Tegenwoordig zijn de productiekosten van een spel heel hoog, waardoor er miljoenen exemplaren verkocht moeten worden om winstgevend te zijn. En wat verkoopt tegenwoordig? Shooters, shooters en nog eens shooters. Wat is Tomb Raider dus geworden? Een shooter. Ik heb me er best mee vermaakt hoor, maar ik blijf het eeuwig zonde vinden. Shooters ben ik meer dan zat en een spel als Tomb Raider was echt een frisse wind. Net nog 2 uurtjes Tomb Raider Anniversary gedaan, daar ben ik echt maar 5 tot 10 procent bezig met schieten. In de nieuwste Tomb Raider is dat 95 procent. Ik vind het echt vet als je een kamer binnenloopt en moet uitzoeken hoe je op een bepaald punt moet komen. Die gameplay is helemaal de nek omgedraaid met het nieuwste deel. Ik heb alle 10 Tomb Raider games op de PC, dus ik kan altijd een titel opstarten die voldoet aan mijn eisen. Het zou alleen leuk zijn als Crystal Dynamics een beetje meer Tomb Raider gameplay terugbrengt in het aankomende deel. En in Tomb Raider hoor je ook gewoon te kunnen zwemmen. Blijft het een shooter a la Uncharted (waar ik niks mee heb), dan haak ik mooi af. Natuurlijk zijn shooter elementen niet erg, maar Tomb Raider presenteren als een 3rd person shooter zonder een noemenswaardige puzzel is gewoon bagger in mijn ogen. Hoe mooi de graphics ook zijn.
Laatst bewerkt: 3 nov 2013