[TV] Battlestar Galactica

Discussie in 'Actualiteiten, Sport, Entertainment en Lifestyle' gestart door Nilamo, 30 dec 2005.

1. Nilamo

Nilamo To Own or not to Own

Leuk Bevonden:
    1

Ik neem aan dat de meeste mensen hier wel eens hebben gehoord van de originele battlestar galactica serie. Voor de groep mensen die het nog niet kennen geef ik hier een kleine samenvatting.

Battlestar Galactica verscheen in 1978 op tv en leek op het eerste gezicht een Star Wars rip-off. Niets bleek minder waar en het was een behoorlijke succes. Het duurde dan ook niet lang voordat de show zijn eigen groep 'freaks' en fanaten kreeg. De serie hield het echter niet langer dan één seizoen vol. De kosten waren namelijk erg hoog voor elke gemaakte aflevering en de makers overschreden de budget met gemak. Ondanks dat de show was gestopt bleven fans enthousiast en geloofden in de kwaliteit van Battlestar Galactica. Ze waren er ook overtuigd van dat eens de serie weer zal herleven. Dat gebeurde ook met Battlestar galactica 1980. Het probleem met BSG 1980 was echter dat de serie..nou het was gewoon ongelofelijke baggere poep. Fans hadden de hoop ook een beetje opgegeven na zo'n misbaksel van een creatie. De passie verdween echter niet.

Net als Stargate was Battlestar galactica een mix van mythologie en sci fi, in mindere mate dat wel. Dit blijkt ook meteen uit de beginzin van de verteller:

"There are those who believe that life here began out there, far across the universe, with tribes of humans who may have been the forefathers of the Egyptians, or the Toltecs, or the Mayans. They may have been the architects of the great pyramids, or the lost civilizations of Lemuria or Atlantis. Some believe that there may yet be brothers of man who even now fight to survive far, far away, amongst the stars"

De achtergrond verhaal van de serie gaat als volgt.

De mensheid is ontstaan op een planeet genaamd Kobol. Vanuit Kobol zijn er 13 stammen van mensen vertrokken richting de sterren. 12 stammen bleven bij elkaar en vestigden zich uiteindelijk op planeten die redelijk dicht bij elkaar lagen. De 13e stam vestigde zich echter op een verre planeet genaamd aarde. Het contact tussen de 12 stammen en de 13e stam ging verloren. Ondertussen zijn de 12 stammen in een oorlog gewikkeld met een ras van machines genaamd de Cylons.

De serie zelf begint wanneer de Cylons een pearl harborachtige aanval uitoefenen op de thuisplaneten van de 12 stammen. Overlevenden van de holocaust vluchten met hun schepen de ruimte in. De Battlestar Galactica kreeg daarbij de moeilijke taak op zich om als enige gevechtschip de rest de vloot van overlevenden tegen de Cylons te beschermen. En zo begint hun zoektocht naar de 13e stam en de planeet Aarde, met als doel om te overleven.

Oude serie

Zoals ik al eerder zei, de passie voor de serie verdween bij de fans niet en na bijna 20 jaar afwezigheid, voilá 2003 Battlestar Galactica reimagined.

Het begon met een miniserie op de Amerikaanse Sci Fi channel en is uiteindelijk uitgegroeid tot een volwaardige nieuwe sci fi serie.

Er is veel gesleuteld en veranderd aan de Battlestar galactica in vergelijking met de oude serie maar de basisprincipe van het verhaal is hetzelfde gebleven. De battlestar galactica en de vloot van overlevenden zijn nog steeds op de vlucht voor de Cylons op hun weg om Aarde te vinden. Echter dit keer zijn de Cylons veel meer dan lopende toasters met laserwapens. Ze zijn slim, mysterieus en er zijn nu ook varianten die eruit zien, voelen en denken als mensen. Sommige zijn zelfs geprogrammeerd om zelf niet eens te weten dat ze Cylons zijn, totdat ze geactiveerd worden.

De serie is volwassen geworden, het is veel realistischer en de gehalte aan drama is verviervoudigd. Moeilijke politieke problemen worden ook niet meer uit de weg gegaan. De manier waarop het is gefilmd is ook bijzonder schokkend en hard, handycam stijl.

De nieuwe serie word overal geprezen en velen vinden dat het de originele serie veruit heeft overtroffen. Het is door de AFI (American Film Institute) genoemd in de top tien programma's van het jaar.
    http://www.afi.com/tvevents/afiawards05/default.aspx

Inmiddels heeft deze serie zijn weg gevonden naar Nederland dmv Veronica waar het nu elke zaterdag om 20.05 te zien is. Mijn advies is dan ook zeker kijken ook al houd je niet van sci fi, de serie heeft net als lost een zekere iets dat het zo speciaal maakt.

Dus Veronica, elke zaterdag om 20.05

http://veronica.sbs.nl/modules.php?name=special&site=televisienieuws&sid=4748&rubrieknaam

Woeps ik zie net dat er morgen geen aflevering te zien zal zijn maar wel weer op 7 Januari. Kijken Dus!! :D

Laatst bewerkt: 30 dec 2005
  2. Hazard

Hazard 'Schaduwen'

Leuk Bevonden:
    0
    Ik kijk het elke zaterdag! Deze serie is gewoon echt te vet! Vooral de camera bij de grote gevechten is heel vet gedaan, 't staat niet stil maar beweegt ook rond alsof iemand 'm echt vasthoudt en dat geeft echt een vet effect! Maar ik ken een paar van de volgende afleveringen al, ik had er namelijk eerder al een paar gedownload. 'T wordt vet hoor :D

3. Nilamo

Leuk Bevonden:
    1
    Yep ze zijn nu bezig met seizoen 2 en er staat al een derde gepland.

4. Perfect Mark

Perfect Mark Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Nog nooit van deze serie gehoord. Maar het klinkt wel interessant. Houd wel van sci-fi achtige praktijken. Zal het zeker een kans geven op 7 januari

5. Orcrist

Orcrist XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    8
    Kijk het ook sinds Veronica ermee is begonnen (vanaf de 4 delige mini serie dus). Vind het ook echt geweldig. Jammer alleen dat er tussen SG 1 en BG nog een programma tussen zit anders was het weer vanouds sci-fi avond. :cool:

Maar ik vind het een erg goede serie ook. Zeker ook zo'n aflevering als vorige week waarbij de cylons om de 33 minuten aanvielen. Kwalitatief scoort hij erg hoog imo.

6. Nilamo

Leuk Bevonden:
    1
    Geloof me het wordt alleen maar beter.

Hopelijk gaan ze weer farscape uitzenden of misschien stargate atlantis.
    Het probleem met atlantis is echter dat de serie samenvalt met de achtste seizoen van stargate en stargate op Nederlandse tv is daar nog lang niet.

Laatst bewerkt: 30 dec 2005
  7. Nilamo

Leuk Bevonden:
    1
    Je begint wel met de tweede aflevering van de serie, wat misschien een beetje verwarrend zal zijn voor mensen die de miniserie nog niet hebben gezien of nog nooit van battlestar galactica hebben gehoord. Maar ga zeker kijken als je van sci fi houdt :) .

8. HellHound

HellHound Active Member

Leuk Bevonden:
    16
    Dit is echt een van mijn meest favoriete tv-series van het moment. Sinds ik een keer op goed geluk een aflevering had gedownload ben ik echt helemaal verslaafd geraakt aan deze serie. Ik heb inmiddels dan ook alle afleveringen tot en met de break halverwege seizoen twee gezien en het eerste seizoen op dvd aangeschaft.

En op 6 januari gaan ze in Amerika weer verder met de tweede helft van seizoen 2 :cool:

Ik kan dan ook niet wachten tot de eerstvolgende aflevering valt te downloaden. Halverwege het tweede seizoen eindigde men echt met een geweldige cliffhanger. Nog een weekje wachten dus om te zien hoe het afloopt tussen Admiral Cain vs. Commander Adama _O_

9. Nilamo

Leuk Bevonden:
    1
    Hell yeah, dat was een van de meest spannende cliffhangers ooit. Mijn god wat was dat brilliant gedaan.

10. Sushi

Sushi Niet eetbaar

Leuk Bevonden:
    0
    Heb 1 aflevering echt gezien(dacht toen dat het 1 film was...), alleen was dat volgens mij de 3e aflevering op tv... dus dan schiet ik niet veel op(downloaden? Uhh... 1 mb per 10 sec... Duurt te lang?)Maybe als ze hem als DVD serie(je weet wel, net zoals Band of Brothers)verkopen & ik het geld heb... Kijk wel altijd SG-1... 8)

11. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11

Ja dat ze met deze oude brol terug beginnen snap ik echt niet , aangezien ik destijds de hele serie van begin tot eind bekeken heb , maar die het toch niet kon halen tegen star-trek destijds.
    Deze serie is het product van het joodse impact dat er in hollywood heerste en gaat mede de verheerlijking ten top drijven van de geschiedenis van de twaalf joodse stammen van israel die nu verheerlijkt worden in een sci-fi verhaal .|:- net of zij een belangrijker impact in de geschiedenis hadden dan de maya's , egyptenaren en andere volkeren die ik hier niet vernoem maar die een waarschijnlijk grotere impact op de wereld hebben gehad dan de joden wiens enige daad was dat ze een van hun eigen mensen , namelijk jezus christus met behulp van de toenmalige heersers hebben laten vermoorden.

Dit is gewoon sci-fi brol van joodse invalshoek gezien waarbij ze denken dat de héle mensheid sinds bestaan en oorsprong dank zij hun zover gekomen is .
    En telkensmale werd er in de serie destijds verwezen naar " the elders of zion" aangezien die twaalf stammen ook in bijbel en thorax vermeld staan als het volk van israel.

12. L.A.

L.A. Active Member

Leuk Bevonden:
    4.901
    dit is toch gewoon een progamma voor über-nerds? ;)

no offense..maar tis wel beetje zo.

13. Nilamo

Leuk Bevonden:
    1
    Ten eerste wat heb je tegen de joden?
    Ten tweede vind ik het belachelijk dat jij er zo een absurde achterliggende gedachte bij gaat verzinnen. Het is gewoon een sci fi serie en met namen zoals Apollo en vele verwijzingen naar polytheïstisme vind ik het onwaarschijnlijk dat men hier het joodse geloof verheerlijkt. :{

Laatst bewerkt: 31 dec 2005
  14. Nilamo

Leuk Bevonden:
    1
    De originele serie misschien wel ja, maar de nieuwe heeft genoeg drama en sex-appeal om aan te spreken bij de non sci fi volk.

15. Robby Bobson

Robby Bobson Die rapper.

Leuk Bevonden:
    0
    Ik ken de serie niet, maar als ik jou reactie zo lees, krijg ik toch de neiging om te gaan kijken.. |:-
    Wat heb jij in vredesnaam tegen Joden? Dat ze niet veel goeds doen in palestina en shit is waar, maar de palestijnen doen leuk mee..
    2e wereld oorlog waren ze de slachtoffers, dus dat is het ook niet..
    Haat je die keppeltjes die ze dragen ofzo? Of ben je ooit een keer in een vroeg verleden afgewezen door een joods meisje? Sorry hoor, maar dit slaat nergens op.. Ik ben het vaak met je eens, en lees je posts graag, maar dit vind ik echt ziek.

16. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    @God's Gamer speciaal een citaat voor jou uit het evangelie van marcus .

" Zoals Jezus Christus zijn discipelen vermaande , zo vermaan ik U thans ; hebt gij ogen , en ziet gij niet? ; hebt gij oren , en hoort gij niet? ; en herinnert gij U niets ".

En lees eens een keer goed de engelse tekst in die quote die bij mijn vorige post staat en dan zul je zien dat alles daarom draait.
    Of beter nog , koop de originele serie op dvd en bekijk ze volledig , en je zal merken dat de serie bol staat van verwijzigingen naar het joodse geloof.
    En in dat stukje engelse tekst waarnaar ik hierboven verwijs willen ze bedoelen dat de beschaving begonnen is van zodra die dertiende stam op aarde geland was , alle azteken , maya's , egyptenaren en wat dan ook nog ten spijt.
    Dus ze nemen een serieus loopje met de wereldgeschiedenis tot daar aan toe , maar ze zijn zo arrogant te stellen dat het op aarde met die fictieve dertiende stam is begonnen, en net dat is erover voor mij.

17. Nilamo

Leuk Bevonden:
    1
    Trouwens BSG is door Time magazine verkozen tot beste TV show van 2005

http://www.time.com/time/arts/article/0,8599,1141640,00.html

"Most of you probably think this entry has got to be a joke. The rest of you have actually watched the show. Adapted from a cheesy '70s Star Wars clone of the same name, Galactica (returning in January) is a ripping sci-fi allegory of the war on terror, complete with religious fundamentalists (here, genocidal robots called Cylons), sleeper cells, civil-liberties crackdowns and even a prisoner-torture scandal. The basic-cable budget sometimes shows in the production, but the writing and performances are first-class, especially Edward James Olmos as the noble but authoritarian commander in charge of saving the last remnants of humanity. Laugh if you want, but this story of enemies within is dead serious, and seriously good."

Svennies je mag zeggen wat je wilt, maar de hoge kwaliteit van deze serie staat vast.

18. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    @Nilamo , let wel ik heb het hier over de originele serie , dus die met Lorne Greene als commandant Adama .
    Het is toch science fiction of niet , dan hadden ze ook een fictief geloof kunnen verzinnen in plaats van altijd die nadruk op de elders of zion te leggen ,alsof wij hier niet weten dat de invloed van de joden in hollywood erorm is .

19. Nilamo

Leuk Bevonden:
    1
    Luister ik heb geen zin om een godsdienstige discussie te houden. Ik heb namelijk respect voor het joodse geloof, het is tenslotte de oudste monotheïstische geloof en heeft veel invloed gehad op hoe we onze wereld nu zien. Ik ga ook niet in op de gevoelige "joden hebben veel macht" kwestie, we weten allemaal waar dat naartoe kan leiden en daar wil ik me niet aan wagen. Het is uiteindelijk zoals je zelf zegt allemaal fictie en de boodschap die de serie aan de kijker wil brengen zal ongetwijfeld niemand gaan 'bekeren'. Ik had zelf niet eens door dat het joodse geloof zo werd benadrukt, met namen zoals apollo, helmen die geïnspireerd zijn uit de Egyptische mythologie etc. had ik meer het gevoel dat men zich meer richtte op polytheïsme.

20. svennies

svennies Active Member

Leuk Bevonden:
    11
    Yep laten we het daar maar bij houden.:+ ;)

Deel Deze Pagina