Stelling: Geen alcohol/tabak/(soft) drugs voor jongeren (<18)

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Fardo, 19 jan 2006.

  1. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    224
    Wat vinden jullie? Moet alcohol verboden worden voor jongeren onder de 18 jaar en ben je het met Minister Hoogervorst eens dat de misbruikers die toch alcohol drinken beboet mogen worden? Vinden jullie dat dit ook moet gelden voor tabak (sigaretten, sigaren en (soft)drugs)?

    Waarom ben je het hier wel mee eens ... en waarom ben je het er niet mee eens? Ik zou graag beargumenteerde reacties hier zien .. dus niet ... "ik ben tegen" "Wat een onzin" etc
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2006
  2. Robby Bobson

    Robby Bobson Die rapper.

    Berichten:
    2.117
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zou tegen moeten zijn, ivm leeftijd + drankgebruik. (geen zuipschuit, maar lust wel wat :cool: )

    Maarja, ergens is het wel goed, want op deze manier voorkom je denk ik wel problemen.. Al hou je altijd, dat 'de oudere vriend' het wel even haalt.. Maarja, die zijn er niet altijd.

    Trouwens wel vet..
    Hebben wij ook eens wat :+
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2006
  3. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    224
    Nog meer info :)
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2006
  4. Goiz

    Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.408
    Leuk Bevonden:
    38
    Ik ben eigenlijk wel voor. Iedereen zuipt zich tegenwoordig de verdoemenis in.. (ja ik ook :p) Mensen worden er (vaak/soms) agressief van en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het eraan bijdraagt dat de jeugd van tegenwoordig zo belachelijk bijdehand is.

    Aan de andere kant heb ik het zelf ook vaak zat gedaan dat ik op m'n 13e of 14e ergens met wat vrienden zat te zuipen (ook echt om het zuipen). Volgens mij zijn we alleen nooit zo bijdehand geweest en zaten we meer gewoon onderling raar te doen.

    Ik denk dat ik voornamelijk voor ben omdat ik geen zin heb in lamme pubers overal. Dat is gewoon ellende.

    Ja. Je bent er zelf bij en winkeliers kunnen ook niet alles checken. Er worden vaak zat mensen naar binnen gestuurd die wel al 16/18 zijn door jongeren zodat ze toch lekker kunnen zuipen. Zij weten ook dondersgoed wat wel of niet mag. Eigen verantwoordelijkheid.

    Sigaretten weet ik niet. Ik denk dat als je 16 bent dat je ook wel wijs genoeg bent om voor jezelf te bepalen of je wilt roken of niet. Soft-drugs naar 18 vind ik wel een goede zaak. Ik houd sowieso niet van (soft)drugs, maar ik las laatst ook in de krant dat de overstap van soft- naar harddrugs steeds kleiner wordt. Dat is natuurlijk een slechte zaak, dus van mij mag de leeftijd naar 18 (is dat niet al het geval?) of misschien zelfs naar 21.

    Zo, mijn € 0,02. :cool:
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2006
  5. bulleta

    bulleta Active Member

    Berichten:
    456
    Leuk Bevonden:
    0
    belijd voor roken zou wel is goed zijn als ik ziwe hoeveel kinders er roken omdat de rest het doet en ze er later achterkomen dat ze verslaafd zijn omdat ze al mochten roken ..
     
  6. The Hammerman

    The Hammerman The Hammerman

    Berichten:
    1.342
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zou het goed vinden om de leeftijdgrens voor alcohol naar 18 te verhogen. Toen ik 16 was dronk ik vrij veel en mijn vrienden ook. Gelukkig is er nooit iets fout gegaan, maar het zat vaak tegen het randje.

    Nee, vind niet dat misbruikers moeten gestraft worden. Zolang je oud genoeg bent that is. Ben je jonger dan de grens en je loopt alcohol te zuipen tot je erbij neervalt wel. Ook mogen de winkeliers die het verkopen aan minderjarigen gestraft worden.
     
  7. polmannetje

    polmannetje Active Member

    Berichten:
    946
    Leuk Bevonden:
    3
    Ik ben zelf nog geen 16 maar lust af en toe wel een biertje. Als we met een stel vrienden naar een cafe gaan (die zijn wel 16) dan zijn er altijd lui die gewoon gaan zitten "tanken", echt 2sec een biertje en dan weer de volgende. De humor is dat die lui altijd in de goot liggen te kotsen en ik, de niet 16 jarige een beetje rustig aan doe en gewoon een leuke avond heb.

    Het klinkt raar maar ik ben er wel voor dat de drinker zelf verantwoordelijk is. Ben je geen 16 en haal je toch alcohol dan moet jij beboet worden, niet de verkoper, als barman is het onbegonnen werk.

    Ik ben tegen het verhogen naar 18 jaar omdat het toch niet veel uitmaakt, je hebt altijd "rotte appels" tussen de drinkers zitten. Ik ben voor goed voorlichten. Ik vind het ziekelijk dat er een beeld is (naar mijn inzien) dat alcohol "stoer" is, je krijgt dan lui die gewoon doen alsof ze de man zijn en later helemaal brak zijn.

    Ik vind wel dat breezers afgeschaft moeten worden, ik vroeg laatst aan iemand met een breezer: vind je het eigenlijk wel lekker? Hij: Ja, beetje....

    Echt 8), dan betaal je toch geen goud geld voor zoiets, "ja beetje", echt, neem dan een glaasje water, dat is ook wel "een beetje" lekker.
     
  8. de bengel

    de bengel Holy Fuck-nuts!

    Berichten:
    609
    Leuk Bevonden:
    0
    vanaf 26 aug mag van mij bier drinken boven de 18 :+.
    Ik vind t wel goed dat ze jongeren onder de 16 dan kunnen worden beboet. Dan krijgen ze zelf de verantwoordelijkheid daarvoor, en niet de winkeliers.
    geen alcohol onder 18 vind ik wel een beetje ver gaan.
     
  9. WardNL

    WardNL Active Member

    Berichten:
    235
    Leuk Bevonden:
    0
    Lijkt me geen slecht plan.
    Het is toch tamelijk zorgwekkend dat je in alle kranten leest dat Nederlandse jongeren zicht helemaal kapot zuipen. WTF is er nu zo cool aan om in je eigen kots wakker te worden?

    Waar ik een goedgloeiende bloedhekel aan heb zijn kleine "stoere" 13-jarige mannetje met een peuk in hun bek op straat. Die zou ik het liefst door elkaar willen rammelen.
    Je gaat me niet vertellen dat je rookt op je 13e omdat je het lekker vindt, fuck off, je wil bij de stoere lui horen.

    Lijkt me best goed als er wat meer controle komt op dit soort dingen. Als je 18 bent ben je volwassen en oud / wijs genoeg (hoop ik) om zelf te bepalen of je wel of niet wil roken en drinken.

    Verhoog die grens maar naar 18 jaar,
    Autorijden, blowen, roken en zuipen. Have fun, knock yourself out!

    @ Fardo. Kunnen hier niet een poll van maken?
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2006
  10. Orcrist

    Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    4.297
    Leuk Bevonden:
    8
    Same, was in mijn geval en die van mijn vrienden ook zo meer om het te proberen (en het akelig grappig te vinden :+) dan om er serieus mee bezig te zijn omdat het "volwassen en pImP" is.

    Ik ben wel voor dat de leeftijd cap verhoogt wordt naar 18 jaar, en dat er ffs is een keer streng op gecontroleerd wordt. Zeker bij cafés. Ik werk toevallig in een café al een paar jaar en zie veel te vaak mensen onder de 16 (van 13 en 14 zelfs) binnen staan. Vaak zijn het meisjes die te veel drinken en vervolgens heel de wc onder kotsen en knock out in hun eigen.. gaan liggen. We zijn dan het enige 16+ café hier in Vlissingen, de rest is 18+ maar zelfs daar zie ik geregeld mensen van onder de 16 binnen staan. Als nou is iedere café ganger op zijn id wordt gecontroleerd zou het al een stuk schelen imo. Sowieso de leeftijd cap verhogen is goed imo aangezien het merendeel van 16/17 zich totaal niet weten te gedragen na een borrel.
    Soft drugs is al voor 18+, echter zou daar ook heel wat strenger op gecontroleerd mogen worden. Politie vraagt zelfs aan 16/17 jarigen of ze de joint even moeten vasthouden zodat ze die jongeren dan hun blikje bier weg kunnen gooien die ze in het openbaar stonden te drinken (ik stond er vlak naast 8)).
    Dat is het hele probleem, selectieve controles. Zouden ze simpelweg iedereen controleren zou het al heel wat schelen.
     
  11. Joene90

    Joene90 Active Member

    Berichten:
    3.970
    Leuk Bevonden:
    1
    Beter komt er dan wel een overgangsregeling, dat iedereen die 16 is binnen een maand of al 16 of 17 is gewoon vanaf zn 16de mag :+
     
  12. polmannetje

    polmannetje Active Member

    Berichten:
    946
    Leuk Bevonden:
    3
    Ja :D Dat lijkt me vet, moet het nog wel 3 maandjes duren voordat ze dat invoeren.
     
  13. Cole Trickle

    Cole Trickle Active Member

    Berichten:
    1.954
    Leuk Bevonden:
    6
    Bij dit soort dingen vraag ik mij af of een verbod zinvol is. Alcohol is nog makkelijker aan te schaffen dan bijvoorbeeld wiet. Wiet is al boven de 18 en toch geeft menigeen hier aan dat onder de achtien gebruiken niet ongewoon is. Sterker een agent is best bereid je joint ff vast te houden.

    Zie dus niet dat er minder gebruikt gaat worden, wel een verplaatsing van waar gebruikt wordt. Gaat nu iemand out op de plee in een cafe (wat ook al een overtreding is, want een barman mag volgens de wet niet zolang doorschenken. Zijn gasten moeten naar huis en dronkenschap in het openbaar mag niet) waar nog enige toezicht is, maar gewoon in het bos of ergens anders uit het zicht. Lijkt mij geen verbetering...
     
  14. elfje

    elfje Active Member

    Berichten:
    2
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben tegen :p Nou ja de mensen die heel erg zuipen die verpesten het voor de nadere mensen weer. Ik drink wel maar niet zo heel veel...helemaal geen behoefte aan drank ofzo verder hoor maar het is wel lekker soms en als ik uitga dan drink ik ook altijd wel. Maar niet zoveel dat ik alles er uit kots...
    En met drugs hetzelfde....
    tis me 1 keer gebeurt met beide maar hoef nooit meer zoveel dat ik over mijn nek ga...
     
  15. Glue

    Glue The Great Cornholio

    Berichten:
    222
    Leuk Bevonden:
    2
    Goh, wel lachen dat er zo veel mensen zijn, die er positief over denken. 18 vind ik ook een goede leeftijd om te beginnen met drinken. Als je 16 bent zit je echt wel op de hoogtepunt van je pubertijd, namelijk dat je denkt dat je volwassen bent, terwijl dat niet het geval is.
     
  16. elfje

    elfje Active Member

    Berichten:
    2
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou toen ik 16 werd toen voelde ik mij echt niet zomaar in eens volwassen ofzo hoor. Dat sommigen dat denken:+
     
  17. Tript

    Tript Levensgenieter

    Berichten:
    459
    Leuk Bevonden:
    0
    imo heb het ook geen zin om de leeftijdsgrens te verhogen, ik had het er vandaag nog over met een collega die rond de 45 is.
    Hij vertelde aan mij dat zijn zoon, een jaartje of 14 best een biertje van hem mag drinken met zn vrienden.
    Maar op een festival in mn dorp vorig jaar stond zoon en pa dus lekker een biertje te drinken waarna het bier van het zoontje hardhandig werd afgepakt door controleurs die op dat moment een rondje maakten op het festival. Vaders er dus beleefd tegenin en vertellen dat zijn zoon best een biertje mag drinken.
    krijgt hij van die controleur te horen wat voor slechte vader hij wel niet is en de slechte gevolgen van alcohol op het kind te horen!

    Nederland draait soms door, nu weer.. ze willen alles aan banden leggen en overal regels voor maken maar ze kunnen de helft nog niet eens voldoende nakomen. zo scheef is de regering bezig vandaag de dag
     
  18. L.A.

    L.A. Active Member

    Berichten:
    656
    Leuk Bevonden:
    4.901
    Ze moeten ergens een grens stellen en aangezien jongeren steeds eerder beginnen met drinken, kan ik me wel wat bij voorstellen, alhoewel ik me ten zeerste afvraag of het wel werkt, want als je aan bier wil komen lukt dat toch wel.. maar als ze zo graag willen drinken al, maak het dan maar lekker moeilijk.Het wordt nu een beetje een trend volgens mij. Kennis van mijn moeder heeft ook een zoontje van 13 ofo en die zit ook al lekker met een breezertje 8) .Naar mijn idee kun je het niet echt aan een leeftijd binden, ik had toen ik zo jong was echt nog geen behoefte aan drnak, ben pas gaan zuipen toen ik jaar of 16 was. Maar het moet niet normaal gaan worden denk ik als je zo jong al bier loopt te drinken, dus dan vind ik eht best dat ze die leeftijd verhogen. als je er echt aan wilt komen lukt het toch wel.
     
  19. n.e.r.d

    n.e.r.d pharrel williams

    Berichten:
    1.223
    Leuk Bevonden:
    1
    ik ben sinds een paar maanden 16 en daarvoor heb ik nooit wat echt gedronken. maar ik vind mezelf wel verandwoordelijk genoeg. natuurlijk heb je mensen die het echt om het zuipen doen en dat is ziek vind ik. cola drinken vind ik ook niet erg ;). maar ik denk niet dat ik over 1,75 jaar verandwoordelijker ben. misschien dat ze wel een alcohol verbod moeten kunnen opleggen aan mensen die foute dingen doen als ze gedronken hebben. maar dat is natuurlijk niet goed te controleren.
     
  20. Tha)Sven

    Tha)Sven Pillz-E

    Berichten:
    833
    Leuk Bevonden:
    0
    Aan de ene kant ben ik het hier wel mee eens, maar aan de andere ook weer niet. Ik vind dat sommige jongeren teveel drinken, zonder dat ze weten waar hun grenzen liggen, maar aan de andere kant, is het je eigen verantwoordelijk. Jongeren moeten leren hier verstandig mee om te gaan. Ik heb mezelf daarom wat regels oplegd, zoals niet drinken doordeweeks en nooit meer dan 10 flesjes op één feestje. Over de soft drugs zwijg ik maar, want daar ik misschien wel wat teveel aan...
     

Deel Deze Pagina