1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[Tutorial] PS3 harde schijf vervangen !

Discussie in 'PlayStation Hardware' gestart door Nukem 007, 28 nov 2008.

  1. Nukem 007

    Nukem 007 Tots units fem força

    Berichten:
    1.642
    Leuk Bevonden:
    453
    '' Hoe zet je een nieuwe harde schijf in je Playstation 3 ''
    Ik wou dit zelf ook gaan doen, en heb een beetje zitten uitproberen..
    Zag nog nergens hier een topic over dus ik dacht laat ik een Tutorial maken :D
    Een nieuwe harde schijf in je ps3 zetten is helemaal niet moeilijk en nog legaal ook ! Lees daarom dus deze tutorial en check me filmpje :)

    Inleiding
    Helaas is deze ingreep niet zonder enige gevolgen..
    Je downloads uit de Playstation Store zul je opnieuw moeten downloaden, maar items die je al betaald hebt, hoef je niet nog eens te betalen. Verder blijven alle instellingen (video-aansluiting, beeldresolutie, audio-uitvoer, inloggegevens Store, etc.) bewaard. Wel worden je savegames, video’s, muziek en foto’s gewist. Deze kun je echter voor het verwisselen van de harde schijf back-uppen met behulp van een geheugenkaart of USB-stick. ( Waar je in de topic ook een uitleg over vind )

    Waarom een nieuwe Harde schijf ?
    Als je nu een net nieuwe Playstation 3 gekocht heb, zul je vast wel een 80/160 gig hebben. Maar de mensen die hem net iets eerder hadden, hebben er nu een 40/60 gb harde schijf in.. Niet genoeg natuurlijk voor al die dingen die te downloaden zijn..
    Een nieuwe harde schijf kan handig zijn voor nieuwe games ( MMO's ) die geinstalleerd moeten worden..
    The Agency
    Blade and Soul
    Vind jij de joune dus ook te klein ? Dan moet je zeker deze Tutorial lezen !

    Hoe kan ik zien hoeveel GB ik nog over heb ?
    Als je niet zeker weet of je wel een nieuwe harde schijf nodig hebt, kun je op deze manier checken hoeveel GB je nog over hebt:
    Je gaat naar Instellingen > Systeeminstellingen en dan naar Systeem informatie, daar staat hoeveel GB je nog over hebt.
    In mijn geval:
    23/37 GB

    2.5 inch S(erial) Ata harde schijf
    De harde schijf die je nodig hebt is de 2.5 inch Sata harde schijf.
    De 2.5 Inch'' Drive met afmetingen: 96,85 mm x 9.5 mm x 100 mm. Dit is de meest gebruikte in elektronica met name Laptops. Ik raad je aan om een harde schijf met 5400rpm ( rotaties per minuut ). Dit omdat deze zelf ook al in je Ps3 zat. Snellere harde schijven bijvoorbeeld eentje van 7200rpm zullen wel werken maar leveren ook meer warmte op, en kunnen daarmee de levensduur van je Ps3 benadelen.


    Prijzen
    De prijs van je harde schijf verschilt van de hoeveelheid GB dat je wilt hebben.
    160 GB
    320 GB
    500 GB

    Een back-up maken
    Voordat je gaat beginnen aan het verwijderen van je oude harde schijf moet je eerst een back-up maken.
    Dit is heel makkelijk te doen met een USB-Stick.
    Je zet de USB-stick in je Ps3, daarna ga je naar Games > Hulpprogramma voor opgeslagen data: Hierin vind je alle save files van je games, heb je een Save file gevonden dan druk je op Driehoekje en dan op Kopieren dan gaat ie kijken en als het goed is staat daar je USB-stick ook bij met hoeveel MB je er maximaal op kan zetten ;)
    Voor een volledige back-up dus van al je foto's, muziek etc. Ga je naar Instellingen > Systeeminstellingen > Hulpprogramma voor een back-up te maken of iets dergelijks. Klik hierop en volg daarna de stappen om een gehele back-up te maken ! ;)

    Benodigheden
    - Een kleine kruiskopschroevendraaier
    - Een beetje hersenen
    - Een vervangbare harde schijf :roll:

    Stap 1: De harde schijf verwijderen
    Zet je Ps3 ergens neer waar je ruimte hebt.
    Aan de linkerkant ( dus niet aan de kant van de knopjes ) zit een klep, deze kun je zo open maken. Daarna zie je de bracket waar de harde schijf in zit. In het midden zit ook een blauwe schroef, pak de schroevendraaier en draai de schroef er helemaal uit. Als je hem eruit hebt, pak je het metalen lipje ( Wat naar links geklapt is ) vast en klapt deze naar boven. Trek de schijf met het lipje naar rechts toe tot je hem los voelt komen en dan kun je hem zo eruit trekken.
    Aan alle 2 de kanten zitten 2 schroeven. Deze schroef je ook weer los.
    Houd daarna de schijf met de aansluitingen naar je toe en trek de schijf richting je lichaam uit zijn behuizing.

    Stap 2: De harde schijf plaatsen
    Houd de bracket op dezelfde manier vast als toen je de oude schijf eruit haalde, en plaats nu de nieuwe schijf op dezelfde manier in de bracket. Draai de schroeven nu weer terug erin. Plaats de nieuwe harde schijf weer terug in de Ps3. De aansluitingen van de schijf moeten daarbij naar links wijzen en het lipje van de bracket naar boven.
    Schuif het geheel in de gleuf en zorg dat het volledig in de Ps3 komt te zitten. Duw hem hard naar links zodat het gat waar de blauwe schroef in hoort te zitten weer te voorschijn komt. Dan schroef je de blauwe schroef weer erin, en schuif het lipje weer naar links en plaats het klepje weer erop.

    Stap 3: De afronding
    Sluit je Playstation 3 weer aan, en zet hem aan. Als het goed is herkent hij de harde schijf en moet hij worden geformatteerd.
    [​IMG]
    Klik op Ja en de harde schijf wordt geformatteerd, daarna start de Playstation 3 opnieuw op, en alles is weer zo als van te voren. Alleen zijn je foto's, muziek, downloads, en save files weg maar die heb je als het goed is al op een USB-stick gezet :wink:
    Je downloads heb je natuurlijk niet op je USB-stick kunnen zetten, maar deze kun je weer terug vinden in de Playstation Store, ga daar dus heen en klik rechtsboven op '' Download List '' hierin staan alle items die je gedownload hebt in ook degene waarvoor je betaald hebt ! Deze kun je vervolgens weer opnieuw downloaden.

    Klik hier voor mijn filmpje.

    Stel verdere vragen ook in dit topic ;)

    Veel succes ;) \o/
     
  2. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Mooie en goede Tutorail.

    Je bent de spierballen vergeten bij benodigheden.

    Heb vanmorgen mijn 60GB HDD vervangen voor een 320GB HDD.
    Kreeg de schroefjes van de HDD eerst helemaal niet los , zo vast zaten die krengen.

    Heb gelukkig een 60GB versie en kon gebruik maken van een SD-kaartje.
     
  3. CaptnCook

    CaptnCook Active Member

    Berichten:
    8.478
    Leuk Bevonden:
    10
    Je kunt de HDD van je PS3 niet vervangen zonder je schroefjes en de bracket te slopen. De kwaliteit van beide is echt belabberd.
     
  4. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Heb een koffertje met verschillende schroevendraaiers speciaal voor het fijne werk maar daar kreeg ik ze niet mee los.
    Het is niet normaal hoe vast ze die krengen hadden aangedraaid.

    De bracket heeft gelukkig geen schade opgelopen , 2 schroefjes hebben het niet overleeft.
     
  5. Prime NL

    Prime NL ~Robot in Disguise~

    Berichten:
    549
    Leuk Bevonden:
    1
    Dit komt door het feit dat ze deze schroef borgen met een middel zoals LocTite.

    Dit gebruikt men om er zeker van te zijn dat bv. door vervoer en trillingen deze niet los schiet.

    Idd. proberen met de juiste bit op een schroevendraaier deze los zien te krijgen....kreeg die van mij zonder problemen of beschadigingen los.


    Hier wil ik een opmerking over plaatsen daar ik zelf een 320 GB / 7200 rpm HD heb geplaatst met 16 MB cache in mijn PS3.....en tot nu toe is geen enkel moment gebleken dat mijn PS3 zwaarder moet werken of eronder "lijd" vanwege warmte overdracht.

    Ik ken ook niemand op een of andere forum die hierdoor een PS3 heeft kapot gekregen...hooguit dat de ventilator harder een keer moet werken om de hitte af te dragen.

    Zie ook dit artikel die de voordelen ervan bespreekt : http://boardsus.playstation.com/playstation/board/message?board.id=ps3&thread.id=2000029
     
  6. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Met LocTite had die schroefjes nooit meer los gekregen ;)

    Toen ik gisteren de schroefjes eindelijk los had , waren ze helemaal blank ( geen lijmresten of borgmiddel).
    De schroefjes worden doormiddel van lucht aangedraaid , dat gebeurt alleen met veelste kracht.
    Daarbij komt ook nog eens dat de schroefjes van hele slechte kwaliteit zijn.
     
  7. Prime NL

    Prime NL ~Robot in Disguise~

    Berichten:
    549
    Leuk Bevonden:
    1
    Ligt er idd. aan welke loctite gebruikt is...met Loctite Borgmiddel (lijkt op nagellak) zou het in principe weer los kunnen.

    Maar je zou zeker gelijk kunnen hebben dat ze goedkope schroeven gebruiken die pneumatisch zijn aangedraaid...krijg je het idd. niet meer fatsoenlijk los...alleen via een combinatietang o.i.d.
     
  8. Sanderlagrande

    Sanderlagrande The master of gaming

    Berichten:
    156
    Leuk Bevonden:
    0
    1 van de schroeven zit nog in mijn oude harde schijf. Heb hem er echt af moeten zagen. Echt heel irritant. Maar heb er nu wel een mooie 320 gb harde schijf in zitten. Veel beter!!!
     
  9. HanTheMan

    HanTheMan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.536
    Leuk Bevonden:
    74
    Ik heb net mn schijfje door een 320gb vervangen.
    Schroeven gingen bij mij vrij makkelijk!

    Echter toen ik de ps3 aanzette kreeg ik een melding dat er een schijf met Update softare in moest.. dus die moest ik nog downloaden op een schijfje branden en installeren.
     
  10. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Dat had ik bij mijn 60GB versie niet.
    Kreeg alleen de mededeling dat de nieuwe 320GB HDD geformateerd moest worden.
     
  11. x76xdemonx76x

    x76xdemonx76x straightedge est1992

    Berichten:
    1.245
    Leuk Bevonden:
    41
    het is toch sata2/300 die er in moet?

    Zag dat een schijfje van 320 zo 63 euro kost... dus is toch weer leuk...
     
  12. Melbuuln

    Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

    Berichten:
    13.532
    Leuk Bevonden:
    4
    Ja dat kan , maar de snelheid wordt terug gebracht naar sata-150
    Dat is de maximale snelhied van de PS3 sata-controller.
     
  13. HanTheMan

    HanTheMan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.536
    Leuk Bevonden:
    74
    Zou dat te maken kunnen hebben met het feit dat ik de PS3-Backup tool niet heb gebruikt...
    Ik kreeg namelijk ineens 576i beeld ipv 1080p (aaaaaargh :p) en ik schrok toch nog eventjes.. maar alles is weer in orde :D

    ps: Wat een lief konijntje 8)
     
  14. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    ik moet hier ook maar eens mee aan de slag, maar heb echt zoooo geen zin om Wipeout, Tekken, Home, Flow en meer weer allemaal te downloaden... dan staat ie tot 2009 aan met Sony zijn serversnelheden.

    als ik trouwens kies om alles te backuppen gaat ie dan ook proberen om de fullgames backups van te maken?
     
  15. mr.elite

    mr.elite Active Member

    Berichten:
    170
    Leuk Bevonden:
    0
    Kevf, is het niet zo als bij nintendo dat als je n spel download op je wii en daarna er weer afgooi omdat je geheugen vol is gewoon weer gratis kunt downloaden? of bedoel je dit niet?
     
  16. mr.elite

    mr.elite Active Member

    Berichten:
    170
    Leuk Bevonden:
    0
    o ja ik wil ook mijn hd vervangen in m'n ps3, bestaat 1tb ook al als 2,5"schijfje?
    ook al is 500 gb groot genoeg
    ze zeggen steeds dat je ook via usb n externe hd kunt aansluiten, maar daar kun je toch geen save games op zetten of?
     
  17. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    Bij Sony kan je inderdaad ook eerder aangeschafte games weer opnieuw downloaden. Het gaat Kevf echter om de trage downloadsnelheid waar hij tegenop ziet. :+

    Ik heb ze in de winkel nog niet groter dan 500GB gezien! :eek:
     
  18. HanTheMan

    HanTheMan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.536
    Leuk Bevonden:
    74
    Nee van de games maakt hij (helaas) geen backups.

    Maar ik had binnen een paar uurtjes alles weer gedownload:
    Home, Wipeout, Flow, Monsters, Eden, Linger, Megaman9, Bionic Commando, Locoroco, Prince of Persia en Elefunk

    Bij mij gaat het wel redelijk snel, had ze binnen een uurtje of 2 binnen.
    Heeft dat ook niet met je provider te maken?

    EDIT
    Ja je kunt daar ook gewoon je savegames op zetten.. (HD moet wel FAT32 geformatteerd zijn :mad:)
    Aardig wat dacht ik en gaat toch best snel, heeft het niet te maken met je verbinding icm de poorten die openstaan?
     
  19. x76xdemonx76x

    x76xdemonx76x straightedge est1992

    Berichten:
    1.245
    Leuk Bevonden:
    41
    edit/ stom 3.5" /negeer
     
  20. tracks789

    tracks789 Active Member

    Berichten:
    377
    Leuk Bevonden:
    0
    zit er ook nog verschil in met de soort van harde schijf
    dat als je bijvoorbeeld 40 gb hebt dat er dan een ander in moet dan voor een ps3 met 60gb
     

Deel Deze Pagina