1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[TV] Documentaires

Discussie in 'TV, Film & Series' gestart door Tyrant, 22 dec 2010.

  1. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Visindustrie is jaarlijks aan verandering onderhevig dus weer lekker typisch Yi Long pessimisme dit.
     
    Jorrie en Reckuuza vinden dit leuk.
  2. Yi-Long

    Yi-Long ...the little dragon

    Berichten:
    6.758
    Leuk Bevonden:
    2.015
    Druppels, gloeiende plaat, en dan nauwelijks nageleefd en gehandhaafd. Hoe vaak hebben we nu meegemaakt dat de vissersdorpen schijt blijken te hebben aan de regels en er ook mee wegkomen met een ‘foei, niet meer doen!’ ... ? Het staat nauwelijks op de agenda in het nationale politieke debat, en dan hebben we het alleen over Nederland en een lullig stukje Noordzee. Internationaal gezien moeten er gigantische stappen gezet worden, en dat zie ik op korte termijn niet gebeuren. Kleine stapjes? Sure.
     
  3. Hoosie

    Hoosie The Race is ON!

    Berichten:
    2.024
    Leuk Bevonden:
    1.295
    Misschien dat er op.korte termijn niets veranderd, maar uiteindelijk moeten we allemaal wel. Zelfde met de bio industrie.
     
  4. Yi-Long

    Yi-Long ...the little dragon

    Berichten:
    6.758
    Leuk Bevonden:
    2.015
    Tuurlijk moet er iets veranderen. Gebeurt niet, he!?
     
  5. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    40% daling van gevangen wilde vis is een druppel op een gloeiende plaat? De stabiele stijging van kweekvis is een kortetermijn visie? Kwetsbare visgronden zijn zich wereldwijd aan het herstellen? Innovatieve vismethodes om bijvangst te reduceren? Minder overbeviste vissoorten? Overheden die voor 1200 soorten een beschermingsbeleid hebben opgesteld? Er komen meer beschermde zeegebieden?

    Jij poept altijd je negatieve onderbuikdiarree over alles neer maar volgens mij baseer je dit niet echt op iets of wel?

    Dit is gewoon onzin, er verandert wel degelijk iets? Waar baseer je dit op? Het gaat zeker niet goed, maar overheden zijn hier wel degelijk mee bezig.
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2021
  6. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.433
    Leuk Bevonden:
    17.527
    Mag ik nog wel een blik tonijn wegvreten per dag?
     
  7. Daz

    Daz

    Berichten:
    16.099
    Leuk Bevonden:
    2.256
    Als je het maar lekker maakt
     
    Reckuuza vindt dit leuk.
  8. Yi-Long

    Yi-Long ...the little dragon

    Berichten:
    6.758
    Leuk Bevonden:
    2.015
    Prima, dan gaat het dus hartstikke goed met de visindustrie en de vis in de natuur, en de effecten daarvan op de natuur, en zullen we deze discussie over 10 jaar niet meer hebben, toch?

    Okay, docu stelt zich aan. Alle experts stellen zich aan. Iedereen en Spongebob stellen zich aan, want Nederland doet het geweldig, en de rest van de wereld volgt Nederland's voorbeeld(!)

    Zoals ik al zei, druppel, gloeiende plaat, kleine stapjes (vaak voor de buhne om het gezeik weer even 2-3 jaar de kop in te drukken).

    En als iedereen in Nederland even een boompje plant dan maakt het dus ook niet uit wanneer Bolsonaro complete regenwouden wegkapt ... (!)
     
  9. Hoosie

    Hoosie The Race is ON!

    Berichten:
    2.024
    Leuk Bevonden:
    1.295
    Het is zo enorm onrealistisch van je om te verwachten dat er van de een op de andere dag een compleet andere weg ingeslagen gaat worden. Dat is niet te doen. Maar je ziet steeds meer mensen ervoor kiezen om geen vlees en vis meer te eten. Dit is de eerste stap en zodra genoeg mensen dit doen kan de politiek, ook op wereldniveau, er vanzelf niet meer omheen.
     
    Scarlett vindt dit leuk.
  10. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.475
    Leuk Bevonden:
    8.455
    Die verdomde Aziaten ook met hun overbevissing. Het is in Azië altijd beter!
     
  11. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Lekker gelezen wel. :')

    Wie zegt dat het over Nederland gaat? Trouwens, als de hele wereld het Nederlands voorbeeld zou aanhouden zou het iig stukken beter gaan. Alleen die luxe hebben ze niet, daar is wereldwijd beleid voor nodig. En nogmaals, dat gaat echt niet zo soepel dat we over 10 jaar deze discussie niet meer hebben ofzo, maar dat beweer ik ook nergens.


    En ja, er zitten paar rare 'feiten' in de docu. De uitspraak dat er in 2053 geen vis meer zou zijn wordt inderdaad door vrijwel elke expert als onwaar aangenomen.
    Enerzijds niet zo gek, want het is gemaakt door een vegan activist die voor miljarden in de vegan industrie zit, dus enige subjectiviteit had je wel kunnen verwachten.

    Nogmaals, de feiten die ik noemde zie ik niet als druppeltjes. Maar je bewees met je 1e zin al dat lezen niet je forte is dus verwacht ik eigenlijk niet dat je daar uberhaupt nog op gaat reageren.

    En wat heeft dat met deze discussie te maken? :')
     
  12. Yi-Long

    Yi-Long ...the little dragon

    Berichten:
    6.758
    Leuk Bevonden:
    2.015
    Dat we hier in NL vrijwel geen invloed hebben op het probleem, dus zelfs als we het hier geweldig zouden doen qua eigen visvangst, dan verandert er nog steeds niets, want de vraag naar vis wereldwijd blijft toenemen en dus zal men meer vis willen blijven vangen en dat doet men voornamelijk op dusdanige manieren dat je teveel schade aanricht, aan de vis-populatie (afgedankte bijvangst wat (half)dood terug de zee in wordt gedumpt, sleepnetten die de zeebodem beschadigen, etc ... ).

    Je gaat het pas aanpakken wanneer je verspilling tegen gaat, zowel bij de vangst (bijvangst) alswel bij de supermarkten en andere outlets waar ze jaarlijks duizenden/miljoenen kilo’s weer weggooien ivm houdbaarheid. Je zult dat gat tussen aanbod (vangst) en vraag dus wat beter moeten afstemmen. Maar nogmaals, welvaart in de wereld stijgt, dus de vraag naar vlees en vis stijgt mee, en dus zie ik niet gebeuren dat de situatie op korte termijn zal verbeteren, aangezien de noodzaak ook niet bepaald hoog op de agenda staat bij de meeste politici.

    Dit issue speelt al tientallen jaren, iedere keer horen we hoeveel schade we doen, iedere keer wordt ons verteld dat het veel beter moet, en iedereen is het daar ook wel over eens, en dan ben je weer 5 of 10 jaar verder en dan kun je constateren dat daar nog weinig van terecht is gekomen.
     
  13. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.433
    Leuk Bevonden:
    17.527
    Ga je ooit s een x aardig doen met mensen waarmee je in discussie bent denk je
     
  14. Tyrant

    Tyrant Well-Known Member

    Berichten:
    12.007
    Leuk Bevonden:
    9.570
    Ah lol je quote ook echt enkel het laatste zinnetje haha.

    Daarom opereert Nederland niet alleen maar bijv. in Europees verband en heb je wereldwijde instanties zoals het MSC die daar aan de slag gaat.
    De statistiekjes die je tot nu toe keurig ontwijkt zijn trouwens wereldwijde statistieken en niet per se van Nederland, dus waarom je nu opeens een weer puur richt op Nederland vind ik ook nogal opmerkelijk haha.

    Bij kweekvisserij is geen bijvangst, dus dat die ontwikkeling zou je moeten toejuichen?

    Bron? :')
    Volgens mij hebben supermarkten dat echt wel goed onder controle. Sowieso wordt alle vis die nu gevangen wordt al direct in het schip ingevroreren zodat het goed houdbaar is, en supermarktketens hebben echt wel de kennis om hun voorraaden op peil te houden zonder 'miljoenen kilo's weg te gooien'.

    Dat is nogal wiedes. Maar deze docu zegt werkelijk waar met droge ogen dat we moeten stoppen met vis eten. Noem jij dat de vraag afstemmen?
    Je kunt het aanbod niet afstemmen als de vraag harder stijgt dan de vispopulaties aankunnen, dus daarom werkt men met quota. Daarmee pak je het probleem aan. Als je rest kunt opvullen met bv kweekvis dan is dat gelul over bijvangst en supermarkten die tonnen vis weggooien ook irrelevant.

    Hoe kom je hier nou bij? Visserij was één van de peilers van de Brexit bijv.


    Weet je, ik post het lijstje gewoon nog eens:

    40% daling van gevangen wilde vis is een druppel op een gloeiende plaat? De stabiele stijging van kweekvis is een kortetermijn visie? Kwetsbare visgronden zijn zich wereldwijd aan het herstellen? Innovatieve vismethodes om bijvangst te reduceren? Minder overbeviste vissoorten? Overheden die voor 1200 soorten een beschermingsbeleid hebben opgesteld? Er komen meer beschermde zeegebieden?

    Wat bedoel je nou exact 'daar is nog weinig van terecht gekomen'. Weet je hoe de visserij er aan toe was in de jaren 80? Dat was veel erger en we hebben echt wel prima stappen gemaakt in bijv. de Noordzee:
    https://www.clo.nl/indicatoren/nl007316-visbestanden-in-de-noordzee


    Nu ga ik weekend vieren voordat Reckuuza boos wordt.
     
  15. Taab

    Taab man XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.357
    Leuk Bevonden:
    4.304
    Maar 14 uur discussieren trek je niet?
     
    Dyonko vindt dit leuk.
  16. Zifnap

    Zifnap Koehl en gecollecteerd

    Berichten:
    15.457
    Leuk Bevonden:
    3.420
    En niks weggooit. Interessante docu trouwens. Dat het wat jeuig wordt gebracht vind ik niet erg; het gaat om het bereiken van het grote publiek. Lang niet iedereen is op de hoogte van wat er in de oceanen plaatsvindt. Of hoe ver het gekronkel gaat van diverse organisaties/labels die zogenaamd "vriendelijk" voor de oceanen zijn.
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2021
    Hoosie vindt dit leuk.
  17. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.433
    Leuk Bevonden:
    17.527
    ik durf t niet te loeren vreet blik tonijn per dag
     
  18. Hoosie

    Hoosie The Race is ON!

    Berichten:
    2.024
    Leuk Bevonden:
    1.295
    Wegkijken is makkelijker inderdaad;)
     
    Scarlett vindt dit leuk.
  19. Servantes

    Servantes Well-Known Member

    Berichten:
    8.901
    Leuk Bevonden:
    3.280
    Louis Theroux interviews is begonnen.
     
  20. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.433
    Leuk Bevonden:
    17.527
    yellows dag is begonnen
     
    Yerewn, Daz en Garrett vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina