Studie (HvA)

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door nycity, 11 jan 2004.

1. nycity

nycity OPTIMUS

Leuk Bevonden:
    0
    Mensen.. Ik zag nergens een thread staan waarin het gaat over de studie die mensen volgen. Wel was er een draadje waar het gaat over de beste studentenstad maar niet over een studie zelf.

Ik was benieuwd wat de gemiddelde XBW bezoeker studeerd en op welk niveau en de hier mee gepaard gaande problemen/moeilijkheden.

Zelf studeer ik aan de Hogeschool van Amsterdam. Ik volg een studie Commerciele Sport Economie aan de Johan Cruyff University en ik zit in m'n 1ste jaar. Ben dus druk bezig om punten voor m'n P te verzamelen. Het vergaat me op dit moment wat minder dan in het begin. In het eerste kwartaal (jaar is opgedeeld in 4 kwartalen van 10 weken) had ik simpel mijn punten gehaald (het is of 15 punten of nix!!) maar nu loop ik toch echt tegen problemen op omdat ik m'n toets niet gehaald is omdat het stof is die'k op het MBO hiervoor niet gehad heb, in dit geval Economie onderdelen.

Wat vinden jullie van de overgang van MBO naar HBO? zelf heb ik een lange weg gevolgd om te komen waar ik nu ben. VBO 4 jr -> MBO 4 jr -> HBO. De kennis die de havisten hebben en/of vwo'rs is veel uitgebreider dan de kennis op MBO niveau. Echter heeft iemand van het MBO weer een voorsprong op het gebied van practisch inzicht etc door middel van stagés.

Ben benieuwd naar de discussies omtrent jullie (en mijn) studie en over het onderwijs in het algemeen.

Laatst bewerkt: 11 jan 2004
  2. TheFlood

TheFlood Active Member

Leuk Bevonden:
    9
    Nou over mijn onderwijs ervaringen is nog niet echt veel te vertellen. Ik doe nu 5 vwo en ga straks naar een hbo opleiding op de HKU.

3. Gerbo

Gerbo Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    Ik doe nu 6VWO en ben van plan om volgend jaar Economie te gaan studeren in Utrecht.

Jouw studie klinkt trouwens ook wel interessant! Misschien kan je wat inhoudelijke dingen daarover vertellen zoals inhoud van de studie, stages en toekomstmogelijkheden.! Ik kan me trouwens vaag iets herinneren van een JC-iets bij het OS in A'dam. Wordt het daar gegeven?

4. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Ik zit op Haagse Hogeschool, communicatie en multimediadesign.
    Bijna geen les en flink zelfstudie en projectopdrachten. Hopen dat het verbeterd de volgende 2 projecten anders denk ik eraan te gaan stoppen met opleiding (zit in 1ste jaar).

5. ludo

ludo Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    nog maar 3vwo

6. Gerbo

Gerbo Active Member

Leuk Bevonden:
    6
    Ik dacht in eerste instantie dat nycity het zelf zou posten, maar hij heeft me via PM een samenvatting van zijn studie Commerciele Sport Economie gestuurd die ik hieronder even neerzet dan:

-----

OS in amsterdam? Dat klinkt me niet bekend in de oren. Het wordt gegeven in het gebouw aan de leeuwenburg in Amsterdam (bij het Amstelstation)

de studie bestaat nog niet zo gek lang, jaartje of 3-4 schat ik zo. In het begin was de studie gericht voor jeugdige, proffesionele sporters die naast hun sport ook een 'vak' wilde leren. JC heeft hier op ingespeeld en de JC universiteit opgericht. Met deze studie worden de 'sporters' geholpen met hun studie en hebben ze speciale regelingen op het gebied van toetsingen en het volgen van de lesstof. De studie die de sporters doen is eigenlijk gewoon Commerciele Economie met een referentiekader naar de sport (opdrachten hebben met sport te maken)

Sinds een jaar of wat is deze studie er ook voor 'de gewone man'. Een vereiste is wel dat er enige verbindingen zijn me de sport en je het een 'meer-dan-leuke' bezigheid vind.

Inhoudelijk komt het erop neer dat je de studie Commerciele Economie studeerd aan de hand van een sport gerelateerde opzet. De projecten/scripties e.d. hebben altijd wel op welke manier dan ook iets met sport te maken. Beroepsprofielen die met het diploma samen gaan zijn:

Sportmarketingmanager
    Sportmarktonderzoeker
    Ondernemer / directeur sportbedrijf
    Sportaccountmanager
    Vestigingsmanager sportorganisatie / sportcomplex
    PR-manager bij een sportbedrijf
    Salesmanager sportdiensten en -producten
    Sportmakelaar

Tot op heden heb ik het meer dan prima naar mijn zin. Dit komt mede door de manier van opzet van de studie. Tegenwoordig zijn er 60 punten te behalen voor het propedeuse. Deze zestig punten zijn vervolgens verdeeld in 4 kwartalen. In zo'n kwartaal van 10 weken krijg je individuele opdrachten en 1 opdracht die je in teamverband uitvoert. Daarnaast heb je, en dat spreekt mij zeer aan, maar 1 kennistoets per kwartaal. Al heb bovenstaande wordt vervolgens nagekeken en bestudeerd door een 'onafhankelijk derde-persoon' uit het bedrijfleven en deze bepaald, samen met iemand binnen de HvA, of je je punten krijgt die je dat kwartaal kan halen, of niet.. Het is dus alles, of niets!

dit is het inhoudelijke over de studie. Verdere info kan gevonden worden op www.hva.nl en dan door klikken op economie.

-------------------

Klinkt interessant en ik weet toevallig dat er een vergelijkbare studie is in Tilburg (Sport Economie en Communicatie) Hebben andere mensen ervaring met deze studies?

7. Jorrit

Jorrit Server admin XBW.nl ICT

Leuk Bevonden:
    9
    Telematica, Universiteit Twente

8. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Oud klasgenoot doet ook Sporteconomie, was er verder niet al te vreden over omdat het economie was met 1 extra vak over sport. Weet niet waar ie het doet.

9. nycity

nycity OPTIMUS

Leuk Bevonden:
    0
    Was idd m'n bedoeling hem zelf te posten, maar drukte per abuit op pm ipv quote..!! stom, beginnersfout..!

Er bestaan idd variaties op het gebied van sportopleidingen. De meest bekende opleiding is denk ik Sportmanagement. Die bestaat al een geruime tijd langer dan CSE. Het grote verschil met dit soort studies vergeleken met die van CSE is dat je bij die andere studies zelf ook actief bezig bent met sport. Zoals bijvoorbeeld de sportmanagement die de HES aanbiedt; bij deze studie heb je een aantal uren sport in de week. De studie CSE echter is 'het wereldje achter de schermen' van de sport. Het marketing gebeuren van grote sport evenementen of sport merken e.d. Je bent dus zelf niet actief bezig met sport.

Voor mensen die een opleiding zoeken waarbij ze 24/7 bezig zijn met sport moeten kiezen voor het CIOS of ALO.

Voor mezelf trekt het wereldje achter de profsport me ontzettend. Ik heb altijd een droom als klein jongentje gehad (wie niet!) om op het veld bij Ajax te staan. Nu het niet door de 'voordeur' kan, want ik kom een 1000-tal talenten tekort, probeer ik het door de achterdeur.

Laatst bewerkt: 11 jan 2004
  10. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Ik deed vorig jaar nog Mediatechnologie in Amersfoort aan de HvU, maar dat was het toch niet, dus op dit moment doe ik helemaal niks. In september wil ik een nieuwe studie gaan starten en ik zit te denken aan journalistiek en dan in Zwolle.

11. bl0kkie

bl0kkie pwn4tsj p0rk !

Leuk Bevonden:
    6
    Ik ben dit jaar begonnen met Marketing & Communicatie MBO1, had HAvo 3 een beetje verknalt :+

Maar ik wil hierna nog een HBO opleiding doen, heb alleen geen flauw idee welke, maar er is keus zat :)

12. MasterPief

MasterPief the MASTERpief

Leuk Bevonden:
    0
    Ik zit toevallig in Tilburg op school, ik doe Sport, economie en communicatie. Het is opzich wel best te doen en ook wel leuk. Je hebt niet heel veel uren school. En als je van sporten houdt is het leuk om te doen omdat je veel opdrachten doet die met sport te maken hebben. Maar zelf sporten doe je er niet. Athans normaal gesproken niet, elk jaar heb je wel een projectweek. In de eerste ga je op survival en in de tweede ga je wintersporten. Ik ga toevallig morgenmiddag op weg naar Frankrijk om met school te gaan wintersporten:9

Het is gewoon hetzelfde als bij andere HBO-opleidingen en je moet geloof ik 60 credits halen voor je P. Maar zoals ik al zei is het een leuke opleiding om te volgen.

13. dDirk

dDirk Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    Ik doe nu 4 VMBO Kader , ik doe in mei examens.
    Ben vanplan om naar een Grafimedia school te gaan en dan Grafisch ontwerper te worden.

Eerst een jaar in Leewarden en dan 3 jaar in Drachten of Zwolle (word drachten :D )

14. Jajojo

Jajojo ÜberCosy!

Leuk Bevonden:
    4
    Ik ben bezig met mijn afstudeerstage voor Commerciële Economie Sport & Entertainment Management, dat zal wel ongeveer dezelfde opleiding zijn als die van nycity. Het is best een leuke opleiding, maar ik loop er iets te makkelijk doorheen (ik ben 20 en bijna klaar met de opleiding). Volgend jaar ga ik Nederlands Recht studeren in Maastricht danwel Groningen, daar ben ik nog niet helemaal uit.

Laatst bewerkt: 15 jan 2004
  15. Benneke

Benneke De AAP

Leuk Bevonden:
    11
    Ik zit nu nog op Havo 5. De examens, en dan verwacht ik op de HTS in Heerlen Bouwkunde te gaan studeren.

16. Yoost

Yoost brains not included

Leuk Bevonden:
    0
    Dat Commerciele Sport Economie lijkt me best interessant, maar ik denk dat ik na Havo 5 volgend schooljaar in Arnhem ga studeren aan de HEAO (Hoger Economisch Administratief Onderwijs). Fiscale Economie of zo, maar dat weet ik nog niet zeker allemaal. Journalistiek in Zwolle dacht ik ook nog aan, maar dat leek me niet echt leuk.

17. Q-Dancer

Q-Dancer Guest

ik zit in dezelfde situatie ls shriko op dit moment

18. Henrive

Henrive zuur

Leuk Bevonden:
    10
    iedereen is vvvvveeeeeeeeeeeeel ouder, ik zit nog maar in 2 Gymnasium

19. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Doe jij Mediatechnologie?! Eng.. Ik niet meer hoor btw, maar welk jaar zit je?

20. Virus666

Virus666 BIER!!!

Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben net begonnen met een HBO opleiding. Bedrijfskundige Informatica wel te verstaan. Op de Fonty's in Eindhoven. Ik ben ingestroomt omdat ik van het MBO afkwam. Op het MBO heb ik Administratie 'gestudeert' en deed daar 4,5 jaar over.

Op het HBO zou ik beginnen in het 2e semester, maar omdat ik een aantal vakken nog nooit heb gehad (zoals programeren), ga ik terug naar het 1e semester.

Er zullen dan wel vakken zijn die ik met 2 vingers in de neus nog wel haal, maar dat maakt me niks uit.

Deel Deze Pagina