Iedereen is zo heerlijk positief over dit spel en dat verdient ie zeker! Ik heb tot nu toe een uurtje gespeeld en ben zojuist uit de eerste dungeon gekomen.
Echter, ik heb een tijdje terug aangegeven dat ik best kritisch durf te zijn als dat nodig is en daarom wil ik bij deze al een aantal mindere zaken vermelden die mij zijn opgevallen in de korte tijd dat ik het spel heb gespeeld. Niet zozeer om wat te zeiken, maar elke gouden munt heeft zijn schaduwzijde.... toch?
Ik verwacht nog genoeg praises van spelers (en ook van mij), dus hier wat kritische noten:
<MINOR SPOILERS>
Verwacht een lange laadtijd aan het begin van het spel en ook bij de transactie tussen grote gebieden, dus bijvoorbeeld van de stad naar het platteland. Niet zo lang misschien als bij Morrowind toen je het spel opstartte, maar toch best een aardige zit (langer dan ik in ieder geval gewend ben). Nou is dit allemaal niet zo heel erg. Ik ga er niet vanuit dat je op een avond het spel 10x opnieuw gaat opstarten ofzo (tenzij je Xbox defect is ). En je zult ook niet continu gaan wisselen tussen stad en platteland.
Daarnaast het "glijden" van de NPC's. Je weet nog wel, dat filmpje waarin je ziet dat jij als gevangene bevrijdt wordt uit je cel? Die bewakers die de trap af komen lopen, dan je deur openen en dan naar je toe lopen? Het was mij in dat filmpje opgevallen dat ze niet heel erg natuurlijk liepen, maar een beetje stijf / glijdend. Daar is dus niets aan veranderd in het eindproduct. Jammer, het valt op. Maar aan de andere kant valt er goed mee te leven.
Ik kom uit die eerste dungeon buiten en ..... <SCHRIK> ..... die low-res textures zijn dus wel goed zichtbaar. Zichtbaarder dan ik verwacht had jammer genoeg. Je ziet dus duidelijk dat heuvels en bomen er op grote afstand er stukken eenvoudiger uitzien. DAMN. Ik ben er nog niet goed uit of ik deze textures als "eenvoudig" of "lelijk" zal betitelen , maar in het oog springen doen ze zeer zeker. Net zo erg als op Chil's pics? Dat durf ik nog niet te zeggen (mijn ervaring buiten was maar kort). Sorry Chil, je had dus toch gelijk. Wist je dit nou langer (en probeerde je onze ongerustheid te sussen door te zeggen dat het een joke was), of dacht je zelf ook dat die foto's fake waren? Want dat grapje blijkt in werkelijkheid dus zeer zeker geen grapje te zijn.
Nou moet ik tegenover dat laatste negatieve punt wel stellen dat ik de framerate als hoog en lekker stabiel ervaarde tijdens mijn tocht buiten (en binnen trouwens ook). Die low-res textures hebben dus zijn voordelen. En ja, je kunt erg ver kijken. Toch vind ik het ontzettend jammer, zeker omdat de rest van het spel er zo ontzettend mooi uit ziet.
Verder tot nu toe niets dan lof over deze game. Hij draait heerlijk, hij bestuurt heerlijk. Voor het eerst in mijn leven ervaar ik een Elder Scrolls game waar stealth relatief eenvoudig uit te voeren is (oogje in de gaten houden!) en waarbij de skill best snel improved (en die stealth attacks zijn nog sterk ook). Het vechten gaat ook heerlijk. Ik was als een ervaren vechter met mijn katana naar allerlei "ongedierte" aan het slashen in de sewers. Het blokken gaat ook gemakkelijk. Het hele vechtsysteem voelt gewoon ontzettend natuurlijk aan. Een beetje zoals ee FPS zou ik zeggen. Daarom gaat het me waarschijnlijk ook zo lekker af....
In ieder geval, ik hoop niet dat jullie mij deze kritische noten kwalijk nemen. Ik probeer hier een volledig beeld van deze game te scheppen. De meesten gamers zullen ontzettend positief zijn en deze zaken over het hoofd zien (of ze in hun enthousiasme niet willen zien?). Ik kan beter nu maar een beetje te kritisch zijn, zodat ik straks des te meer van alle (en vele) goeie features in deze game kan genieten, dan dat ik nu de game de hemel in prijs en straks weer teleurgesteld raak. Toch?
More observations to follow.
Zifnap
Laatst bewerkt: 22 mrt 2006