EDIT: Grappig genoeg geef ik ook steeds minder om eigen bezit als het om games gaat. In het verleden was dit wel een belangrijk element voor mij. Steeds vaker ben ik mij gaan afvragen hoeveel games ik opnieuw speel nadat ik deze heb uitgespeeld. Maximaal 15% was het antwoord. De rest verkoop ik (console) of zit als licentie in mijn bibliotheek te niksen. Maar: kwaliteit verslaat kwantiteit bij mij. En kwaliteit verslaat ook de prijs als overweging bij het betalen voor een consumptie goed, dus ook games. Een bijproduct van kennis en inkomen.
EDIT2: overigens heb ik niets tegen GP. Alleen vind ik wel dat gamers de aanschaf hiervan wat beter voor zichzelf mogen rationaliseren. Wat zijn nu *echt* de voordelen voor jezelf? Heb je het nodig en voor hoe lang? Is GP simpelweg een tijdelijk avontuur, of ben je het type dat liever gamed op basis van een aanbod binnen een abonnement? Het gewoon lekker "uitproberen" zeg maar. Dat iets goedkoper is (of lijkt), is simpelweg maar één argument te midden van een scala aan argumenten voor of tegen een keuze.
Inderdaad. Een GP bezitter kiest vooral voor gemak, maar zodra die aanbieding m.b.t. het abonnement verloopt (wat was het, 1 euro/mnd?) is het heel gemakkelijk na te rekenen of je uiteindelijk goedkoper uit bent. En dan nog zou je kunnen beargumenteren dat de prijs van een spel, afhankelijk van je inkomen/draagkracht, niet zo relevant is. Of ten minste niet de bepalende factor waarom je gamed. Tegenwoordig gaat het vaak om "bang for buck", wat ik erg eenzijdig vind. Het haalt IMO teveel de focus weg bij de kwaliteit van de tijdsbesteding. Buiten dat is niets is zo fijn wanneer je als aanbieder een steady cashflow kunt opzetten bij consumenten. Zo'n aanbieder hoeft dit systeem nog niet eens te rationaliseren, dat doen wij wel als (verslaafde) gamers.
Maar goed, Skyrim dus op ... Game Pass (haha). Hoe werkt dat eigenlijk met het modden van zo'n spel buiten de mods die al meegeleverd worden? Op Steam heb je dan een mod workshop, maar ik kan mij voorstellen dat zoiets ontbreekt bij GP. Breek ik dan Skyrim?
Laatst bewerkt: 6 nov 2021