 zal het uiteindelijk toch wel goedkomen, ondanks alles, let maar op .
Tja de PS3 beschikt over een Blu-Ray speler ja, wat kan je daar nou weer voor een wanargument op verzinnen om Sony nog
een schop na te geven :{.
MS draaide vorig jaar ook op twee G5's, en daarnaast wordt er bijna altijd op devkits e.d. games geshowed, wat Sony dit jaar ook doet.
Jij bent toch geen fanboy? Hoe verzinnen ze het toch.......:{ (=sarcasme )
Laatst bewerkt: 11 mei 2006