1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Splinter Cell. Klungelig, niet slecht

Discussie in 'Algemeen' gestart door df0:, 19 nov 2002.

1. jprommen

jprommen Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Sorry hoor, maar ik geloof toc weinig van jouw 'review', ik heb (bijna) alle reviews tot nu toe gelezen/gekeken:

IGN 9.6/10
    TechTV 5/5
    Gamers.com 9/10
    OXM 9.6/10
    GamePro.com 5/5
    PU 9/10
    NetJak 9.5/10
    TotalGamesNetwork 10/10

Zelfs de totaal buiten de boot vallende GameSpot met 8.6/10. Maar die van jouw slaat alles, niemand noemt de game klungelig, en de bugs die jij noemt, niemand benadrukt ze zo als jouw. Misschien zou je ook een aantal van de goede kanten van de game kunnen benadrukken.

/edit Was een beetje een flame, dus een beetje getempert ;)

Laatst bewerkt: 20 nov 2002
  2. Xtinction

Xtinction Uitsterving ja :D

Leuk Bevonden:
    2
    Hij is gewoon zijn eigen goedgefundeerde mening aan het vormen, en dat mag hij...

Joh je moest mensen eens horen toen ik zei dat ik diablo 2 echt rommel van de bovenste plank vond. Ik ben nou eenmaal Die hard RPG en Diablo is action, dan heb je gewoon een verkeerd verwachtingspatroon gevormd. Dus voor de action fan is het top notch.

goede discussie hier, laten we allemaal onze eigen mening houden

3. CyberPunk

CyberPunk XBW Elite member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik moet zeggen dat Marcel wel gelijk heeft...
    De game is niet perfect evenmin als Metal Gear Solid 2..

Het is voor mij wel duidelijk dat SC het sneakgenre een heel stuk vooruit heeft geholpen en de lichteffecten en dergelijke zijn subliem. Zelf gezien en gelezen.. :)

Over het lichten kapot schieten.
    Ja, ik ken het probleem. Ik speelde net de demo voor het eerst een paar keer. Gewoon lekker alle lichtjes kapot knallen en een paar minuten later stond ik voor een dillema omdat ik geen kogels had maar wel vijanden. Kwam erachter dat ik de ene vijand kon gijzelen en heb me op die manier uit de situatie gered.. Dat was intens en het was pas de demo. Echt wel cool gedaan.

Dat gedoe met figuren die door de muur heen clippen of deuren die automatisch dichtgaan neem ik op de koop toe. Is niet echt iets wat ik erg vind aangezien het de gameplay totaal niet hindert. Voor de rest vind ik de bewegingen er zeer strak uit zien al.. Maar dit haal ik nu allemaal uit de demo, dus echt veel heb ik nog niet gezien.

Maar begrijp die punten wel, zijn gewoon de minpunten van de game. Op die kogels na, aangezien dat gewoon realistisch is. Gelukkig is Splinter Cell een topgame van jewelste imo en zal die zeker tot de top van de Xbox horen.

De één zal de game een 9 geven en de ander een 10.. En sommigen een 8,6.. Maar al die scores zijn wel begrijpelijk imo. Het is gewoon een strakke game. ;)

4. Koesj

Koesj Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb het spel helaas nog niet gespeeld, dus kan ik niet zeggen wat ík er van vind. Ik constateer echter wel een zooi lacunes in je betoogje df0:. Dat is geen kritiek maar stof tot nadenken in deze verder ontzettend interessante discussie.

**

1. Stuntelig en klungelig - een van de cooleste bewegingen in het spel is de van Damme move; het is de split houding tussen twee muren hangen. Probleem is hoe Sam (de hoofdpersoon) dit voor elkaar krijgt. Recht tegen een muur omhoog springend zet hij zich tegen de muur af om verolgens aan de tegenovergetselde muur plakken om dan vliegensvlug een split te maken. Werkelijk volkomen waardeloos uitgevoerd, deze motion capture.

*Je kunt er in detail op ingaan of dit een motion capture is of niet maar om één move uit z'n hele repetoire nou als slecht te bestempelen for the sake of comparing it to MGS2 gaat me een beetje ver. Vergeet niet dat je in je inleidende stukje zegt dat dit de redenen zijn waarom je MGS2 beter vond. Nou ik vond de hostage taking move in dat spel gewoon totaal onnodig, bijna nooit gebruikt, maar das toch geen negatief punt aan het spel? Het is niet essentiëel maar wel aanwezig, als je het leuk vindt gebruik je het toch niet?

+ Personages vallen, lopen en rennen door muren.

*Clipping... Éen van de makers heeft in een interview met IGN gezegd dat een goede physics code teveel cpu power zou gebruiken. Je hebt natuurlijk te maken met de limieten van het apparaat (ja ook bij de xbox) maar das niet per sé een fout in het spel. Het is een designkeuze, ze hebben letterlijk gezegd dat wanneer ze een keuze moesten maken voor de slechte kanten van het spel dit één van hun meest voor de hand liggende opties zou zijn.

+ Deuren gaan vanzelf dicht wanneer je ze opent. Sta jij in de opening dan kan de deur niet dicht. Maar dit weerhoudt hem er niet van toch dicht te willen. Het ergste is wanneer je 'in' en deur staat, dat sam er als het ware half in verdwijnt.

*Physics engine... design keuze... ik ben het trouwens wel helemaal met je eens hoor op deze punten.

+ Soms erg slechte Kunstmatige Intelligentie. Erger je je dood aan de KI te vinden in Metal Gear Solid, dan ga je dood tijdens het spelen van Splinter Cell.

*Kun je dat even uitleggen?

+ Niet te skippen scenes. Via een radio sta je in contact met je werkgever. Doe je iets fout (vermoord je je contactpersoon, begeef je je op verboden terrein) dan zegt je werkgever tegen je dat je opnieuw moet beginnen. Dit tien maal binnen een half uur horen is niets minder dan bijster irirtant.

Dat is een jammerlijke fout.

+ Cameragebruik. Jij bestuurt de camera helemaal zelf. Dit is fijn omdat je altijd het voor jou beste beeld tevoorschijn kan toveren, niet fijn wanneer je een plint van dichtbij ziet wanneer je wordt beschoten. Een ietwat intelligentere camera (die bijvoorbeeld een vaste positie aanneemt tijdens een vuurgevecht) is zeer welkom.

*Het gaat er om hoe jíj gebruik maakt van het gereedschap dat je krijgt, als je die in je eerste missie nog niet helemaal onder de knoe hebt is dat niet zo erg, als je het na lang spelen nog niet onder de knie hebt is het misschien niet je spel. Het moet een soort tweede natuur worden.

+ Elk level heeft een aantal 'checkpoints', bijvoorbeeld in de vorm van een deur. Vind je deze deur dan gebeurt en niets. Je moet eerst een scene activeren, pas dan doet de deur iets. Kan dit niet anders? Het is nu zo vreselijk stom. Meer spellen hebben dit probleem (Silent Hill 2 'oh nee help, een laag hekje. Het gebied achter het hekje is voor mij compleet ontoegankelijk) dus til hier niet te zwaar aan.

*Ik denk dat we nog niet zo ver zijn dat alle spellen in een dynamische wereld af kunnen spelen. We hadden inderdaad een revolutionair spel verwacht, maar ligt dat revolutionaire karakter niet op andere vlakken?

2. Donker en licht. Splinter Cell speelt met licht en donker en doet dit erg goed. Door lampen kapot te schieten zien vijandelijke troepen jou niet of minder goed. Bij de eerste missie (een brand in een pand) kwam ik in grote problemen. Ik schoot alle lichten uit wat me tientallen kogels heeft gekost. Pand compleet donker, niemand ziet me... omdat er niemand blijkt te zijn. Eenmaal buiten stuit ik op een stel agenten. Ik zonder kogels in de buitenlucht, zij met kogels. Kortom - spel zet me aan tot het doven van licht maar waasrschuwt nimmer over de gevolgen hier van.

*Das een keuze die jíj maakt, niet het spel voor jou. Jouw fout.

Splinter Cell mag absoluut niet worden vergeleken met Metal Gear Solid 2. Natuurlijk is het meer spel (MGS2 heeft gewoonweg te veel onnodige niet interactieve cutscenes) maar het heeft totaal geen flair. Gekscherend wordt het door sommigen een techdsemo genoemd, een interactieve demonstratie van wat de Xbox allemaal met licht kan. Vind ik onzin, Splinter Cell is een fijn spel, maar het had zo veel meer en beter kunnen zijn.

*Over het algemeen zijn het wel goede punten die je aanstipt maar ik heb het idee dat het spel ergens niet helemaal aan je verwachtingen heeft voldaan en dat je daar niet tevreden over bent. Waar ben je wel tevreden over? De basis-gameplay? De presentatie? Als je die dingen gewoon goed vindt, het spel ze goed combineert en je geen last ondervindt van enige grootschalige problemen op je pad als je het probeert te spelen is het al een topspel. Vergeet niet dat weinig spellen dit fatsoenlijk kunnen doen, bijna alle spellen hebben wel op de punten van gameplay, presentatie en immersie ergens een cruciale fout liggen. Het ligt niet in míjn lijn van verwachting dat Splinter Cell een van die fouten zal maken, dat kan een mening zijn maar meestal is het oordeel over deze waarden een universeel iets (of je moet bv. de controller haten). Zo te horen hebben ze met de beperkingen die ze hadden toch nog een topgame neergezet. Misschien net zoals Half-Life, waar de engine ook mankementen had, of Zelda, waar de texturing waardeloos was, hebben ze de mogelijkheden optimaal uitgebuit en de fatale tekortkomingen zo klein mogelijk gemaakt. Ontzettend knap, zou ik zeggen.

5. [-FREEZER-]

[-FREEZER-] Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Vandaag Splinter Cell een uur of 2 gespeeld. Een woord....SUPER!!!!

Kopen = Ja!

Simpel, geen gelul, jullie zelf wel zien hoe verschrikkelijk cool hij is. En nogmaals, licht effecten zijn echt subliem, mond viel een beetje open.

Voor mij de mooiste titel op de xbox en daar vlak achter HALO.

Ik kan wel een heel verhaal hier gaan ophangen van hoe mooi de graphics zijn, hoe cool de moves zijn, hoe stil je moet lopen en sluipen, stealth etc etc maar je moet het zelf maar zien en geloven.

KOPEN!!!!!!! ;)

6. Bloody_Apron

Bloody_Apron Guest

die df0 lijkt mij wel...ik vind ook altijd iets om over te zeiken

:+

maar ik heb SC nog niet gespeeld dus ik moet me hier eigenlijk niet mee bemoeien

7. Rinus

Rinus XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    Ik heb die demo die bij OXM 10 zate gespeeld, in 1 woord, prachtig.
    Ja, ik ken het probleem met de kogels, ik dacht namelijk ik schiet die camera kapot en kom dus een verdieping hoger kogels te kort.
    Mooi zijn ook de reflecties in de stalen kasten in de morgue, ik haal hem sowieso wel.prachtig gewoon.

8. Yoost

Yoost brains not included

Leuk Bevonden:
    0
    Heuj, een Arnhemmer :cool:

Nog ff over GameQuest; krijgt SC nog weer zo'n dramatisch laag cijfer als bij Blinx (een 75 ofzo)?

GQ vond de controller van de Xbox kut, en dat konden ze niet vaak genoeg herhalen. Ze noemde het zelfs 'mormel'. Ook vonden ze de Xbox lomp en raadde ze het gewoon af een Xbox te kopen.

Nee, GQ komt er bij mij niet meer in. Splinter Cell is een prachtig spel...Ik lees het overal...Dan kan GQ het niet laag beoordelen. Mwoah, ik zie het nog wel aan het cijfer, maar ik vrees het ergste....

9. Xante

Xante Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Tja, zelf vind ik hem er redelijk strak uitzien, maar aangezien hier (zoals WouteR zei) geen motion-capture wordt gebruikt zou ik dit maar voor lief nemen. Tuurlijk had het beter gekund maar alles kan beter.
    Heb ik in mijn demo nog eigenlijk niets van gemerkt, ik zeg hier dus ook niets over :).
    Tja, jammer genoeg een veel voorkomend probleem in games. Als je bijv. een lijk wilt verbergen ga je even terug naar de deur waar je binnenkwam mét het lijk, en vervolgens blijkt die weer te zijn dichtgevallen. Idd irritant.
    Voorbeeld a.u.b?
    Tja, maar waarom zou je een half uur door blijven gaan als de missie toch al 'een failure' is?
    Hmm, had inderdaad gekund, maar ik erger me er niet aan. Kwestie van wennen imo.
    Sorry hoor, maar ik vind het jouw fout als je eerst tientallen kogels gebruikt voor de lichten te doven, en om vervolgens erachter te komen dat je ammo op is. Kom op zeg, het moet toch niet té simpel worden. Lijkt mij niet meer dan logisch dat zonder kogels zitten voor problemen kan leveren.
    Euhm, tja. Amen ;).

Laatst bewerkt: 20 nov 2002
  10. ICE

ICE Ik was het niet.

Leuk Bevonden:
    1
    kan je geen ventje gijzelen terwijl je kogels op zijn?????? want dat ventje weet toch niet dat je kogels op zijn??dat deed ik ook in mgs2 als me wapen leeg was :confused: :D :confused:

11. T-botjuz

T-botjuz geengrenzuh soldaat

Leuk Bevonden:
    0
    ja dat kan idd, dus dan kan je evt. toch nog wegkomen

12. fallout

fallout Active Member

Leuk Bevonden:
    3
    kan je trouwens niet wapens van je tegenstanders jatten?

13. Koesj

Koesj Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Nee, maar dat is ook logisch want jij hebt beschikking over je high tech geweer. En de ammo is niet interchangable neem ik aan.

14. XiroKe

XiroKe <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    26
    Geheime agenten gebruiken toch alleen hun eigen wapens? :{

Komt er nog bij dat een AK74 niet echt stil is he. :+

15. bionicman

bionicman Shagohod

Leuk Bevonden:
    0
    Moet je SC uitspelen, unlock je oneindige kogels :p

16. masterape

masterape Guest

Was da de hele versie of een demo?

17. fallout

fallout Active Member

Leuk Bevonden:
    3

boeie, als ik dat nou wil? dat spel was toch zon interactief. en daar voor zijn zoveel kogels aanwezig als je maar wilt.

en daar komt nog eens bij dat een ak-47 mij meer aanspreekt dan zon high tech ding maar je niet eens mee hoeft te mikken :D

kalashikov ownage!

dat zijn de kleine dingen die een spel uber maken. maar goed et zal ondanks dit gemis nog wel een vet spel zijn.

18. jacco

jacco Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk de hele versie, hij heeft waarschijnlijk een ntsc Xbox.

19. XiroKe

XiroKe <font color="orange"><b>XBW.nl VIP</b></font> XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    26
    Interactief, maar ook realistisch.

Hoeveel wapens zitten er in SC dan?

20. df0:

df0: Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hoi,

Fijn dat zoveel mensen reageren op een serieuze manier.

laat mij een ding voorop stellen, Splinter Cell is ruim genomen niet slecht. Het is gewoon een fijn spel dat (voor mij) wordt verpest door van die kleine geniepige foutjes. Ik ga niemand afraden om Splinter Cell te kopen omdat deze persoon dan een 'goed' spel mist. En ik zit niet negatief te doen omdat het om een Xbox spel gaat en omdat zeiken over Xbox stoer is. Ik snij gewoon punten aan en ben benieuwd wat jullie van deze punten vinden.

En GameQuest niet kopen omdat bepaalde Xbox spellen een 'relatief' laag punt krijgen is niet verstandig. Het is maar een review, geen keurmerk. Ik neem aan dat geen een site jouw gevoelens voor een spel perfect verwoordt en vercijferd (is dit een woord?).

Deel Deze Pagina