Stelling; Murat D moet berecht worden volgens volwassenenrecht.

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door TheWalrus, 15 apr 2004.

1. TheWalrus

TheWalrus Guest

Ik vind dat deze jongen niet steeds de hand boven het hoofd gehouden moet worden. Het lijkt me dat iemand die op zijn zestiende al een bedreiging vormt voor de samenleving en waarvan men bewezen acht dat hij licht ontvlambaar is beter voor een flinke tijd opgesloten kan worden, zij het onder professionele begeleiding. Bovendien schept een straf van twee jaar een precedent voor andere wanhopige scholieren. Zij kunnen immers ook een leraar die ze niet mogen afschieten en daarvoor hoeven ze maar twee jaar de bak in.

Wat vinden jullie?

2. Aart

Aart XBW Senior

Leuk Bevonden:
    3
    Als je dit zou toepassen heb je net zo weinig respect voor je eigen rechtsysteem als Murat D had voor het leven.

3. valko

valko www.xboxkaart.nl

Leuk Bevonden:
    0
    ga weg die gozer moet gewoon 20 jaar krijgen en niet 5 ofzo nee gewoon wegstoppen. Ben je helemaal gek geworden.

4. DS The Best

DS The Best Whitepoison

Leuk Bevonden:
    0
    Precies, het kan toch niet zo zijn dat als je een moord pleegt dat je maar 5 jaar krijgt? Voor mij maakt het in dat geval niet uit of je 16 of 56 bent. Het hele land is in rep en roer, overal worden minuten stilte gehouden en vervolgens? Er wordt 5 jaar cel geƫist voor de dader. [sarcastisch] Nou ik ben weer trots op ons rechtsysteem [/sarcastisch]

5. Hans NL

Hans NL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    de regel is dat als je een ernstige misdaad hebt gepleegd en je bent 16 of 17 jaar dat je volgens het volwassenrecht wordt berecht. lijkt mij dus ook niet meer dan logisch dat dat hier ook gebeurd.

6. Opheodrys

Opheodrys Allround gamer

Leuk Bevonden:
    1
    Uiteraard volwassenrecht!!
    Als je met een pistool op zak naar school gaat,drugs/drank gebruikt en allerlei dreigingen uit ....dan ben je ineens een "kindje" als er iets gebeurd?
    Dan had je het niet zo bedoeld "alleen in de schouder,maar zijn hoofd zat er te dicht op" ..." ik was boos,er werd mij onrecht aangedaan"..."ik werd apart gezet als ik weer te laat was"...

Murat is gewoon een volwassen lul die een man doodschiet!!
    Daar hoort ie gewoon levenslang voor te krijgen wat neerkomt op;
    20 jaar...door zijn goede gedrag(in de gevangenis kun je niet te laat komen,gaan lopen schieten en/of drank/drugs gebruiken*) )komt ie 5 jaar eerder vrij.
    Dus Murat heeft straks ongeveer dezelfde tijd in het gevang door gebracht als in de Nederlandse samenleving.
    Minpuntje; echt aangepast zal ie er niet uitkomen
    Pluspuntje; tegenwoordig kun je ook in het gevang een vak leren,dus hij zal een timmermansdiploma of zo hebben....mmhh,als ze dat maar goed uitleggen aan hem,niet dat ie iedereen op zijn bek gaat timmeren...

*) drugs schijnt zelfs in het gevang voor handen te zijn

Laatst bewerkt: 16 apr 2004
  7. Graveheart

Graveheart Groovy XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    1.548
    Murat wist precies wat hij deed, en waarom hij het deed.
    Smoesjes als Ik wilde hem in de schouder schieten om hem bang te maken gaan er bij mij dan niet meer in.

Nee, ik ben voor het berechten als een volwassen persoon.
    Murat pleegde de moord duidelijk met voorbedachte rade.

...het moet ook niet veel gekker worden in ons kleine kikkerlandje.

8. mr.ed

mr.ed ^^XboX k!ck$ @@r$^^

Leuk Bevonden:
    2
    als je 16 bent ben je oud genoeg om te weten wat je doet en wat de gevolgen daarvan zullen zijn. Ze moeten die regel van volwassenen wet gewoon terugbrengen naar 16 jaar en Murat zo lang mogelijk de bak in gooien.

9. underhunter

underhunter XBW member 706

Leuk Bevonden:
    0
    Juist, dat van dat hij in z'n schouder zou schieten heeft hij natuurlijk gewoon bedacht om minder straf te krijgen. En smoesjes dat de regels voor hem harder werden gehanteerd, nou, dan zal dat ook wel nodig zijn geweest. Die gast mag echt minstens 20 jaartjes cel krijgen.

10. GiovanniG

GiovanniG F*ck da Wannabe-MODS

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind dat ze het rechtssysteem gewoon moeten veranderen.
    Levenslang moet weer echt levenslang worden en de doodstraf mag ook best ingevoerd worden voor bepaalde gevallen.
    Toch gewoon belachelijk dat je in dit "pipo de clown"-land maar voor 5 jaar hoeft te zitten als je iemand van het leven beroofd!

11. ITNL3

ITNL3 Jedi Knight

Leuk Bevonden:
    5
    die gast spoort niet, murat moet een zware!! straf krijgen. Nederland moet eens kappen met mietjes land te speln

12. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Vind dat ie ook als volwasennen berecht moet worden. Aan de ene kant staat de grens bij 18, maar aan de andere kant als je al zo een moeilijk handelbaar persoon bent en dan ook nog eens iemand met opzet dood, dan vind ik dat ie dezelfde straf moet krijgen als een volwasenne, en dat mag best een flinke zijn.

13. Hit `em hard

Hit `em hard gimme one of those!!

Leuk Bevonden:
    3
    volwassen genoeg om te moorden = volwassen genoeg als volwassene te worden berecht

ps al krijgt ie levenslang: nog veel te mild ik wil niet terug naar de middeleeuwen maar nl moet eens een voorbeeld stellen.....

14. il bruto

il bruto Flame Fury

Leuk Bevonden:
    2
    t is maar de vraag of je nog wel respect kan opbrengen voor een rechtssysteem dat zo laks optreedt en blijft falen...

15. TheWalrus

TheWalrus Guest

Nou, in theorie heeft hij vijf jaar straf in de vorm van opsluiting, als hij berecht wordt volgens het volwassenenrecht. Daarop volgt dwangverpleging, hetgeen betekend dat hij buiten de samenleving wordt gehouden totdat hij geen bedreiging meer vormt aldus de deskundigen. Dat zou best eens enkele decennia kunnen duren in het geval van Murat.

Wat ik me afvraag, hij is nu zeventien jaar oud toch? Kunnen ze het niet zo spelen dat er via een gehannes met hoger beroep uiteindelijk nogmaals berecht wordt op zijn achtiende?

16. Zilverpijl

Zilverpijl GT: MVP4Riaz

Leuk Bevonden:
    11
    Misschien wel, maar ik denk dat het wordt bepaald op basis van de leeftijd op het moment dat hij de moord pleegde.

17. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    Hmm, ze moeten hem gewoon straffen voor zijn daad en niet kijken naar leeftijd, iemand die zoiets doet, daar maakt de leeftijd toch niks bij uit, de persoon wordt alleen maar extremer in zijn daden.. Jong geleerd is oud gedaan, luidt het gezegde.

18. Zilverpijl

Zilverpijl GT: MVP4Riaz

Leuk Bevonden:
    11
    Vindt ik ook, het is (in dit geval helaas) echter zo dat de wet geldt en niet wat men vindt. En de wet luidt nou eenmaal dat hij onder het jeugdrecht valt, als ik het tenminste goed heb begrepen. Mischien eens tijd voor den haag om die wet aan te passen.

19. DA_richard_-

DA_richard_- Jaaa

Leuk Bevonden:
    0
    sluit die gast gewoon voor zijn hele leven op!! die jongen is niet wijs man..

20. Heavenraiser

Heavenraiser The raiser of heaven

Leuk Bevonden:
    25
    hij is nog geen 18 dus minder jarig, dan moet je ook zo bestraft worden

en het was trouwens een ongelukje he
    hij wilde hem eigenlijk alleen bang maken
    psssrrffft

Deel Deze Pagina