Amalur is gewoon een soort MMO Diablo, vooral lekker rammen en stampen en loot verzamelen. Witcher 2 vind ik meer een "klassieke" RPG, met een gedetailleerd verhaal en quests waar je moeite voor moet doen. Zelf vind ik Witcher 2 ook sfeervoller, maar dat is een kwestie van smaak. Deze game is denk ik wel een stuk volwassener. Je moet goed opletten in de dialogen, er is veel politieke backstabberij en lang niet alles wordt hardop gezegd om het de speler duidelijk te maken. Je moet dus zelf blijven nadenken, ook tijdens de gevechten. Dit is geen actiegame, vandaar dat de combat "stroef" aanvoelt. De gevechten zijn eerder een horde in de questen dan een doel op zich. Geralt maait niet zomaar door zijn tegenstanders heen. Je moet tactisch te werk gaan en vooral in het begin van het spel alle beschikbare middelen (magic, potions etc.) inzetten om gevechten te overleven. Let ook op je stamina!
Wanneer je twijfelt tussen Amalur, Witcher 2 en bijvoorbeeld Skyrim moet je jezelf afvragen naar wat voor type RPG je op zoek bent. Het is namelijk echt appels met peren, met bananen vergelijken. Alle drie de games vertegenwoordigen een heel ander subtype binnen het RPG genre.
Laatst bewerkt: 22 apr 2012