[XOne] Test je Download/Upload snelheid met jouw Xbox!

Discussie in 'Games' gestart door Fardo, 12 jan 2003.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    224
    Je kan trouwens alleen je MTU op Alcatel Speedtough Home aanpassen als je deze tweakt (via telnet) anders moet jouw ISP dit aanpassen. MTU is wel degelijk van belang voor Xbox Live... het is de Bottleneck voor de meeste Live problemen ... volgens www.xbox.com/live
     
  2. JanKost

    JanKost Console Freak!

    Berichten:
    632
    Leuk Bevonden:
    1
    maar als ik geen download heb, dan komt ik toch nergens? of wel dan?
     
  3. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    224
    jeb je hebt dan problemen met je MTU deze staat te laag in de Alcatel Speedtough Home
     
  4. JanKost

    JanKost Console Freak!

    Berichten:
    632
    Leuk Bevonden:
    1
    maar hoe kan het dan, dat bijvoorbeeld lazz het wel lukt....het ligtdan niet aan de isp. en hij heeft alles gewoon aangesloten, en het werkte! dan ligt het niet aan de isp.
     
  5. Pejannl

    Pejannl Lan Guru

    Berichten:
    2.535
    Leuk Bevonden:
    14
    Jan, laat me eens wat uitleggen...

    Het IP protocol werkt met pakketjes, ofwel 'packets'. De bitstroom die jouw Xbox (of PC) het internet op wil sturen wordt steeds in zo'n pakketje verpakt. Vervolgens moet dat pakketje door wat hardware componenten verwerkt worden. Deze componenten (voornamelijk routers) werken niet met pakketjes maar met zgn "units". Als een pakketje groter is dan de maximale unit grootte dan wordt het pakketje in twee-en (of meer) geknipt en als 2 units opgestuurd. Bij de ontvangende kant komen die 2 units dan weer bij elkaar en worden ze aan elkaar geplakt tot een compleet pakketje.

    Als je nou last hebt van een slechte verbinding en zo ongeveer de helft van je units kwijtraakt heb je dus een grote kans dat het pakktje onbruikbaar wordt omdat telkens slechts de helft van het pakketje aankomt bij de bestemming. Bovendien levert het knip- en plakwerk wat extra overhead op omdat elke unit wat extra bytes nodig heeft (met adresseringsinformatie).

    Nu kun je 3 dingen doen...

    1: Je legt jezelf neer bij het feit dat je een klote provider hebt die zijn zaken niet voor elkaar heeft, en gaat voor die paar extra bytes throughput lowlevel in je spullen klooien. Dan pas je dus de MTU aan.

    2: Je belt je provider op en legt uit dat je een slechte verbindng hebt met een veel te trage snelheid (kun je testen bij www.speedtest.nl). Of ie dat effe kan fikzen of anders een paar maanden abonnement kan terugstorten.

    3: Je kiest een andere provider. Bij www.speedtest.nl kun je vrij eenvoudig wat vergelijkingen maken tussen de diverse providers en hun prijzen. Zeg je abonnement van de firma ballentent op en neem een abbo bij een serieuze provider.

    Op een typische lijnsnelheid van 128Kbit scheelt die MTU size dus gewoon helemaal niks. Stel dat je Xbox alleen maar pakketjes van 1500 bytes verstuurt. Dan moet je abbo dus pakweg 1520 bits verwerken ipv 1500. Dat scheelt dus 1,3 hele procenten in je snelheid. Oftewel drie keer niks, dus.

    Als je een grote "packet loss" hebt ( in jouw geval komt slechts 5 van de 13 pakketjes aan bij de bestemming) dan heb je een heel ander probleem. Niet in je MTU, maar in ofwel je bekabeling, ofwel in je hardware, ofwel bij je provider.

    Dus zorg eerst dat je zeker weet dat je netwerkkabel goed is. Als je dat zeker weet dan ga je klagen bij je provider.
     
  6. Pejannl

    Pejannl Lan Guru

    Berichten:
    2.535
    Leuk Bevonden:
    14
    Als voorbeeld..

    Ik heb eens enorme last gehad van overspraak op mijn ISDN bekabeling. Ik had er alleen last van als het geregend had (no shit).

    KPN Klantenservice: Uw telefoontoestel is niet goed.

    Een paar uur na een regenbui werden al mijn telefoongesprekken na een minuut of 3 automatisch verbroken. Tijdens de gesprekken had ik enorme last van ruis op de lijn.

    KPN Klantenservice: Uw telefoontoestel is niet goed.

    Ik had een Vox 930 (van KPN). Die heb ik voor (te) veel geld bij KPN laten nakijken. Daar was niks mis mee.

    KPN Klantenservice: Uw ISDN kabel is te lang.

    Enfin, ik zal je het verhaal verder besparen. Ik heb wat connecties bij KPN en heb uiteindelijk voor elkaar gekregen dat de spanning op de lijn werd gemeten. Soms was die spanning inderdaad 94V, maar meestal een stuk minder.

    Na vier maanden gezeur werd de straat opengegraven en is ongeveer 1,5 km kabelbundel (zo'n dikke, geschikt voor 100 lijnen) vervangen. Ze hebben me 3 maanden abonnement, 75 gulden klant-ontevredenheidstoeslag en de kosten van het controleren van de Vox 930 terugbetaald.

    Moraal van het verhaal: Ook bij digitale verbindingen kan het zomaar zijn dat je ergens onderweg een mottig stukje draad hebt zitten waardoor je verbinding in de soep loopt. Storing op je verbinding wordt niet altijd door het netwerkprotocol of diens instellingen veroorzaakt.
     
  7. JanKost

    JanKost Console Freak!

    Berichten:
    632
    Leuk Bevonden:
    1
    ik zal even de netwerkkabel controleren. (zit nu op mijn werk)
    maar ik weet niet of het daar aan ligt.
    allereerst fardo en pejannl heel erg bedankt voor de hulp.

    maarja, kan het ook zijn dat als mijn netwerkkabel niet goed funcitioneert (of met een d, ik weet het niet), dat de pakketjes soms wel aankomen, en soms niet?
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2003
  8. Pejannl

    Pejannl Lan Guru

    Berichten:
    2.535
    Leuk Bevonden:
    14
    Ja, dat kan heel goed. Kijk maar naar mijn ISDN verhaal hierboven. ISDN werkt ook met pakketjes, net als TCP/IP. Als je bijv. een slecht geknepen connector op je kabel hebt dan doet ie het soms net wel en soms net niet. Hetzelfde met overspraak. Als de storing net tegen de grens van het toelaatbare ligt (of eigenlijk net er overheen gaat) krijg je jouw soort resultaten.

    Het probleem is dat, als het bijv aan je telefoonlijn ligt (bij ADSL) dan maakt het niets uit als je naar een andere provider gaat want de bitten, pakketten en unitten gaan dan nog steeds over de zelfde versleten draad.

    Heb je wel eens / vaak last van ruis op je telefoon? Als je een kabelabonnement hebt: Heb je vaak last van ruis op je TV of radio?
     
  9. JanKost

    JanKost Console Freak!

    Berichten:
    632
    Leuk Bevonden:
    1
    nee, helemaal geen last van ruis.
    ik heb adsl van planet.
    dus dat lijkt me allemaal goed. mijn internetverbinding gaat ook perfect eigenlijk, het enige probleem is, is dat het niet goed gaat met m'n xbox.

    ik heb een kabel kant en klaar gekocht bij de computerwinkel, dus niet zelf geknepen.
    Ik heb de telefoonkabel van beneden naar boven wel zelf geknepen, maar het lijkt me dat het daar niet aan ligt, aangezien ik wel een constante verbinding met internet heb.
     
  10. LaZZ

    LaZZ Lord of the Rings

    Berichten:
    1.450
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat je van provider moet wisselen is echt onzin aangezien ik wel alles krijg met dezelfde modem en dezelfde Provider. Jan, check je mail, heb je ff de gegevens opgestuurd.
     
  11. JanKost

    JanKost Console Freak!

    Berichten:
    632
    Leuk Bevonden:
    1
    damn, precies dezelfe gegevens als dat ik hem.....hopelijk ligt het aan de kabel!!

    heb jij nu eigenlijk ALTIJD download?
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2003
  12. Marius

    Marius XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.125
    Leuk Bevonden:
    11
    Fardo, ik heb een Alcatel Speedtouch 510 en af en toe ook geen DL. En soms een lag van 8/11 of 8/10.. Hoe kan ik die MTU dan verhogen, weet je daar het commando voor? Ik weet hoe ik via telnet in die firewall kom, maar weet de commando's niet..

    wel rules toevoegen/verwijderen enzo.. Maar MTU kan ik niet vinden. Pls help?
     
  13. Pejannl

    Pejannl Lan Guru

    Berichten:
    2.535
    Leuk Bevonden:
    14
    Kijk hier maar eens:
    http://www.weethet.nl/downloads/alcatelshell.zip

    Suc6 ermee (en sterkte!).
     
  14. Marius

    Marius XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.125
    Leuk Bevonden:
    11
    Thanks!!

    nu word het al iets toegankelijker.. het is een lastige guide, maar komt wel goed. 8)
     
  15. LaZZ

    LaZZ Lord of the Rings

    Berichten:
    1.450
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb nu ineens ook geen DL meer... erg vaag
     
  16. Pejannl

    Pejannl Lan Guru

    Berichten:
    2.535
    Leuk Bevonden:
    14
    Planet, he?

    Op kantoor krijg ik maar van 2 soorten collegae klachten over hun VPN verbinding: Die met Planet en die met HetNiet.

    Het is maar dat je het weet.
     
  17. JanKost

    JanKost Console Freak!

    Berichten:
    632
    Leuk Bevonden:
    1
    +31 703073112

    dit is een nummer die de speedtouch ondersteund, kan iemand daar misschien heenbellen.
    Dit nummer heb ik gevonden op de alcatel website, misschien weten die hoe de mtu verhoogd kan worden op een normale manier.

    Kan iemand dit nummer bellen, ik zit op mijn werk namelijk
     
  18. JanKost

    JanKost Console Freak!

    Berichten:
    632
    Leuk Bevonden:
    1
  19. LaZZ

    LaZZ Lord of the Rings

    Berichten:
    1.450
    Leuk Bevonden:
    0
    Waar moet ik die configuratie neerzetten? Weet niet precies wat ik waar moet veranderen.
     
  20. arthurg

    arthurg Xbox Magazine

    Berichten:
    79
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb thuis Basic ADSL van XS4ALL met een SpeedTouch Home, via ICS in XP Xbox aangesloten.

    In de netwerk setup alles op automatisch gezet, krijg de melding dat alles okidokie is. Echter, inloggen gaat niet "Xbox Live is not responding"

    Met een Xbox waar Live al op stond had ik geen problemen, heb hier met de kerst twee weken MotoGP gespeeld. Die verplichte MTU waarde is alleen nodig bij inschrijven e.d. dus niet bij gamen. Ook gaat die MTU problemen geven als je nieuwe software wilt gaan downloaden via Live.

    Dus ik zit hier met hetzelfde probleem als hierboven beschreven door een boel mensen en vraag me af of ik nu mijn modem moet gaan hacken of een router moet gaan kopen...
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina