1. Dokter Gonzo

Dokter Gonzo Hunter S. Thompson

Leuk Bevonden:
    0
    ik moet een stoplicht nabootsen met behulp van een systeembord. ik weet niet of er mensen zijn die deze opdracht ook moeten doen of hebben gedaan?
    je moet een drukschakelaar, pulsgenerator, teller, geheugencel, 2 OF poorten, 2 invertors en een &-poort gebruiken.

kan iemand mij op weg helpen??

2. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Pfoe, dat is lang geleden. Na hoeveel tijd moet licht op rood/oranje/groen springen?

3. Dokter Gonzo

Leuk Bevonden:
    0
    de hele schakeling moet op rood staan zonder dat er iets gebeurt. de drukknop stelt een aankomende auto voor. dus als je op de knop drukt springt het licht van rood op groen. het blijft op groen voor 3 seconde, daarna gaat het groene licht uit en gaat de oranje licht aan voor 1 seconde. na 1 seconde gaat het oranje licht uit en de rode weer aan. totdat je de knop weer indrukt en dan begint het weer overnieuw

4. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    Ik heb morgen een SE over het systeem bord onder andere, dus ik zal je wel ff helpen, 1 sec :)

k, ik denk dat ik hem heb..

de pulsgenerator wordt aangesloten op de teller --> pulsen tellen
    de druknop wordt aangesloten op de teller --> aan/ uit
    op uitgang 1 en 2 sluit je een of-poort aan, en daarop sluit je een led aan (het groene licht)
    op uitgang 4 sluit je een led aan (het oranje licht)

nou ga je vanuit uitgang 4 en 1 ook nog naar een en-poort, die je vervolgens op de reset aansluit.

maar een vraagje, moet er ook een led branden die het rode licht voorstelt?

Laatst bewerkt: 1 dec 2003
  5. Biscuitje

Biscuitje Chili Peppers!

Leuk Bevonden:
    5
    Is het niet zo dat de aan/uit knop ingehouden moet worden?

En jij gebruikt niet alle onderdelen. Maar wat betreft dat rode licht. Gewoon oranje en groen op een OF-poort zetten, en deze weer op een inverter en deze weer op het rode ligt :)

Maareh, ik heb wel een oplossing kunnen vinden maar daar heb ik 2 EN-poorten voor nodig :{

edit: Ohja, de drukknop kun je niet op aan/uit aansluiten. Aan/uit is een knop op zichzelf, dus ik weet niet op het wel geldig is.

6. Orcrist

Leuk Bevonden:
    8
    Aan/uit is op het systeembord een ingang van de teller, je moet er dus wel iets op aansluiten, in dit geval een druk knop :)

En niet alle onderdelen hoeven te worden gebruik..

En idd kan je het rode licht verkrijgen door via groen en oranje op een en-poort aan te sluiten, dan een inverter er achter te zetten, en dan naar een led toe..

7. Dokter Gonzo

Leuk Bevonden:
    0
    ja, voor het rode licht is ook een LED

8. Orcrist

Leuk Bevonden:
    8
    k check me vorige post dan maar voor me oplossing :)

9. Biscuitje

Biscuitje Chili Peppers!

Leuk Bevonden:
    5
    Maar je vorige post klopt niet. Het moet een of poort zijn. Met een en-poort zal hij nooit branden aangezien groen en oranje nooit tegelijk aan staan!

10. Quack

Quack That's my stapler.

Leuk Bevonden:
    0
    Hmmm... vroegah maakten wij onsch huiswerck nog zelf. 8)

11. Biscuitje

Biscuitje Chili Peppers!

Leuk Bevonden:
    5
    Ohja, en overigens klopt die rechtstreekse verbinding van de drukknop naar de aan/uit niet. Het is toch de bedoeling dat de hele schakeling weer werkt bij een volgende wagen!
    Nu is het zo: auto 1->aan, auto 2->uit, auto 3-> aan, etcetc.

12. Dokter Gonzo

Leuk Bevonden:
    0
    ok, ik nu dit:

drukknop -> aan/uit van teller
    pulsgenerator -> tel pulsen
    1 en 2 samen naar OF poort, OF poort naar groen
    1 en 4 naar een EN poort, EN poort naar reset teller
    4 naar oranje.

13. Orcrist

Leuk Bevonden:
    8
    mijn vorige post klopt idd niet, maar een of poort moet het iig niet zijn, want zodra groen aan is, en oranje niet, gaat dus ook het rode licht aan in jou oplossing..

Ik herzie mijn oplossing voor het rode licht door de volgende oplossing:
    sluit het groene en oranje licht aan op de en-poort, en die weer op een led, maar zet voordat je ze op de en-poort aansluit bij ieder er een inverter door..

/edit ik moet even verder met een paar andere dingen, maar als ik nog tijd heb teken ik het wel even en post ik het hier, dan wordt het wat duidelijker :)

14. Biscuitje

Biscuitje Chili Peppers!

Leuk Bevonden:
    5
    Ik zei die post daaaaarvóór dat daarna nog een inverter kwam. Die opmerking dat het een of-poort moest zijn was alleen een verbetering.
    Zoals ik al eerder zei moet de groene en de oranje naar een of-poort, en deze naar de inverter, en deze naar het rode licht.

En reageer eens op mijn vorige vraag:
    ---------------------
    Deze klopt al helemaal niet 8), ga nog maar ff leren kerel. Groen en oranje zullen nooit allebei aanstaan. Het is dus altijd 1 0, of 0 1. En een EN-poort zal alleen maar stroom doorgeven wanneer hij twee signalen krijgt (1 1). Op deze manier krijgt de invertor nooit stroom, waardoor het rode lampje altijd stroom krijgt!

15. Dokter Gonzo

Leuk Bevonden:
    0
    met die LED bedoel je de rode LED

16. Dokter Gonzo

Leuk Bevonden:
    0
    dat valt makkelijk op te lossen door de drukknop naar de SET van de geheugencel te schakelen.

dus een keer drukken en de geheugencel blijft een signaal geven. totdat ie wordt ge-reset

17. Biscuitje

Biscuitje Chili Peppers!

Leuk Bevonden:
    5
    Maar mijn grote vraag is dus, als je 1x op de aan/uit knop duwt. Blijft hij dan uit? Of is hij alleen uit zolang je erop drukt?

edit: Volgensmij blijft hij alleen maar aan zolang je erop drukt hoor.

18. Dokter Gonzo

Leuk Bevonden:
    0
    de aan/uit ingang van de teller zorgt ervoor dat als de ingang een signaal krijgt de teller blijft tellen totdat het signaal wegvalt, dan stopt de teller en blijft het cijfer op de display staan waarop hij is gestopt.

hij heeft dus een continue signaal nodig om te blijven tellen.

19. Biscuitje

Biscuitje Chili Peppers!

Leuk Bevonden:
    5
    Lol, ik heb dat ding (aan/uit) nooit gebruikt. Dus ik snap hem ook niet.

Dus jij zegt dat wanneer je zonder er verder iets op aan te sluit die knop indrukt, dat dat ding gaat tellen?

20. Dokter Gonzo

Leuk Bevonden:
    0
    ik heb een knop, een geheugencel en een teller met een AAN / UIT ingang.

de knop sluit ik aan op de geheugencel zodat ik maar even de knop hoef in te drukken om een een continue signaal vanuit de geheugencel te krijgen. dit continue signaal gaat naar de AAN/UIT ingang van de teller. de teller blijft dus tellen met een continue signaal. als de geheugencel wordt ge-reset, gaat er geen continue signaal meer naar de AAN/UIT ingang van de telller. deze houd dan ook op met tellen

Deel Deze Pagina