Enchanten is spells op wapens/kledij/armor stoppen. In Morrowind kon je dit zelf doen of kon je het laten doen door een Enchanter in de Mages Guild. Spellmaking gebeurt op dezelfde manier.
Als je iets enchant kun je kiezen tussen verschillende uitvoeringen. On target (schieten met een spell), On Self (een spell op zichzelf casten) of Constant Effect (de spell helpt of verzwakt je constant).
Er zijn verschillende voorwaarden om te kunnen enchanten.
Ten eerste moet je met de spell 'soultrap' de ziel van een creature in een 'soulgem' (er bestaan 6 soorten) vangen. Waarom? Omdat zo'n soulgem een soort van energiebron is die noodzakelijk is bij het enchanten. Je kan deze soulgems ook gewoon verkopen als je dat wilt.
Ten tweede heb je de spell die je op het wapen/kledij/armor wilt enchanten zelf in het bezit hebben (je kunt spells kopen, maar soms krijg je ze ook).
In Morrowind kon je dit zelf doen, maar in Oblivion is enchant geen skill meer, maar meer een beloning voor je goeie daden in de Mages Guild. Na een paar quests ga je, denk ik, een boost krijgen zodat je sommige spells kunt enchanten.
Ivm het vliegen/levitaten/zweven. In Morrowind was dit een spell en het effect was 'zweven' voor 60+ sec. Deze skill heb ik vervolgens geplaatst op een ring (er zijn verschillende soorten ringen met verschillende enchantwaarden), met constant effect, zodat als ik die ring aandeed ik voor altijd kon vliegen. Met die draw distance van Oblivion en die gedetailleerde omgevingen snap je wel waarom ik zo enthousiast ben over dit levitaten.
@Darkflame: Het 'slechte' aan Oblivion is voor sommigen de overweldigende vrijheid in het begin van de game. In Morrowind liepen vele mensen doelloos rond en wisten niet wat eerst te doen. Daarom vonden ze het saai worden..Als je genoeg doorzettingsvermogen had, was dit natuurlijk geen probleem.
Bethesda heeft geprobeert de tutorial (eerste 40min.) van Oblivion zo goed mogelijk alles uit te leggen, zodat nieuwelingen niet worden afgeschrikt door de vrijheid. Die tutorial is namelijk heel lineair.
"It works differently. Soul stones are loot you can find. They can only be used for enchanting by the Mage's Guild enchanters when you reach a high enough level in the Guild. There is no enchanting skill.
To counter this, you can also find...sigil(I think) stones in Oblivion which can be immediately applied to give a single item its power. Elven power crystals, seen in the demo, may do the same.
Enchantments have been changed, as well. Weapons are only cast on strike; armor is constant effect; arrows now gain the enchantment of the bow which fires them."
Laatst bewerkt: 23 okt 2005