Tips-Ideeën Beschouwing: Cd's Kopiëren

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door gerjan, 1 mei 2004.

1. gerjan

gerjan Guest

Ok daar gaan we, 12 Mei moet ik een beschouwing
    (Oftewel een soort van spreekbeurt waarbij je een standpunt op de luisteraar over moet brengen dmv feiten/positieve-negatieve punten etc en ik mag een beetje mijn eigen mening geven)

Ik hou mijn beschouwing dus over het Kopiëren van Media (lees: Audio/Video(DVD)/Sofware).

Waarschijnlijk sta ik aan de kant van de media bazen, omdat het nou eenmaal makkelijker is om rechtvaardige argumenten tegen het kopiëren te vinden, maar dit is nog niet zeker.

Mijn line up wordt zoiets denk ik:

Inleiding * Tips?
    Waarom kopiëren mensen.
    Wat zijn de gevolgen.
    Wat kan je er tegen doen.

Mogelijke Oplossing
    Slot * Tips?

Dit alles moet minimaal 8 minuten gaan duren.

Nu mijn vraag hebben jullie tips/ideeën voor mij waardoor ik mijn beschouwing goed over kan laten komen, de beschouwing niet saai wordt, dingen zoals geluid/film er bij kan betrekken (in de inleiding) en dus een goed cijfer ga halen, dit cijfer telt mee als een EindToets (voor examen dus).

Alvast héél erg bedankt._O_

ps als jullie nog artikelen hierover hebben plz geef me die link oid.

Laatst bewerkt door een moderator: 1 mei 2004
  2. Eckie

Eckie Active Member

Leuk Bevonden:
    15
    Dit is een beetje te serieus voor de Mile hoor, ik duw hem naar ASEL! :cool:

>> Moved.

3. Perfect_Shit

Perfect_Shit Chimairist

Leuk Bevonden:
    2
    -betrek je publiek erbij:

'je hebt vast en zeker zelf ook wel eens een cd'tje gekopieerd, heb je al eens bedacht wat voor gevolgen dit voor de industrie heeft'

-spreek je publiek toe, niet de leraar
    -je item 'waarom kopieren mensen' lijkt me beetje overbodig, dat weet je publiek zelf wel waarschijnlijk
    -gebruik cijfers, grafiekjes e.d. maar ook weer niet teveel :p
    -uiteraard goede onderbouwingen voor je argumenten... zorg ervoor dat je tegenstander geen gaten kan prikken in je redeneringen

nja, ik hoop dat je iets met mijn tips kunt

4. gamer2003

gamer2003 xbox

Leuk Bevonden:
    0
    Een beschouwing is toch hetzelfde als een uiteenzetting, waarbij je juist niet je eigen mening moet geven, maar neutraal moet blijven? Ik ga er dus vanuit dat je een betoog bedoelt. Het best kan je denk ik in je inleiding duidelijk je eigen standpunt aangeven, die je in je verdere verhaal onderbouwd met argumenten. Mogelijke tegenargumenten moet je ook aangeven, en proberen te weerleggen. In het slot herhaal je alles in het kort, en herhaal je nogmaals je standpunt.
    Dit is zoals ik het op school heb geleerd, maar het kan natuurlijk bij jou anders zijn. Succes ermee.

5. Nijmegendabest

Nijmegendabest Registered User

Leuk Bevonden:
    0
    de hele presentatie uitgerprint voor het geval je je tekst kwijt bent. je moet niet echt voorlezen vanaf je blad maar regelmatig de mensen aankijken en (alsof) doen of je de presentatie uit je hoofd kent. posters op het bord hangen .ed

6. gamer2003

gamer2003 xbox

Leuk Bevonden:
    0
    Dat moet je dus juist níet doen. Je moet je presentatie in grote lijnen op papier hebben staan, maar zeker niet helemaal uitgetypt. Ik heb een keer een betoog moeten houden, en omdat ik het té goed had voorbereid en ook precies wist hoe en wat ik wou zeggen, liep het verhaal niet goed meer. Als je een zinnetje vergeet ben je dan gauw geneigd om een stukje overnieuw te gaan vertellen, en zo boei je het publiek niet. Je moet je verhaal dus in grote lijnen voorbereiden, en eigenlijk ter plekke een verhaaltje ophouden.

7. gerjan

gerjan Guest

Het is een beschouwing, beetje eigen mening mag. Maar ik moet een kant kiezen anders wordt het meer een spreekbeurt.

Helemaal uitprinten mag niet, max 1 a4 spiekbriefje met steekwoorden.

Iig bedankt mensen. Nog meer tips?

als inleiding hebt ik een ideetje in mijn hoofd:

Ik laat een stukje van een nummer van 2 dezelfde cd's horen, de ene origineel de ander is een kopietje, ik vraag of ze verschil horen, nee, toch is er een verschil, de een kost €22,- de ander €2 etc.

Goed idee?

8. Badkiller

Badkiller Hardcore xbwer!

Leuk Bevonden:
    19
    Whaha, iig erg origineel :D

9. gerjan

gerjan Guest

nou:p

10. TheWalrus

TheWalrus Guest

Ik ben, bijna, leraar en ik zal proberen wat tips te geven. Ik schrijf hierbij op hoe ik presentaties geef ana medestudenten.

Ik zou soweiso nooit een verhaal voorlezen en doen alsof het niet zo is. Presenteren en voorlezen zijn geheel andere dingen. Iemand die aldoor op een blaadje staart is irritant voor het publiek. Je moet echter ook geen dingen uit je hoofd leren en gaan uhuhen.

Schrijf je presentatie in steekwoorden op. Zorg dat je weet wat je wilt vertellen, maar leer geen zinnen uit je hoofd. Je moet genoeg van het onderwerp weten dat je er in je eigen woorden over kunt praten. Dit oefen je door met jezelf te praten over dit onderwerp. Leg dit papier zo neer dat je er af en toe op kan kijken als je verder wil. Hou hem beslist niet in je handen, die heb je om je verhaal met gebaren te ondersteunen.

Maak een schemaatje op sheet waarop de structuur van je presentatie staat. Zo weet het publiek waar het aan toe is, dit schept bij 13+ers rust.

Inleiding
    Zorg dat je een boeiende inleiding hebt. Dit kun je op veel manieren doen:
    a.Zorg voor aanschouwelijk materiaal dat de doelgroep aanspreekt. Neem dus dingen mee, DVD's, CD's, een gekopieerd hoesje, een officieel hoesje, een poster voor op het bord, weet ik veel wat.
    b.Betrek het publiek actief bij je presentatie, geef ze een kleine opdracht. Jouw idee is heel goed, het is een onmiddelijk luisteropdracht.
    c.Een inleiding is meer dan alleen zeggen wat je gaat doen en waarom, het gaat erom je publiek te bereiken.
    d.De belangrijkste factor ben je nog altijd zelf, wees enthousiast, maak desnoods een grapje en kijk de klas rond, hiermee heb je snel de aandacht.
    e.Een leuke manier om actief met de klas bezig te zijn is ene woordspin, dit activeert de reeds aanwezige kennis en brengt het publiek actief in contact met het onderwerp.

Tijdens de kern hou je de beschouwing. Doe dit niet op een manier waarbij je veel te veel wil vertellen. Zorg dat je de kern van je beshouwing kent. Wat wil je dat het publiek straks weet? Dingen die bij de inleiding staan kun je ook toepassen tijdens de kern. Hou de klas erbij door contact met ze te houden doormiddel van ronkijken, mimiek en stemgebruik.

Als slot zou je heel goed een discussie kunnen voeren naar aanleiding van de stelling. Gezien het gaat om een beschouwing lijkt het geven van een mening mij niet de bedoeling, maar ik ken de opdracht niet. Je zou een aantal stellingen kunnen bedenken en de beste ervan gebruiken voor een lagerhuis achtige discussie. Of dit echt kan ligt ook aan de klas die je toespreekt. Anders kun je afsluiten met een duidelijke eigen conclusie.

Wat is overigens je tijdsbestek?

De inhoud is overigens ondergeschikt aan de presentatie van het geheel. Mensen beoordelen een presentatie op de manier van vertellen. 90% van de boodschap is nonverbaal. Ik ben er ooit mee weg gekomen een presentatie over Gandhi te baseren op een film en verder wist ik helemaal niks. De meeste studenten, en de docent, waren vol lof over mijn geweldige presentatie, die inhoudelijk niks om het lijf had. Eén meisje wist me te vertellen dat een goede presentatie iets anders was dan goede inhoud, de trut :)

11. gerjan

gerjan Guest

Wow hier heb ik wat aan _O_ Tijdsbestek: minimaal 8 minuten.

Deel Deze Pagina