1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ubuntu (en andere linux-distro's)

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Kevf, 13 okt 2007.

  1. *Xink*

    *Xink* Spartan U13

    Berichten:
    2.525
    Leuk Bevonden:
    0
    Laatst nog 7.04 op mn laptop proberen te installen, kreeg geen beeld maar wel geluid.
    Ik weet nu wel hoe het komt enzo, nu tog even wachten tot deze editie. :D

    Ja ik weet het, ubuntu op een laptop (5024 wlmi) installen is VRAGEN voor hell. :9
     
  2. WinterBase

    WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.594
    Leuk Bevonden:
    654
    Is het mogelijk om de installatie te branden op een DVD? Me cd's zijn op en de winkels zijn dicht, wil wel zometeen wat gaan proberen namelijk*)
     
  3. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Reso heb ik nu werkend gekregen :)
    Alleen nu zijn de letters nog niet helemaal scherp. Alsof er soms wat pixels missen oid.

    En waar is verdeurie mijn Opties menu in FF gebleven? :+
    Normaal gesproken staat dat onder extra, maar Ubuntu vond dat blijkbaar niet nodig? 8)
     
  4. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    de vaagheid kan aan een aantal dingen liggen. Meest voor de hand liggende optie is de refreshrate veranderen, in 95% van de gevallen werkt dat. Soms moet er in de xorg file de exacte eigenschappen van je monitor worden opgenomen, maar dat is bijna nooit zo.

    @Fox: kan prima

    @ Xink: wat is dat voor een laptop?

    edit: hoe heb je het trouwens werkend gekregen?
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2007
  5. *Xink*

    *Xink* Spartan U13

    Berichten:
    2.525
    Leuk Bevonden:
    0
    Een acer aspire 5024 wlmi.
    Nog niet geprobeert, maar moet lukken.
    Had te maken met X-server, en aan de resolutie denk ik.
    Had ergens een guide ( zal hem eens opzoeken als ik in de buurt ben van mn laptop) voor mn laptop, alle drivers die je nodig hebt etc.
     
  6. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.599
    Leuk Bevonden:
    8.702
    Daar is een hack voor, maar daar moet je ff naar googlen. Heeft mij ff wat tijd gekost, maar het werkte wel :)
     
  7. Rivanov

    Rivanov Apple Fanboy

    Berichten:
    16.906
    Leuk Bevonden:
    559
    Mijn resolutie stond gewoon meteen goed. Even de Nvidia drivers gedownload en geinstalleerd en hij stond direct op 1440x900!

    Het werkt echt helemaal goed bij mij!
     
  8. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.599
    Leuk Bevonden:
    8.702
    Ja, maar ik had een Intel kaart op mn laptop, die geven wat probleempjes.
     
  9. WinterBase

    WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.594
    Leuk Bevonden:
    654
    Heb hem gebrand maar hij wil niet van de DVD opstarten, volgens mij staat het wel allemaal goed ingesteld in de BIOS hoor:'-(
     
  10. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.599
    Leuk Bevonden:
    8.702
    Het is een cd, he ;) Of heb je de dvd versie.

    Je moet in de bios gewoon je cd-rom als first boot zetten en dan moet het werken.
     
  11. *Xink*

    *Xink* Spartan U13

    Berichten:
    2.525
    Leuk Bevonden:
    0
    Hier is een fix voor mensen die zwart beeld krijgen, was bij 7.04 iig zo.

    Fixed it! If you are trying to run the Ubuntu Linux install CD on a laptop that has ATI hardware and you are receiving the blank screen after the initial startup (you might even hear the drums but still no screen) try this (Note - you need to have your laptop connected to the Internet for this to work) :

    Boot up laptop and then when the CD activity stops and you have your blank screen press Ctrl Alt F6 which takes you to the terminal.

    Type :

    Code:

    sudo /etc/init.d/gdm stop

    and check it says [OK]. It might say [fail], if it does, try again. It should work the 2nd time.

    Then type (one at a time) :
    Code:

    sudo apt-get update
    sudo apt-get install xorg-driver-fglrx
    sudo aticonfig --initial

    Then restart X by typing
    Code:

    sudo /etc/init.d/gdm restart

    You will be faced with a blue screen asking you whether to restart X despite it running on Display 0: etc etc. Choose Yes. It might not work the first time but if not Ctrl Alt F6 back to the terminal, stop X again as stated above and then run the restart command again. In my case it worked the 2nd time round but not the first.

    That should get you up and running within the CD instance and allow you to install the OS. However, you might have to do the 3 steps above again after the installation following a reboot (I did). But it's much quicker doing it using your installed version as opposed to from the CD instance.

    That's it - I'm typing this from my laptop in Firefox following those instructions.

    If your a newbie to Linux try not to let this put you off. It's an unfortunate problem related to, I think, ATI not Ubuntu itself (so I take back what I said above!)

    http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=419351
     
  12. Rivanov

    Rivanov Apple Fanboy

    Berichten:
    16.906
    Leuk Bevonden:
    559
    Je kunt 'm niet vanaf een dvd booten. Het moet vanaf een cd.
     
  13. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Oeps sorry voor mijn verkeerde advies dan.... ben dan in de war geweest met Open Suse die start wel vanaf een dvd ;)

    @ Modder-Eter: Ubuntu (of linux wat dat betreft) zijn juist geen hacks voor. Tis gewoon allemaal mogelijk :+
     
  14. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Ik geef een hint ;) : Het heeft iets te maken met dit: 'sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg'

    Ik kwam daar eerst niet verder, maar na nog eens proberen wel:

    Ik moest op de toets met het pijltje naar rechts drukken
     
  15. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Doet het nou goed dus?

    (kan onderhand niet wachten om te gaan stoeien met 7.10 door deze thread :p)
     
  16. DulleNL

    DulleNL I'm a little teapot Magic Member

    Berichten:
    36.665
    Leuk Bevonden:
    313
    Bijna. :) Moet de refreshrate nog zien aan te passen. De letters zijn nog steeds niet scherp. (Bij lettertype staat het wel al op LCD)

    Ow ja, ik moet ook nog een manier zien te vinden om het Opties menu in FF terug te krijgen :9 (ik denk dat ik em gewoon ff opnieuw download)

    //edit: Refreshrate problem solved :cool:
    //edit2: FF gedownload, maar geen idee hoe te installeren (waar is mijn .exe bestand? :+) Dan maar de homepage via about:config aangepast.
    Dat was de grootste irritatie.

    Nu nog een vraagje: Ik heb Beryl nu geinstalleerd, en zit in de Settings Manager.
    Ik heb de dingen nu ingesteld ik ze wil. Maar hoe moet ik die instellingen opslaan / toepassen?
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2007
  17. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    gebeurd automatisch :) als je de settingsmanager sluit eventueel ctrl-alt-backspace (Restart server X) om bepaalde dingen van kracht te laten worden :)

    je kan ook via applications Add/Remove software. Of via system Admin synaptic package manager.. En daar even zoeken naar FF.. Of eventueel Sudo apt-get install firefox ofzo (even uit m`n hoofd)

    ojah nog een edit : options zit onder : Edit - Preference ;)
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2007
  18. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.599
    Leuk Bevonden:
    8.702
    Dat dacht ik eerst ook met Beryl... Had ik de core etc geinstalleerd, maar niet de manager :+
     
  19. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    lol dat configureert wat lastig enzo
     
  20. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.599
    Leuk Bevonden:
    8.702
    Nouja, het configureert wel, maar je hebt niet de beryl in je tray (dat doet die manager), dus je kan configureren wat je wil, maar het gaat niet werken :+
     

Deel Deze Pagina