Goed, ik heb even de zoekfunctie gebruikt maar kon geen thread vinden die ook maar enigszins leek op wat ik hier wil gaan bespreken. Misschien komt dit door de manier waarop mensen het tot uitdrukking willen brengen, maar ik noem het "thuis zitten" en op die termen heb ik gezocht.
Met "thuis zitten" bedoel ik dus niet dat je de hele dag het liefst thuis doorbrengt, of hoe je je tijd het liefst doorbrengt als je thuis bent....maar "thuis zitten" bedoel ik als in "geen school/werk hebben". Dit naar aanleiding van mijn eigen situatie, waar ik nu al zo'n anderhalf jaar in verkeer. Even een stukje geschiedenis vooraf aan mijn "thuis zitten" :
Ik heb op de middelbare school HAVO gedaan maar heb hier helaas mijn diploma niet voor gehaald. Ik ben slachtoffer geworden van het zogenaamde Studiehuis, wat werd ingevoerd toen ik dus in de 4e klas van de HAVO terechtkwam. Het gevolg was teveel studiedruk, ik kon het allemaal niet meer aan en ben dik gezakt voor mijn eindexamen. Zo erg vond ik dat toen nog niet, want in mijn achterhoofd had ik al plannetjes gemaakt voor mijn vervolgstudie : ik wilde namelijk graag kapper worden, en om dat te kunnen gaan doen was een HAVO diploma gelukkig niet noodzakelijk. Zo gezegd zo gedaan, ik had me ingeschreven op een kappersopleiding (MBO niveau) en ging toendertijd 1 dag in de week naar school en liep daarnaast 4 dagen stage in een kapsalon. Alle uren die ik in de kapsalon doorbracht kreeg ik gewoon uitbetaald d.m.v. een uurloon.
Hoewel ik toch bijna 2 jaar in deze kapsalon werkzaam ben geweest, begonnen de eerste kleerscheuren zich na pakweg een jaar al te vertonen. Op de een of andere manier kon ik me toch niet echt vinden in het vak, waarbij voornamelijk een grote sociale werkdruk heerst. Dit omdat de omgang met klanten, en dan met name de hele dag het praten over koetjes en kalfjes, bij mij toch niet zo vlekkeloos verliep als dat ik had gedacht. Ook de collegiale omgeving (op mijn baas na allemaal vrouwen, van het type "huisje-boompje-beestje") was voor mij als 20 jarige jongen nou niet bepaald ideaal. Daarbij kwam ook nog eens dat ik buiten mijn school/werk om op dat moment een niet al te gezonde relatie had met een meisje, welke ook de nodige druk op mij uitoefende. Na bijna 2 jaar in de kapsalon te hebben gewerkt, kwam op een gegeven moment de dag dat ik instortte. De eerste tekenen van een depressie hadden zich voor dat moment al getoond, dit was echter het grootste signaal dat er toch echt iets moest veranderen in mijn ogen....
Vanaf de dag dat ik ingestort ben op het werk, ben ik de ziektewet ingegaan en leef ik nu van een uitkering. Die uitkering is qua inkomen het eerste jaar evenveel geweest als wat ik voorheen verdiende als ik 38 uur in de week had gewerkt, na een jaar ziektewet ben ik er (zoals dat blijkbaar geregeld is in de wet) 30% op achteruit gegaan per maand wat betreft inkomen. Over een klein half jaartje houdt de ziektewetuitkering op (stopt voor iedereen als ie 2 jaar in de ziektewet heeft gezeten) en kom ik in de WAO terecht.
In de inmiddels anderhalf jaar dat ik nu thuiszit zijn er natuurlijk wel een hoop dingen gebeurd, en ben ik ook achter een aantal zaken gekomen. Voor mijn depressie ben ik behandeld bij het GGZ (ik was best behoorlijk depressief, zo'n beetje iedere dag voelde ik me behoorlijk klote en ik begon aan zo'n beetje alles en iedereen schijt te krijgen), en na enkele maanden daar te hebben gelopen is de depressie langzaam aan afgenomen. Dit heeft me nog wel m'n toenmalige relatie gekost, iets wat ik achteraf gezien overigens alleen maar als een goede zaak bestempel. Toen mijn depressie zo goed als over was, waren er natuurlijk al wat onderzoeken gedaan naar het hoe en waarom van mijn vastlopen in het dagelijks (werk)leven, alleen was er nog niks gediagnostiseerd. Na nog 2 maanden 5 dagen in de week bij een andere GGZ instelling te hebben "rondgelopen" kwamen de mensen daar met een diagnose : ik heb het Syndroom van Asperger, wat een vorm van autisme is. Ik wil niet dieper ingaan op autisme zelf, daarvoor is het een te ingewikkeld iets....maar al gauw werden me een aantal dingen duidelijk, of kon ik dingen verklaren die ik al mijn hele leven gemerkt heb, alleen nooit "thuis kon brengen". Een vak/werkplek die behoorlijk wat sociale druk met zich meebrengt, zou voor mij in elk geval niet geschikt zijn is mij verteld. En nu achteraf als ik wat dingen op een rijtje zet, klinkt dat nog niet eens zo onlogisch....
Goed, om een lang verhaal kort te houden : ik zit nog steeds thuis. Al zo'n anderhalf jaar nu, en voor de mensen die weleens dromen van een anderhalf jaar durende "vakantie"....geloof me nou als ik zeg dat dat geen pretje is. De eerste paar maanden zijn (zeker als je overspannen op het werk rondgelopen hebt) gewoonweg heerlijk, maar dat gevoel gaat afnemen naarmate je langer thuis komt te zitten. Ik heb nu toch wel een punt bereikt dat ik het echt beu ben om thuis te zitten, en het heeft invloed op zo'n beetje alles wat je doet merk ik. Zo kan ik ook geen normaal dag- en nachtritme aanhouden, ik ga naar bed en kom uit bed wanneer het mij uitkomt. Als ik nergens naartoe "hoef", ontbreekt bij mij de motivatie om op normale tijden te gaan slapen en weer op te staan. Nu is dat niet zo erg als je 2 weken vakantie hebt, maar ik leef zo dus al bijna anderhalf jaar. Nja met tussenpozen dan, want ik heb dus ook tijden bij het GGZ gelopen en dan had ik wel daginvulling. Maar nu alweer ruim een half jaar heb ik geen enkele daginvulling als je praat over verplichtingen. Hoe ik mijn dagen momenteel invul ? Ik kom uit bed, ga een beetje op internet of ga gamen....mijn avondeten is vaak mijn ontbijt. Na het avondeten zie ik mijn vriendin en soms ook vrienden, zij hebben immers overdag allemaal wel hun verplichtingen. Nadat bovengenoemde mensen weer naar huis gaan omdat ze er de volgende dag weer vroeg uit moeten, ga ik nog een paar uur zitten gamen tot diep in de nacht (ik ben immers nog niet moe tegen de tijd dat de meeste mensen gaan slapen)....om vervolgens tegen het begin van de morgen zelf eens een keer te gaan slapen. En de volgende dag begint het cirkeltje weer van voor af aan, en dat gaat vervelen....ik merk dat ik zelfs mijn huidige relatie als een "sleur" begin te zien, wat natuurlijk helemaal geen goed teken is. En het ergste is nog dat mijn vriendin er niks aan kan doen, maar het probleem denk ik geheel te wijten is aan mijn eigen situatie. Verder het gevoel "nutteloos te zijn" in maatschappelijk/sociaal opzicht, wat ook nog weleens wil opspelen....en zo kan ik nog wel even doorgaan met het maken van een lijstje problemen/gevoelens, die allemaal onstaan zijn bij mij door het lange thuis zitten.
Waarom ik er niks aan verander/kan veranderen ? Omdat ik nog geen idee heb van welk werk/opleiding/combinatie van die 2 ik nu dus wil gaan doen....en ook omdat instanties het me afraden op eigen houtje "zomaar ergens" te gaan solliciteren. Met anderhalf jaar blanco op m'n CV maak ik idd niet veel kans ergens gauw te worden aangenomen, bovendien hou ik helemaal niet van "job-hoppen" (ofwel steeds een tijdje ergens anders werken), nee ik wil gewoon vastigheid in m'n leven, en en werkplek waar ik weet dat ik er goed op m'n plek zit. Een bepaalde instantie gaat mij daar ook mee helpen, uitzoeken wat mijn interesses zijn, waar mijn capaciteiten liggen etc. om zo vervolgens d.m.v. snuffelstages een plek te zoeken voor mij waar ik goed zit. Probleem is alleen dat het allemaal zo ontzettend langzaam gaat bij die instanties, iets wat andere mensen die er ook ervaring mee hebben wel zullen herkennen. Morgen heb ik een afspraak bij het UWV, omdat ik een Wajong uitkering heb moeten aanvragen....
Zow, dat was ff wat ik kwijt wou. Sorry voor het ontieglijk lange verhaal, maar het zit me bestwel hoog en ik wou het delen met de mensen hier. Niet in de vorm van een schreeuw om aandacht, maar meer omdat ik benieuwd ben of er hier mensen zijn die iets in mijn verhaal herkennen. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met thuis zitten, of die momenteel zelf ook thuis zitten en afhankelijk zijn van een uitkering ? Hoe voelen/voelden jullie je in die periode, en zijn er dingen die het voor jou makkelijker hebben gemaakt om die periode door te komen ? Heb je misschien tips, adviezen of wat dan ook....deel ze met mij. Graag alleen serieuze reacties a.u.b.
Greetz,
Leroy a.k.a. Z3R0-P4R4DOX
Laatst bewerkt: 23 jan 2006