Ik zou een ander optisch kabeltje proberen.. Het lijkt mij dat het kabeltje gewoon naar de knoppe is.. Ik weet niet of je nog een ander aparaat (dvdspeler) heb die je ook optisch aan kan sluiten op je versterker om dat ff uit te proberen. In ieder geval kan jou probleem uit (in mijn ogen) 4 dingen voort komen 1, je advanced scart is kapot (optische uitgang) 2, je optisch kabeltje is kapot 3, je optische ingang op je versterker is kapot 4, instellingen zijn toch niet goed. Het maakt namelijk niet uit of je spel het wel of niet ondersteund.. Stel dat een spel geen dolby ondersteund dan moet ie het nog stereo doorgeven over je versterker, je zou dan stereo over 5 boxen + sub krijgen. Maar voor zover ik weet hebben alle xbox spellen dolby ondersteuning.
Trek het kabeltje eens uit je versterker. Als je dan je Xbox aanzet en er schijnt een rood lichtje in de kabel is er in elk geval niks mis met de Advanced SCART-kabel of de optische kabel, dus dan moet je het probleem bij je versterker zoeken. Kijk ook eens in de handleiding van de versterker of je geen instellingen aan de versterker moet wijzigen of zoiets.