1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[XOne] Tales of Vesperia [Deel 2]

Discussie in 'Games' gestart door Goiz, 4 nov 2009.

1. MAD 1976

MAD 1976 Useless info here...

Leuk Bevonden:
    1.285
    Of dichterbij gaan staan? Bereik kan ook de oplossing zijn!

2. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Ik ga eens met targetten proberen. De handleiding zegt hier ook helemaal niks over. Bereik kan het niet zijn want ook als ik dichtbij sta met full health heal ik nog mezelf.

Reden dat ik het wil weten is dat als ik met vrienden speel graag healer wil zijn. Moet het alleen nog lukken :)

3. Zifnap

Zifnap Koehl en gecollecteerd

Leuk Bevonden:
    3.439
    Het heeft niet met bereik te maken. Dat targetten is gewoon onhandig gemaakt. Ik heb het zelfs nooit gebruikt om allies.

4. FinalBob

FinalBob Active Member

Leuk Bevonden:
    914
    Zo even een flinke bump :)

Ik ben nu net 5 a 6 uurtjes bezig met de game, en tot nu toe: erg tof!
    Ik vind dat hij het qua sfeer nog niet haalt bij ES, maar de mate van vrijheid in de game maakt dat weer helemaal goed. De soundtrack vind ik ook tof, maar Chopin = held, dus daar kan je natuurlijk nooit overheen :D

De gevechten zijn trouwens wel redelijk makkelijk allemaal moet ik zeggen, heb nu bij 1 bossfight wat Holy Waters moeten gebruiken om Ko'd chars te reviven maar voor de rest is het peanuts. Wordt dat later in de game nog lastiger?

En het valt me op dat het max aantal items dat je bij je kan dragen 20 is van elke soort. Vrij weinig lijkt me dat, gaat dat nog omhoog?

5. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    je vindt hem minder dan ES dus? Zonde, maar dessalnietemin wordt dit de JRPG die ik na ES ga halen. Kwam er nl gisteren achter dat deze ook offline co-op heeft. Snap niet waarom niet alle JRPG's dit hebben. Het stelt niks voor om toe te voegen en maakt het echt superleuk om te spelen.

6. Goiz

Goiz XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    38
    Morgen weer beginnen met deze game :cool: Wordt de 4e playtrough. Onvoorstelbaar dat ik deze uiteindelijk beter vind dan FFXIII :eek:

7. BigSyke

BigSyke Active Member

Leuk Bevonden:
    1.199
    hij zei qua sfeer. Er zijn meer factoren: combat, verhaal, vijanden, sidequests etc....

8. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Tja dit is een jRPG en FXIII niet.

9. Goiz

Leuk Bevonden:
    38
    Nou ja goed, ze zijn te vergelijken. :+
    Gisteravond dus alweer begonnen en vermaak me weer prima. ^__^

10. GForce

GForce Danica Patrick

Leuk Bevonden:
    14
    Moet ook nog steeds verder gaan met deze game. Ben nog niet heel ver, maar speel vooral co-op met vrienden deze game. Toch net iets meer variatie als dat Eternal Sonata had.

11. Daz

Daz

Leuk Bevonden:
    2.258
    Oh tof! Ik wist niet dat de game co-op ondersteunde. Ben al een tijd op zoek naar een tweedehands exemplaar, had ik er eindelijk één gevonden op marktplaats en betaald. Toen kwam ik erachter toen ik hem binnen kreeg dat het een kopie was voor een gemodde Xbox. Gelukkig kreeg ik me geld terug toen ik het terug stuurde, haha. :)

12. Zifnap

Leuk Bevonden:
    3.439
    QDaz: Heb je geluk mee gehad joh. Voor hetzelfde geld was je ook nog je spel kwijt geweest. :D

Wat definieert een JRPG dan?

13. Sloober

Sloober Active Member

Leuk Bevonden:
    16
    JRPG's zijn over het algemeen lineairder maar met gevolg dat het vaak een heel boeiend verhaal heeft.
    Westerse RPG's bieden veel meer ruimte en afwisseling, maar ten koste van het verhaal..

imho dus.

14. BigSyke

BigSyke Active Member

Leuk Bevonden:
    1.199
    En Final fantasy XIII is niet lineair? Je spreekt volgens mij jezelf tegen.

Dit zijn de grote kenmerken en verschillen tussen Westerse en Japanse RPG's

-Westerse RPG's hebben de mogelijkheid de hoofdpersoon samen te stellen. Zowel zijn uiterlijk als de klasse/vaardigheden te kiezen. Een JRPG werkt met een party waar de uiterlijkheden van de hoofdpersonen en hun skills/vaardigheden vrij vast ligt (soms kun je op het eind van het spel wel alle skills leren maar zijn characters vanuit de basis een mage of warrior)

-Westerse RPG's bieden vrijheid in welke volgorde je missies doet. JRPG's volgen een verhaallijn. Door bepaalde gebieden te betreden trigger je cutscenes of bossfights die het verhaal verder late gaan.

-Westerse RPG's spelen zich doorgaans af in een middeleeuwse LOTR achtige setting of in de toekomst in of een wateland MadMax setting of een SCI FI technologie wereld. JRPG's hebben allerlei settings. Een middeleeuwse setting kan best hoogwaardige technologie hebben. Ook kunnen zwaarden, toverstaffen en geweren goed samen. Ze spelen regelmatig in een alternatieve wereld af in iets wat op onze huidige tijd lijkt.

-JRPG's hebben een vooraf bepaald script. Soms kun je in gesprek een keuze maken maar dialoog ligt helemaal vast
    Westerse RPG's hebben dialoog afhankelijk van je charcacter en zijn overtuigings of speech skills en kun je veel meer keuzes maken.

-Westerse RPG's hebben heel vaak dat je items die je aandoet ziet. Bij JRPG's zien de characters er doorgaands hetzelfde uit op 1 accesoire en/of wapen na. Hun kleding blijft hetzelfde.

15. Zifnap

Leuk Bevonden:
    3.439
    En dat allemaal met één vraag waar ik allang het antwoord van denk te weten. ;)

Ik vraag me trouwens af waarom dit punt JRPGs definieert.

Is dit gewoon vanwege een technische beperking? Veel cutscenes,dus het kost veel werk/geheugen om de customizable outfit van PCs tentoon te stellen?

Of heeft het een diepere betekenis? In JRPGs gaat het vaak om de innerlijke reis die de hoofdpersoon in een het spel aflegt. Lees: de ontwikkeling van het karakter van jongen tot volwassen man en de uitdagingen die hij moet overwinnen (innerlijk, maar ook fysiek) om deze reis succesvol te volbrengen. Is daarom uiterlijk vertoon onderbelicht in dit genre?

Laatst bewerkt: 8 apr 2010
  16. Sloober

Sloober Active Member

Leuk Bevonden:
    16
    Ik kan niet zeggen of FF13 lineair is, want die heb ik nog niet gespeeld.. Maar waar spreek ik mezelf tegen dan? Je hebt lineairiteit nodig om te zorgen dat iets precies overkomt zoals jij wilt, dus voor een goed verhaal heb je enige vorm van lineairiteit nodig..

Vind dit wel een interessante uitspraak van een van de makers van FF13 over de westerse kritiek dat de game te lineair zou zijn:

"We try not to listen to the critics too much. Most of the criticisms have come because the first half of the game is very linear,” producer Yoshinori Kitase told Xbox World 360 (via CVG). "But we've got a story to tell, and it's important the player can engage with the characters and the world they inhabit before letting them loose..."

Game director Motomu Toriyama also said: "We think many reviewers are looking at Final Fantasy XIII from a western point of view. When you look at most western RPGs, they just dump you in a big open world, and let you do whatever you like... [It] becomes very difficult to tell a compelling story when you're given that much freedom."

17. Zifnap

Leuk Bevonden:
    3.439
    Ik denk dat Motomu Toriyama de spijker op z'n kop slaat met die uitspraak.

18. BigSyke

BigSyke Active Member

Leuk Bevonden:
    1.199
    Sloober ik dacht dat je bedoelde: JRPG's zijn lineairder dan FF13, daarom is FF13 geen JRPG.

En dat van die kleding heeft een belangrijke reden. Iedereen kent wel van MMORPG's zoals WOW dat je poppetje ers tom bijlooptmet bijeengeraapte gear.

Daarnaast zijn in een JRPG de characters heel belangrijk en hun design. Als elke character met magie dezelfde jurken en hoeden draagt worden ze weer generiek. Door een poppetje 1 outfit te geven onderscheidt hij zich van de rest en draagt hij een bepaald karakter uit.

19. Goiz

Leuk Bevonden:
    38
    Damn, ik race er echt doorheen volgens mij. Ik ben alweer bij Zaude. Ben net terug geweest naar Myorzo voor de Abyssion en wilde gelijk de andere 6 fell arms halen, maar volgens mij ben ik te vroeg, want bij de aer krene (voor lvl 4 ring) gebeurde nog niks.

Toch eerst maar even Zaude halen dan ^^

20. BigSyke

BigSyke Active Member

Leuk Bevonden:
    1.199
    om op de uitspraak terug te komen:

We try not to listen to the critics too much. Most of the criticisms have come because the first half of the game is very linear,” producer Yoshinori Kitase told Xbox World 360 (via CVG). "But we've got a story to tell, and it's important the player can engage with the characters and the world they inhabit before letting them loose..."

Dit klopt wel maar dan hoeft een spel nog niet lineair te zijn. Er is een verschil tussen een lineair verhaal en een lineaire wereld.

De dungeons kunnen bijvoorbeeld minder lineair zijn met meer vertakkingen en dat je beetje heen en weer door de tunnels loopt met puzzels/schakelaren of events die gebeuren.

Daarnaast hebben veel JRPG een aantal sidequests gedurende het spel. Je kan bijvoorbeeld op de world map naar een dorpje dat in een bos zit als je van de hoofdweg afwijkt. De monsters zijn daar zelfde level als waar je heen moet voor verhaal. Meestal geven deze sidequests wat achtergrond info over characters.

Daarnaast is het spel zo lineair omdat je chapters doorloopt en geen worldmap steden hebt. Op die manier kun je plaatsen waar je eerder geweest bent niet bezoeken volgens mij.

Deel Deze Pagina