Kreeg al weer koudzweet en begon te trillen toen ik deze toppic zag... Ben eindelijk van die fuck verslaving af!!! Sjeeetje wat erg is dat.. En zeker als je een dorp of 8 -9 hebt om alles bij te houden en al je aanvallen goed te coordineren. SOms midden in de nacht ff wakker worden om nog ff iemand te farmen... Of een nachtje doorhalen om dat een van de leiders niet goed z'n werk deed.
Ik heb het spel zelf 1 'serverronde' meegespeeld, de vorige server 4. Maar dat was ook meteen de laatste server die zonder het 'goudbetaalsysteem' werkte juist? Nu kan je toch gewoon grondstoffen, etc kopen wat op zich wel niet echt eerlijk is in vergelijking met het vorige 'Travian Plus' systeem. In het begin heeft een vriend me kunnen omgepraten vnl. door te zeggen dat je eigenlijk kan spelen wanneer je wil, je hoeft er geen tijd in te steken. Nu dat raakt eigenlijk kant noch wal, want ofwel speel je eigenlijk niet mee ofwel moet je er echt veel tijd in steken. Eigenlijk moet je dan ook best in het begin van een serverrestart actief spelen, desnoods met een vriend op een dubbelaccount. Als je veel later begint geraak je amper in een deftige alliantie en ben je genoodzaakt om het eindspel eigenlijk aan je voorbij te laten gaan, en daar draait het toch eigenlijk om. Ik ben zelf in de grootste clan/alliantie geraakt van de toenmalige server 4 en dan zie je eigenlijk hoe weinig kleine spelers/clans gaan betekenen. Vooral in het begin vond ik het een 'charmant' spel, leuk je dorp uitbouwen, een 2de dorpje, je leger uitbouwen,... Maar uiteindelijk na enkele maanden zit je met zulke schaalvergroting; 20+ dorpen, staldorpen met -50000 graan waar je een continue graanbevoorrading naar moet blijven voorzien, dat je 'genoodzaakt' wordt om echt actief te spelen. Op dat vlak verplicht het spel je in zekere zin bijna exponentieel meer tijd te investeren of je troepen sterven een hongersdood, je steden worden overgenomen, etc en wekenlang werk gaat verloren. Vooral de grote op-de-minuut geplande alliantie acties en de hele regeling van troepen, grondstoffen & graan voor het eindspel waren op het einde echt nog wel impressionant en een fijne reden om verder te gaan. Aantallen die je je amper kan voorstellen; -1300000 graan/uur verdediging in het natardorp, aanvallen met 60000 zwaardvechters, 10000 haeduanen en 5000 katapulten waren geen uitzondering. Ik blijf erbij dat het een erg leuke en knap uitgewerkte browser-MMO is waar naast strategisch inzicht ook diplomatie en communicatie een belangrijke rol spelen. Maar nogmaals als je in het grotere geheel van het eindspel iets te betekenen wil hebben moet je er (echt te) veel tijd in stoppen. Dat is ook meteen de reden waarom ik het bij 1 serverronde hou.
Ik heb een nieuwe gevonden: Ikariam.org ziet er veel beter uit. Echter ik heb me voorgenomen niet in mijn vrije tijd er aan te beginnen en hij draait nu dus op de achtergrond op mijn werk
Ikariam ziet er best vet uit. Ik zie dat je bij Ikariam op een eiland zit met andere spelers. Zijn er enorme verschillen tussen Ikariam en Travian?
Lekker hoor weer z'n nieuwe verslaving.. Maar idd als je niet vanaf het begin het liefst binnen 5 minuten na openen van een nieuwe server begint loop je al achter en idd geen kans op een goeie ally. Maar tijd gaat het zeker kosten!
Ik speel dit sinds kort weer eens. Heb al eens het eindspel gewonnen paar jaar geleden op server I. Nu rustig mijn 2 dorpjes bouwen met Goud.' Omdat ik de naam Gizz gebruik of vanwege mijn e-mail adres kreeg ik eens een veteranen medaille en 100 gratis goud en dat laatste is zeker welkom. Zijn er nog mensen die dit spel nog spelen? Het is echt totaal anders dan toen ik voor het eerst speelde. Van alles erbij enzo.
Heel lang geleden eens gespeeld maar ik was er "te goed" in. Ging dus teveel tijd kosten, spel is wel geinig toch.
Ik heb een beetje teveel schuilplaatsen gebouwd. Ik wil een specifieke naast het hoofdgebouw afbreken. Hoe kan ik nu weten welke dat is?