Ik denk dat dit juist het mooie aan het spel is. Er is - in mijn ogen - niet echt een attribuut die je koste wat het kost hoog moet waarderen. Als ik er dan eentje aan moet wijzen, zou dat 'power' zijn, maar die hoef je echt niet op negentig van de honderd punten te zetten om te winnen, hoor.
Ik heb inmiddels twee characters gemaakt. Eén defensieve baseline speler waar ik een aantal toernooien mee won (niet alles omdat ik ook al wat toernooien speelde toen ik nog geen level twintig was) en één offensieve krachtpatser van de baseline met een goede service en aardig wat power. Daarmee won ik alle toernooien die er deze week te winnen waren. Dit om maar even aan te geven dat er niet één speelstijl (heel) dominant is.
Mijn ervaring is dat het met een wat sterkere speler iets makkelijker speelt. Je rolt gemakkelijker door je servicegame heen als je 'service' en 'power' veel punten geeft en ook vanaf de baseline kun je vaak het initiatief nemen. Staat tegenover dat je character dan doorgaans weinig snelheid en matige reflexen heeft.
Met een defensieve speler ben je vaak meer aangewezen op spelinzicht en slimmigheidjes om je punten te pakken. 220 km/u zul je niet snel serveren en de bal alle kanten op timmeren vanaf de baseline zit er niet zo snel in. Daarentegen haal je wel veel ballen en met een paar goede counter ballen heb je het initiatief snel te pakken. Je kunt middels een coach ook altijd nog wat extra punten aan 'power' toebedelen natuurlijk.
Maar het is vooral een kwestie van balans. Het is goed mogelijk, en mij ook al een aantal keer gelukt, om met een defensieve, wat minder krachtige speler een offensieve krachtpatser te pakken. Wanneer je iemands spel 'leest', ben je snel in het voordeel. Een offensieve, krachtige speler die ook erg veel kan variëren en kan verrassen is het sterkst, denk ik. Met een defensieve speler spelen vind ik echter het leukst, omdat je dan langere rally's krijgt en brute kracht niet de doorslaggevende factor is.
En ja, je kunt de statistieken en ingedeelde attributen van alle World Tour deelnemers bekijken.
Laatst bewerkt: 22 mrt 2011