Ik ben, bijna, leraar en ik zal proberen wat tips te geven. Ik schrijf hierbij op hoe ik presentaties geef ana medestudenten.
Ik zou soweiso nooit een verhaal voorlezen en doen alsof het niet zo is. Presenteren en voorlezen zijn geheel andere dingen. Iemand die aldoor op een blaadje staart is irritant voor het publiek. Je moet echter ook geen dingen uit je hoofd leren en gaan uhuhen.
Schrijf je presentatie in steekwoorden op. Zorg dat je weet wat je wilt vertellen, maar leer geen zinnen uit je hoofd. Je moet genoeg van het onderwerp weten dat je er in je eigen woorden over kunt praten. Dit oefen je door met jezelf te praten over dit onderwerp. Leg dit papier zo neer dat je er af en toe op kan kijken als je verder wil. Hou hem beslist niet in je handen, die heb je om je verhaal met gebaren te ondersteunen.
Maak een schemaatje op sheet waarop de structuur van je presentatie staat. Zo weet het publiek waar het aan toe is, dit schept bij 13+ers rust.
Inleiding
Zorg dat je een boeiende inleiding hebt. Dit kun je op veel manieren doen:
a.Zorg voor aanschouwelijk materiaal dat de doelgroep aanspreekt. Neem dus dingen mee, DVD's, CD's, een gekopieerd hoesje, een officieel hoesje, een poster voor op het bord, weet ik veel wat.
b.Betrek het publiek actief bij je presentatie, geef ze een kleine opdracht. Jouw idee is heel goed, het is een onmiddelijk luisteropdracht.
c.Een inleiding is meer dan alleen zeggen wat je gaat doen en waarom, het gaat erom je publiek te bereiken.
d.De belangrijkste factor ben je nog altijd zelf, wees enthousiast, maak desnoods een grapje en kijk de klas rond, hiermee heb je snel de aandacht.
e.Een leuke manier om actief met de klas bezig te zijn is ene woordspin, dit activeert de reeds aanwezige kennis en brengt het publiek actief in contact met het onderwerp.
Tijdens de kern hou je de beschouwing. Doe dit niet op een manier waarbij je veel te veel wil vertellen. Zorg dat je de kern van je beshouwing kent. Wat wil je dat het publiek straks weet? Dingen die bij de inleiding staan kun je ook toepassen tijdens de kern. Hou de klas erbij door contact met ze te houden doormiddel van ronkijken, mimiek en stemgebruik.
Als slot zou je heel goed een discussie kunnen voeren naar aanleiding van de stelling. Gezien het gaat om een beschouwing lijkt het geven van een mening mij niet de bedoeling, maar ik ken de opdracht niet. Je zou een aantal stellingen kunnen bedenken en de beste ervan gebruiken voor een lagerhuis achtige discussie. Of dit echt kan ligt ook aan de klas die je toespreekt. Anders kun je afsluiten met een duidelijke eigen conclusie.
Wat is overigens je tijdsbestek?
De inhoud is overigens ondergeschikt aan de presentatie van het geheel. Mensen beoordelen een presentatie op de manier van vertellen. 90% van de boodschap is nonverbaal. Ik ben er ooit mee weg gekomen een presentatie over Gandhi te baseren op een film en verder wist ik helemaal niks. De meeste studenten, en de docent, waren vol lof over mijn geweldige presentatie, die inhoudelijk niks om het lijf had. Eén meisje wist me te vertellen dat een goede presentatie iets anders was dan goede inhoud, de trut
Laatst bewerkt door een moderator: 1 mei 2004