Ik heb heel veel JRPG's gespeeld. Al sinds de NES (Phantasy Star, Final Final Fantasy?). Ik vind Star Ocean zeker niet slecht, alleen het verschil met Tales of Vesperia vind ik toch wel de boeiende cast & het verhaal. Wat ik in Star Ocean echt mis, voor zover ik heb hem gespeeld.
Het belangrijkste in een RPG vind ik nog steeds het verhaal. En daar hoort de cast in, de sfeer, noem het maar op. Het boeit me niet zoveel of het turn based is of niet. Soms wil ik ook niet anders.
Ik heb vele titels gespeeld van de Tales of saga (Phantasia, Eternia, Symphonia, of the World). En Vesperia is veruit 1 van de beste, samen met Symphonia, zonder twijfel.
Ik vind Tales of Vesperia ook heel traditioneel qua JRPG in een modern jasje. Het verhaal is opzich voorspelbaar in grote lijnen. Je begint klein in een stad, maar verder in de game groei je uit als de held die het slechte moet verslaan. Maar dat is in een heleboel JRPG's zo, alleen net allemaal anders neergezet.
Ik ben een groot fan van JRPG's & dit is de eerste op de 360 die mij daadwerkelijk boeit. En ik heb alle JRPG's. Enchanted Arms vond ik het verhaal erg voorspelbaar. Lost Odyssey vond ik het verhaal prachtig, maar de game verveelde gewoon op den duur. Het verhaal mag dan wel goed zijn, maar hij hield me niet vast. Hetzelfde geld voor Eternal Sonata (Al heb ik die niet echt een kans gegeven). De overige JRPG's (Blue Dragon, Infinite Undiscovery, The Last Remnant, Star Ocean) moet ik eigenlijk nog goed spelen.
Wat mij hier trouwens wel opvalt, is dat hier hele andere verwachtingen zijn dan een JRPG eigenlijk te bieden heeft. Veel sidequests? Customizen? Uiterlijk aanpassen? Level systeem?.
Het komt in alle JRPG's altijd maar voor een klein gedeelte naar voren. Als je het echt belangrijk vindt, zou ik een MMORPG pakken als World of Warcraft of Guild Wars. (Stiekem vind ik GW beter dan WoW
)
Klik om te vergroten...