1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Tegen ombouwen!

Discussie in 'Xboxworld.nl : Frontpage en forum discussie' gestart door berry moeskops, 11 feb 2004.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pejannl

Pejannl Lan Guru

Leuk Bevonden:
    14
    Ik zeg niet dat jij stinkt of dat jij poep bent of zoiets; dat zou persoonsgericht discussieren zijn, en daartoe verlaag ik me niet.

Maar ik zeg wel dat je argumenten bullshit ("koeienpoep", voor het geval dit woord niet in je gejatte vertaalprogramma staat) zijn.

Euh.. laten we eens een parallel trekken, misschien zie je dan hoe absurd je onzinnige redenatie is:

"Vroeger jatte ik Rolls Royces. Daardoor heb ik geleerd hoe fijn het is om in een RR te rijden. Nu heb ik het licht gezien. Ik kan weliswaar geen RR betalen, maar wil niet meer stelen en rijd daarom in een Deusjevootje."

Pfff... Moet ik hier nog iets aan toevoegen? Je moet gewoon niet stelen. En je moet eveneens niet trachten om jatwerk goed te praten, want dat bestaat niet. (Althans niet in een rijk land als het onze).

PS, Marius... Ja, ik hou van prachtige harde rockmuziek zoals die bij ons in de jaren 70, begin 80, gemaakt werd en zoals die momenteel bij onze verre Oosterburen gemaakt wordt. Dus alsjeblieft niet "Russische muziek" verwarren met Iwan Rebroff of "Kalinka" of zoiets... ;)

2. Aart

Aart XBW Senior

Leuk Bevonden:
    3
    je hebt echt een enorme tunnelvisie. Natuurlijk moet je niet stelen, maar jij vergelijkt nu appels met peren.

Je mag ook niet vervuilen, maar zoals jij het vergelijkt is het gooien van een papiertje op straat hetzelfde als het dumpen van uranium in de Noorzee.

3. Pejannl

Pejannl Lan Guru

Leuk Bevonden:
    14
    Nou, als 17 miljoen mensen dat doen gaat het daar wel op lijken, ja.

Loop op Koninginnedag eens over het Damrak om ca 16.00 uur net voordat de schoonmaakploeg komt, dan heb je een idee wat het effect zou zijn als we massaal papiertjes op straat gaan gooien.

En om het parallel naar deze discussie te trekken: Die ene CD die iemand steelt of gestolen heeft staat natuurlijk niet op zich. Doordat vele mensen het doen onder het mom van "Ach, het maakt toch niets uit" loopt de muziekindustrie vele miljarden mis.

Dat is net even ietsje meer dan een papiertje op straat. Althans, ik heb nog nooit een papiertje van een miljard gezien... ;)

Kortom: Stelen is stelen en stelen mag niet.

Je kan het niet goedpraten en je kan het niet afdoen met "Jij hebt een tunnelvisie" of "Iedereen doet het" of "Ik heb geen geld om het te kopen" of een willekeurig ander niet terzake doend non-argument.

Als alle dieven zich daarvan bewust zouden zijn zou het in deze wereld een stuk aangenamer vertoeven zijn.

4. Ricardovic

Ricardovic Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Naja tis maar net hoe je het bekijkt. Ik denk dat mp3 een geschenk voor de muziek industrie is en ook meteen een doorn in het oog. Veel muziek die ik download en die ik dan ook goed vind koop ik dan ook gewoon in de winkel. Ik denk dat ik hierdoor een hoop bands ben tegen gekomen die ik anders nooit gekend zou hebben.

Met spellen ligt het wel iets anders, want je hebt vaak gewoon een demo waarmee je kunt checken of een spel goed is. Maar dan nog kopieer ik spellen. Waarom? Omdat sommige spellen ook al zijn ze leuk gewoon mijn zuurverdiende geld niet waard zijn. Ik vind 60 euro vrij veel en dan verwacht ik er ook wat voor terug. Sommige spellen zijn wel leuk en geen 60 euro o.i.d waard. Dus die industrie maakt op zo'n manier geen verlies aan mij, want ik het spel anders toch niet gekocht.

5. Scooter

Scooter mijn brommer

Leuk Bevonden:
    0
    je moet niet zo lullen tegen ombouwen!!(gezeik)

het is tenslotte een vriend van je.
    laat hem er maar schik van hebben.
    als je ze toch maar heel terug krijgt?
    ik heb mijn spellen ook aan Flamingo uitgeleend(neef)
    ik krijg ze toch ook gewoon terug
    ik doe toch ook niet moelijk.
    anders bouw jij hem toch ook om. (thread starter)

greetz Scooter

6. JAW-001

JAW-001 nOOb?!

Leuk Bevonden:
    0
    /Mod edit, hier a.u.b. niet het ombouwen gaan promoten - Darkwing

En is een aangepaste PC als spelcomputer op de markt brengen ook niet gewoon vragen om problemen?

7. Rinus

Rinus XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    maar het blijft "inbreuk op intelectueel eigendomsrecht" , oftewel je mag je Xbox alleen gebruiken in de staat waarin hij is afgeleverd door MS.

8. Aart

Aart XBW Senior

Leuk Bevonden:
    3
    niet dat ik hem heb omgebouwd, maar dat is dus de grootste onzin die MS kan beweren. Als ik een Xbox koop is het goed mijn eigendom en mag ik zelf weten of ik hem open maak of iets dergelijks.

9. Rinus

Leuk Bevonden:
    4
    Dat zegt MS niet, dat is de wet.

En natuurlijk mag jij hem openmaken, onderwater houden of in de fik zetten.
    maar als je hem ombouwd of aanpast buiten specificatie van MS om, en zonder toestemming van MS, val je onder de inbreuk.

Ik zal proberen het een en ander hier uiteen te zetten.
    Zoals iedereen weet is Xbox een gedeponeerd handelsmerk, om een handels merk te deponeren moet je een productomschrijving maken.

Normaliter bij de andere en oudere consoles had je dus een trade mark op het "N64 systeem" van Nintendo, een allesomvattend geheel.

Wat MS bij de Xbox heeft gedaan is het volgende, elk onderdeel zoals de harde schijf, CPU, GPU enz. enz. enz valt onder een aparte trademark en is dus gelicenseerd.
    Op het moment dat je gaat ombouwen, een andere CPU dus, maak je inbreuk op het copyright van desbetreffend onderdeel waardoor je dus automatisch inbreuk maakt op het intellectueel eigendomsrecht van Xbox/MS.

Zie het als een boek dat je hebt gekocht, op het moment dat je ongeoorloofd kopieen gaat verstrekken ben je strafbaar op de wet van de auteursrechten.

10. JAW-001

JAW-001 nOOb?!

Leuk Bevonden:
    0
    Haal je nu niet 2 dingen door elkaar? Kopieen maken en ombouwen?

11. Rinus

Leuk Bevonden:
    4
    Nee, het gaat erom dat beide producten auteursrechtelijk beschermd zijn.

12. the Outblast

the Outblast hoi

Leuk Bevonden:
    0
    dus als jij een boek koopt, dan pak je een pen, en krast woorden door, en vervangt die met andere woorden, ben je in overtreding???

13. JAW-001

JAW-001 nOOb?!

Leuk Bevonden:
    0
    Nou ja, ombouwen om de hoek, spellen op internet..........

Het is een beetje als met die kat en het spek.........

@Darkwing: Of ben ik nu aan het promoten?;)

14. Rinus

Leuk Bevonden:
    4
    lezen aub !

Je mag zonder toestemming van de uitgever geen kopieen maken, ik zeg toch niks over woorden doorstrepen en vervangen!

Zonder toestemming van MS mag je gewoon helemaal niks veranderen aan je Xbox.

De vergelijking van het boek en de Xbox is om de overeenkomst tussen auteursrechtelijk beschermde goederen aan te tonen.

15. the Outblast

the Outblast hoi

Leuk Bevonden:
    0
    die vergelijking gaat dus nergens over, behalve dat het dan misschien onder dezelfde wet valt.....

16. Aart

Aart XBW Senior

Leuk Bevonden:
    3
    Nou, ik studeer nu al een tijd rechten en kan je vertellen dat dit grote onzin is. Zodra jij een goed koopt mag jij doen met het product wat je wil, zelfs kopieren. Echter, kopieren valt onder een andere wetgeving en heeft niets met het product zelf te maken.

Als ik een boek koop, mag ik krassen en knippen wat ik wil, het boek is immers van mij en er bestaat geen wet die bepaalt wat jij met een product moet doen. Als ik een Xbox koop en ik kan niet tegen groen licht, mag ik het ding open maken en de leds vervangen door blauw licht. Als ik de CPU kut vind, dan vervang ik die.. etc etc.

Het ombouwen van een Xbox is dus alles behalve illegaal, ook zal zou Microsoft dat maar al te graag willen. Het spelen van gekopieerde games is zelfs niet illegaal, het kopen of downloaden ervan wel.

17. Rinus

Leuk Bevonden:
    4
    Even in Jip en Janneke taal dan:

Zolang je geen toestemming hebt om een boek te kopieren mag het niet.

Zolang je geen toestemming hebt van MS om je Xbox aan te passen mag het niet.

Heel simpel, het zijn namelijk de regels van het spel, MS zegt:

" wij hebben jarenlang geld moeten investeren om de Xbox te ontwikkelen, op de markt te zetten en ontwikkelaars te vinden, we hebben allerlei nieuwe dingen moeten ontwikkelen"

Op elk onderdeel van de Xbox staat een patent nr, omdat alle onderdelen speciaal voor de Xbox zijn ontwikkeld of geproduceerd kan MS daarover "intellectueel eigendomsrecht" eisen, het is immers HUN ontwerp.

Probeer je het volgende voor te stellen:

Je bent uitvinder en je bent al een tijd bezig met het bedenken van een product/ontwerp.
    Na veel slapeloze nachten heb je eindelijk je droom verwezelijkt en je vraagt octrooi aan op je ontwerp.

Twee jaar later zie je opeens dat iemand zonder jouw toestemming het ontwerp heeft overgenomen en op een paar punten heeft aangepast.
    Technisch gezien heeft het product 90% gelijkenis met jouw ontwerp, maar je bent nooit betaald door de fabrikant die gebruik maakt van jouw ontwerp.

Jij bent de "geestelijk vader" van het product, jij hebt het bedacht en nou gaat iemand zonder jouw toestemming jouw
    "kindje" gebruiken om er zelf beter van te worden.

Jij hebt het bedacht, dus is het jouw "intellectueel bezit", iets dat niemand zonder jouw toestemming mag aanpassen.

Ongeveer hetzelfde geld voor een boek:

stel je bent uitgever en je schrijver J.K Rowling is al jaren bezig met het schrijven van een boek over een tovenaarsleerling, wereldwijd word er 1 boek verkocht en van dat boek worden 30 miljoen kopieen gemaakt, helaas je wordt voor 1 boek betaald en loopt dus miljoenen mis.
    Dit geldt dus voor het boek, auteursrecht heet dit, nou de figuren en namen.

Harry potter is een gedeponeerd handelsmerk, ik mag nou niet een boek gaan schrijven dat "Harry pitter gaat op zeilkamp" heet met zijn vrienden Hermelijn en Ton en zeilinstructeur Hagriet.

Dit zijn namen die terug te voeren zijn naar Harry potter, hermelien, ron en hagrid die op hun beurt weer zijn ontsprongen aan het brein van J.K. Rowling, en dus tot haar intellectueel eigendom behoren.

18. the Outblast

the Outblast hoi

Leuk Bevonden:
    0
    Mijn xbox is niet gejat.....ik heb er dus wel voor betaald, bovendien ben ik geen fabrikant maar een consument.

Ik doe het om er zelf nuttig gebruik van te kunnen maken

Het massaal kopieren en verkopen vind ik iets anders dan een aanpassing voor eigen gebruik.

btw. casemodden is dus ook illegaal.....

19. Rinus

Leuk Bevonden:
    4
    Volgens mij heeft MS ook al gezegd dat je niet raar moet staan te kijken dat als je je case mod, je garantie ook verloopt.

P.S. Pak een cola en ga even zitten om te lezen, laat het eerst inzinken, probeer het dan te begrijpen en post daarna pas een tegenbericht,

20. the Outblast

the Outblast hoi

Leuk Bevonden:
    0
    ik heb een cola en ik snap wat er staat, je zult het vast niet zomaar verzonnen hebben, maar ik vind het wel nergens op slaan.... (en ik vind nog steeds dat je vergelijking krom is :9)

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina