Mja...zelfde gevalletje met Tomb Raider 2013 vs Uncharted. Sommige dingen uit Uncharted zaten niet in Tomb Raider en ineens had TR 2013 ze wel. Van Thief games weet ik echter niet genoeg om te oordelen. Trouwens...de game komt al vrij gauw toch? De fuque is de marketing voor deze?
thief komt 28 februari. En thief is echt the mother of all stealth games. Heeft het genre verzonnen....
Castle Wolfenstein zelfs. Daarnaast de Metal Gear games op de MSX die het voor het eerst echt goed deden. En zelfs Tenchu en Metal Gear Solid kwamen eerder uit dan Thief. Thief heeft daarentegen wel het systeem van licht en geluid geïntroduceerd, dat later veel gebruikt werd (voornamelijk door Splinter Cell).
Thief nog nimmer mogen spelen. Dus Thief doet me aan Dishonored denken. Maar is Thief puur Stealth. Of kan ik eventueel losgaan als het moet. Zo ging ik namelijk in Dishonored de levels uiteindelijk door. Blade ready en Go!
… op de PlayStation 4 Op Sony’s nieuwste console speelden we deze previewcode. De kracht van het apparaat was evident in het mooie uiterlijk van de game, maar de functionaliteiten van de DualShock 4 zijn specialer. Zo licht het LED-lampje fel wit op wanneer Garrett zichtbaar is en, nog toffer, is het touchpad een twaalfdelig raster waar Garretts uitrusting vanaf te zien en selecteren is. Het werkt simpel en goed, en het geeft deze consoleversie een streepje voor op de andere versies.
Klinkt wel goed heb er wel zin in Het spannende aan Thief zit hem in die nauwe grens tussen stille schaduwen en lawaaiig licht. Wil je als speler de game zo perfect mogelijk spelen, zonder ooit ontdekt te worden of zonder geweld te gebruiken, dan moet je extreem voorzichtig spelen. Zo simpel is het. De makers hebben om het nog spannender te maken een veranderbare moeilijkheidsgraad gemaakt. Je kunt bijvoorbeeld de hele user interface uitzetten, Garretts focus uit het spel laten en ook elke vorm van hints uit het beeld bannen. Thief is bedoeld als een uitdagende game en liefhebbers van de serie en het genre kunnen het zich naar hartenlust zo beproevend mogelijk maken. Daarbij is de visuele stijl van de game ook voor een groot deel verantwoordelijk voor dat gevoel van spanning. Gotische steampunk wordt in geen enkele game zo goed gedaan als in deze franchise en met de grafische toeters en bellen van vandaag ziet de wereld van Thief er fenomenaal uit. Alles is heerlijk zwart en duister en de mist zorgt op een subtiele manier voor een betere zichtbaarheid, doordat mensen erdoor iets beter te zien zijn dan in het pure pikkedonker. Alles draagt bij aan een geweldige en unieke sfeer. Het kan zijn dat dit versterkt werd door de grauwe Hilversumse woensdag, maar wij zetten in op de kracht van Thief. De eerste vijf uur waren adembenemend; we wachten in stilte op meer.
Kijk nu een filmpje en een ding valt meteen op. Camerastandpunt is een stuk anders dan andere first-persons. Meer het gevoel dat je echt vanuit een oogpunt van een personage kijkt dankzij meer bewegingen. Niet zo statisch als een vliegende camera zoals elke andere game. Tof!
Wisselende signalen. Juist in deze preview wordt benadrukt dat het allemaal erg lineair is. Ziet er wel mooi uit, maar als medium difficulty al zo eenvoudig is...